رییس جهاد دانشگاهی از تحریم‌ها به عنوان توفیق اجباری برای کشور یاد کرد و افزود: این نوع نگاه مدیران است که تهدید یا فرصت بودن تحریم‌ها را برای کشور تعیین می‌کند، چرا که اگر در این شرایط سراغ تولیدکننده و محقق داخلی بیایند تحریم می‌تواند یک فرصت طلایی برای پیشرفت کشور باشد.
کد خبر: ۷۹۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 17 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حمیدرضا طیبی در حاشیه سفر به کرمانشاه ، با اشاره به افزایش تحریم‌ها علیه کشور در سالهای اخیر گفت: تحریم ها برای کشور هم می تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید و تعیین این مسئله به نوع نگاه مدیران بستگی دارد.

وی افزود: متاسفانه مدیران ما علاقه بسیاری به واردات کالا از خارج از کشور دارند و بارها مشاهده شده بسیاری کالاها و فناوری‌هایی که در داخل وجود دارد، از خارج از کشور واردات می‌شود. در همین راستا تحریم توفیق اجباری است که مدیران را سمت محققین و تولید کنندگان داخلی سوق می‌دهد، اما متاسفانه بعضا در این شرایط باز هم مدیرانی هستند که تلاش دارند به بهانه دور زدن تحریم ها و تامین نیاز کشور، از خارج از کشور کالا وارد کنند.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در مجموع تحریم ها شرایط را برای واردات کالا دشوار کرده و این زمان بهترین فرصت برای محققین و تولیدکنندگان داخلی است که بتوانند کالاها و فناوری تولیدی خود را به بازار مصرف کشور عرضه کرده و کشور را از واردات بسیاری کالاها بی نیاز کنند.

طیبی در ادامه تامین نیازهای فناورانه روز کشور را یکی از اولویت‌های اساسی جهاددانشگاهی عنوان کرد وافزود: همواره تمامی طرح ها و پژوهش‌های جهاد دانشگاهی با این هدف پیش رفته و در کنار این مسئله تمرکز بر فناوری های روز دنیا را در دستور کار داریم و تلاش ما این است ضمن دستیابی به این فناوری‌ها، بتوانیم محصولات حاصل از آن را صادر هم کنیم.

وی با اشاره به واگذاری اجرای 31 پروژه فناورانه به جهاد دانشگاهی از سوی مقام معظم رهبری گفت: تمام این پروژه ها در بحث فناوری‌های مهم و حیاتی کشور است که قرار شده طی پروسه دو تا چهار ساله عملیاتی شود. این پروژه ها عمدتا در حوزه‌های فنی مهندسی، کشاورزی و پزشکی است.

رییس جهاد دانشگاهی یادآور شد: نگرانی ما در اجرای این پروژه ها عدم همکاری موثر دستگاه‌های اجرایی است و انتظار داریم سرعت انعقاد قراردادها در زمینه اجرای این پروژه ها قدری تسریع شود.

کارخانه نمک زدایی نفت خام آماده رونمایی است

طیبی در خصوص مهمترین دستاوردهای جدید جهاد دانشگاهی نیز گفت: قرار شد هفته گذشته رونمایی از کارخانه نمک زدایی نفت خام را در استان خوزستان با حضور وزیر نفت داشته باشیم که به تعویق افتاد.

وی افزود: نفت خام زمان استخراج حاوی آب و آب نمک است و باید این مواد تا رسیدن به استانداردها از نفت خارج شود که این فناوری توسط جهاد دانشگاهی در مدل آزمایشگاهی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: در مدل آزمایشگاهی کارخانه نمک زدایی نفت خام با ظرفیت 2500 بشکه با موفقیت راه اندازی شده و قرار بود این کارخانه در وسعت بیشتر با ظرفیت 50 هزار بشکه کار خود را ادامه دهد که این رونمایی به تعویق افتاد.

تولید نیمه صنعتی "کربن فعال" در کرمانشاه را در برنامه داریم

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه به ظرفیت های بالای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری کرمانشاه اشاره کرد وافزود: خوشبختانه این سازمان در حال حاضر تمرکز خود را بر توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان در قالب پارک علم و فناوری و مراکز رشد قرار داده است.

طیبی تصریح کرد: با توجه به قابلیت‌های بسیار جهاد دانشگاهی کرمانشاه تلاش داشتیم متناسب با ظرفیت های بومی استان اقدامی فناورانه در این استان صورت گیرد که بحث تولید کربن فعال از قیرطبیعی مطرح شد که مصارف صنعتی بسیاری دارد و خوشبختانه در مدل پایلوت این طرح، دانش فنی آن به دست آمده است.

وی افزود: نیمه صنعتی شدن تولید این محصول یکی از 31 پروژه فناوری جهاد دانشگاهی است و قرار است یک واحد نیمه صنعتی با ظرفیت تولید سالانه 200 تُن کربن فعال در سال در کرمانشاه راه اندازی شود.

رییس جهاد دانشگاهی در خصوص زمان تکمیل برج فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه نیز گفت: یکی از اهداف اصلی سفر ما به استان شرکت در جلسه کمیته برنامه ریزی پیشرفت این پروژه است، چرا که علاوه بر استان برای خود ما نیز این پروژه با توجه به فراهم کردن فضای بیشتر برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طیبی گفت: آنطور که از قبل هم وعده کرده‌ایم قرار بر این است تا 22 بهمن ماه امسال نمای بُرج، به علاوه پنج طبقه ابتدایی آن تکمیل شود.

وی افزود: مقدمات نمای برج به خوبی فراهم شده و قرار است از هفته آینده سرعت ارسال شیشه های نما بیشتر شود و بتوانیم تا 22 بهمن امسال به وعده خود عمل کنیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار