مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به ورود فاضلاب‌های سه شهرک صنعتی به تالاب صالحیه نظرآباد، گفت که این شهرک‌های صنعتی ملزم به پرداخت و جبران خسارات وارده به این تالاب شدند.
کد خبر: ۷۹۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 07 November 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ فردین حکیمی اظهار کرد: این سه شهرک صنعتی استان به دلیل فقدان و عدم کارایی سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی، پساب تولیدی به شدت آلاینده را بدون انجام تصفیه به کانال‌های آب منتهی به تالاب صالحیه هدایت کرده بودند.

وی اظهار داشت: این کار سبب تخریب و بروز خسارت به تالاب صالحیه شده است.

حکیمی گفت: قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور در سال ۱۳۹۶ مصوب و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها در سال ۹۷ تدوین و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: به استناد ماده یک و چهارقانون یادشده‌، هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها شود، ممنوع بوده و مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران، سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون، علاوه بر توقف فعالیت و جبران خسارات وارده، حسب تشـخیص مرجع قضائی به پرداخت جریمه نیز محکوم خواهند شد.

حکیمی در خصوص سه شهرک صنعتی که با بی توجهی به موضوع استاندارد سازی فاضلاب و جلوگیری از بروز خسارت به تالاب، اقدام به هدایت فاضلاب به تالاب صالحیه کرده بودند به استناد ماده ۶ آیین نامه یاد شده، مکلف به پرداخت و جبران خسارات وارده به تالاب که از سوی محیط زیست استان ابلاغ شده، خواهند بود.

وی به مدیران شهرک‌های صنعتی هشدار داد: با برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری نسبت به رعایت ملاحظات زیست محیطی و بکارگیری سیستم های  کنترل آلودگی توجه بیشتری داشته باشند و به جای پرداخت خسارات ایجاد آلودگی به فکر بکارگیری سیستم‌های کنترل آلودگی به ویژه سیستم تصفیه فاضلاب باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص وضعیت فعلی تالاب صالحیه گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر حجم خوبی از روان اب‌های سطحی از طریق کانال آب کشاورزی کردان به تالاب صالحیه هدایت شد.

 یکی از دغدغه های اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، سر ریز فاضلاب شهرک‌های صنعتی پس از بارندگی‌ها به تالاب صالحیه است که متاسفانه در هفته گذشته شاهد تکرار این اتفاق ناخوشایند بودیم.

حکیمی افزود:  این جای تاسف است که با بارش باران رحمت الهی به جای آبگیری تالاب صالحیه، ما باید دغدغه ورود فاضلاب صنعتی به این تالاب را داشته باشیم.

با توجه به تصویب قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب و آیین نامه آن، از این پس  محیط زیست استان البرز هیچ اغماضی با اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تخریب و ایراد خسارت به تالاب می کنند، نخواهد کرد و متولیان شهرک‌های صنعتی باید به فکر اتخاذ تمهیدات لازم برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و بازچرخانی دوباره آن در مصارف آبیاری فضای سبز باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه زمان مهاجرت پرندگان مهاجرآبزی ، شاهد مهاجرت پرندگان در تالاب صالحیه هستیم، اظهار امیدواری کرد که با افزایش بارش ها تالاب صالحیه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم آبی و یکی از جاذبه های گردشگری پذیرای حضور گسترده پرندگان و حضور گردشگران مسئولیت پذیر و عکاسان و علاقمندان به حیات وحش باشیم.

تالاب صالحیه به مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار بخشی از آن در استان البرز و مابقی در استان قزوین واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار