در آستانه دومین سالگرد زلزله سرپل ذهاب :
به ۲۱ آبان ماه نزدیک می‌شویم، دومین سالگرد زلزله مهیب سرپل ذهاب..
کد خبر: ۷۹۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 12 November 2019

تابناک کرمانشاه/باران پاییز و سردی هوا وادارمان کرده بود لباس گرم‌تر بپوشیم. با میهمان ها در حال صرف میوه بودیم، وسط قهقه های خنده و گفت و شنودهایمان از جایم بلند شدم که سری به آشپزخانه بزنم. ناگاه برای لحظاتی حس کردم کف اتاقم وارونه شد!

اولش فکر کردم سرم گیج می رودبه یکباره متوجه صدای مهیب و هجوم مردم به خیابان شدم. همه دستپاچه شدیم و راهی خیابان.. با آنکه کانون زلزله ازگله بود، نگرانی و اضطراب ادامه داشت..
یادم نمی رود که در آن روزهاچه لحظات تلخ و پر استرسی سپری کردیم. منهای خسارات روحی و کمی هم مالی، شبانه روز در حالت آماده باش به سر می بردیم.

 

من شناسنامه و وسایل شخصی یم را توی یک کوله کنار اتاق گذاشته بودم و اتاقم را از وسایل غیرضروری تخلیه.
همان شب متوجه خسارت های وارده بر مردم مظلوم سرپل ذهاب شدیم.

و خبرها بود که پشتِ هم می رسید، دو تا از خبرهایی که داغ شد و توی ذهنم ماند، فوت پیرمردی بود که از شدت نگرانی، هنگام یکی از پس لرزه ها حین خروج از آپارتمان، خودش را از پنجره بیرون انداخته بود. و کودک یک ساله ای که بعد از ساعت‌های طولانی زنده و سالم از زیر آوار بیرون کشیده شد، عکسش با سر باند پیچی شده و لبخندی معصومانه میان خرابی های شهر.. آنقدر زیبا و امیدوار کننده بود..

حالا نزدیک به دو سال از این حادثه تلخ می گذرد..
فیلم های منتشر شده در فضای مجازی دل هر بیننده ای را به درد می آورد، هوا گرفته است، باران می بارد.. توی خانه نشسته ای و چای می نوشی، تماشای این کلیپها تلخ است.
زنی که جلوی درب یک کانکس ایستاده، آب سطح زمین را کاملا پوشانده، با همان لباس محلی روسریش را جلوی دهانش گرفته و می گوید به ما کمک کنید.

 

وقتی خبرنگار باشی احساس می کنی باید حرکت کنی

این سوژه است

مهم است
نگران کننده است
تلفن را برداشتم اولین کسی که به ذهنم رسیدم محبت جمالی نیا بود، فرماندار سرپل ذهابهمیشه خالصانه جواب تماس ها را می دهد و دقایقی چند واقع بینانه و بدون قرض ورزی صحبت می کند.
ابتدا به ساکن با همان لحن خود گفت: "برخی از این فیلم ها احساسی و با هدف بزرگنمایی تهیه و انتشار یافته است."

می توان به این موضوع گمان برد، بارها و بارها از فضای احساسی مردم برای تحریک و فریب افکار عمومی استفاده شده محبت جمالی نیا در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری تابناک کرمانشاه گفت:ببینید ورودی شهر، خیابان های اصلی، فرعی، معابر و پارک ها کاملا تخلیه شده، مردم خانه هایشان را ساخته اند یا تعمیر کرده اند و در منازلشان ساکن شده اند. حالا که سومین پاییزیست که از زلزله می گذرد، شهرداری تمام تمهیدات لایروبی، هدایت سازی کانال ها، مسیل ها، آبرفت ها و رودخانه ها را انجام داده است.
اکنون چیزی تحت عنوان کمپ و با آن گستردگی مثل سنوات زمان زلزله نداریم، می دانید که کمپ یعنی جمعیت گسترده ای که در یک نقطه متمرکز باشند، چنین چیزی نیست.

در مورد وضعیت کانکس موجود درسطح شهر افزود:در بعضی نقاط، زمین های خصوصی داریم، در واقع کانکس نشینانی در مناطق متفرق و  کاربری ها غیر عمومی داریم. شهرداری بارها تمایل خود به جا به جایی این هانشان داده ، امسال، سال گذشته و دو سال گذشته اخطار ها را دریافت کرده اند. اما تمایلی به جا به جایی ندارند. این  هابا علم بر گود بودن زمین در آنجا ساکنند. تلاش ما این است که هر ساله زمین ها را کف کشی کنیم. گودی مناطق در حدی ست که با هر بارشی دچار آبگرفتگی می شود.

فرماندار سرپل ذهاب در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه ها کمک رسانی لازم به افراد کانکس نشین را دارید اظهار داشت:دستگاه ها نمی توانند بدون هماهنگی و کسب اجازه از مالکین، برای همسان سازی کف و بر اقدام کنند. ضمن اینکه  هر خانوار کانکس نشینی در شهر در نقطه ای که زمین پست است و کف و برش با معابر فرق دارد زندگی می کند، شهرداری تمایل به جا به جایی آنها دارد و تمام ظرفیت و دستگاه های لازم را در اختیارشان قرار می دهد، اداره آب و برق هم آب و برق را در اختیارشان می گذارد.

وی عدم رقبت به جابجای آنها را مستاجر بودن عنوان کرد وگفت :در این باب هنوز نتیجه قطعی دولت نگرفته است.

جمالی نیا درادامه از چهره شهر و سیمای آن گفت و خاطر نشان کرد:حجم عظیمی از کانکس نشینان به خانه هایشان رفته اند، منهای کسانی که در زمین های خصوصی ساکنند، ۱۸ هزار واحد در شهر و روستا تعمیر شده، از این مقدار ۱۳ هزار واحد مختص شهر است. البته که واحد های نیمه کاره هم داریم.

و در آخر با اشاره به فیلم ها منتشر شده از مناطق زلزله زده در فضای مجازی تاکید کرد:مشکلات و کمبود ها هست ما هم منکرش نمی شویم، اما در کنار این ها باید تلاش ها، فعالیت ها را هم دید. بخش اعظمی از این تصاویر بزرگنمایی شده است. ۲۵ دقیقه بارش در سطح استان داشتیم که خداروشکر جاده یا رودخانه ای مسدود نشده، باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات و موانع حل و رفع شوند.

و آخر کلام،پرونده اش را بست.. خداحافظی کردم
و چشم انتظارم.. و چشم انتظاریم همه.. برای بهبودی وضع مردمان این سرزمین، و آبادانی دیار و خاک مان..

 خبرنگار خبرگزاری تابناک کرمانشاه
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار