رییس اداره هماهنگی بازآفرینی شهری استان تهران گفت: شهرستان دماوند با ۵ هزار و ۶۴۴ هکتار مساحت، ۱۵۴.۴۵ هکتار بافت فرسوده دارد و از این نظر رتبه دهم را در این استان به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۹۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 20 November 2019

به گزارش تابناک تهران، جواد فلاح روز سه شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که با حضور اعضا این جلسه در فرمانداری دماوند برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان دماوند با داشتن ۹۳ هزار و ۲۰۱ نفر جمعیت و پنج شهر، در سطح استان تهران از لحاظ مساحت، چهارمین شهرستان، از لحاظ رتبه بندی بافت فرسوده در رتبه دهم و از لحاظ نسبت بافت فرسوده به مساحت شهر با ۳.۷ دهم درصد، در رتبه سیزدهم قرار داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ کدام از شهرهای شهرستان دماوند، مطالعات بافت فرسوده ندارد، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است، سالانه ۲۷۰ محله در قالب مطالعات بازآفرینی شهری را بررسی و اجرایی کند که در مدت ده سال، دو هزار و ۷۰۰ محله می باشد.

این مقام مسئول گفت: استان تهران در افق ۱۴۰۰، ۶۳ محله را مصوب و تعیین نموده که چهار محله مصوب آن مختص شهرستان دماوند است و دارای محورهای خاصی است که با محوریت شهرداری و مشارکت دیگر نهادها اجرایی شود.

محمد تقی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: بازآفرینی شهری، اقدامی فرآیندی است و تنها به مباحث کالبدی و فیزیکی شهر محدود نمی‌شود بلکه در اجرای این مهم، باید نگاه همه جانبه‌ای به محلات مختلف و توسعه اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی داشت.

وی با بیان اینکه طرح باآفرینی شهری با هدف ارتقا کیفیت زندگی مردم در نظر گرفته شده است، افزود: رویکرد ما در حوزه باز آفرینی، حفظ هویت های محلی، بومی، ارزش های اجتماعی و سنتی مربوط به هر منطقه و شهر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای بازآفرینی شهری به پروژه‌های محرک توسعه‌ای نیاز دارد، تصریح کرد: برای تحقق این مهم نیاز به مشارکت همه جانبه دستگاه های متولی، بخش خصوصی و مردم دارد که می توان در از بسته های تشویقی و شرایط تسهیل گری برای مردم از سوی شهرهای ها و دستگاه های اجرایی فراهم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه شهرستان دماوند و شهر دماوند از جمله شهرهای قدیمی و مورد توجه استان تهران است، گفت: اجرای این طرح در شهرستان دماوند می تواند یک الگو برای دیگر شهرستان ها باشد که هم اکنون شهر دماوند و رودهن در این طرح مطرح شده و دیگر شهرها نیز می توانند با تعیین محدوده هدف، در سال های آینده از این طرح استفاده کنند.

تقی زاده یکی از بسته های تشویقی در این طرح را تجمیع قطعات ریزدانه و همچنین تراکم تشویقی و یا تخفیف در عوارض و پرداخت انشعابات و ... دانست و گفت: آنچه در اجرای این طرح بسیار مورد توجه است علامه بر بهداشت روانی، نگاه و منظر اجتماعی آن است زیرا عمدتا در بافت های فرسوده، ناهنجاری های اجتماعی نیز مطرح است.

وی یکی از موانع امر نوسازی و بازآفرینی در بافت فرسوده را عدم داشتن اسناد رسمی توسط مالیکن دانست و بیان داشت: عمده این اراضی یا به صورت قول نامه ای و یا مشائی هستند که ممکن است برای تفکیک، تجمیع و یا اخذ تسهیلات با مشکل مواجه شود که می توان شرایط مطلوب را با کمک دستگاه های متولی فراهم کرد.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر همکاری و مشارکت دستگاه ها در فراهم سازی زیرساخت های بخش خدماتی، پرداخت تسهیلات، افزود: شهرداری ها می توانند با استفاده از بودجه های تخصیصی از محل ارزش افزوده این مهم را محقق کنند.

علی شیوا، معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند نیز در این جلسه تاکید کرد: برای تحقق اهداف بازآفرینی شهری لازم است مدیریت واحد شهری نیز صورت گیرد چراکه در صورت عدم تحقق این مهم با ناکارآمدی بیشتر شهری و ناکافی بودن اعتبارات مواجه می شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار