اثری کهن در جزیره‌ی قشم؛
عبدالرحمن نوربخش
کد خبر: ۷۹۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱ 05 November 2019

هنگامی که کتابی پُر ارزش را در اختیار کودکانی کم‌سن‌ و سال قرار دهیم، تعجبی ندارد اگر برگ‌های گران بهایش را پاره کنند و با آن به بازی بپردازند.
هر قوم و ملتی برای فرهنگ، تاریخ و گذشته‌ خویش احترام قائل است و به آن افتخار می‌کند چه بسا در راه روشنگری پیوند گذشته و حال خود بسیار تلاش می‌کند به درستی که تاریخ و گذشته‌ هر ملت، می‌تواند هویت ذاتی آن مردم را به جامعه معرفی نماید.
جزیره‌ قشم با قدمت چند هزار ساله‌، برگ‌های زرینی از تاریخ گذشته‌ خلیج‌فارس را فراروی آیندگان قرار داده که بر ما لازم است مثل سایر شهرها و کشورها در راه حفظ و معرفی آن به آیندگان کوشا باشیم. در جای جای این جزیره آثار و بقایایی موجود است که می‌طلبد به جای تلاش در محو ، ویرانی آن در مسیر شکوفایی فرهنگ این خطه آنرا هویدا و به ملت ایران معرفی کنیم.
با کمال تأسف، سازمان منطقه آزاد به نوعی با برخوردی غیرمسؤلانه چشمانش را بر هستی این مرز و بوم چرا بسته است؟ و احساس می‌شود به بهانه‌های واهی حاضر است ارتباط مردم این جزیره را با گذشته و تاریخشان قطع نماید. به عنوان نمونه سد باستانی متعلق به دوره‌ی ساسانیان در منطقه‌ی کولَغان قشم و نمونه‌های برجسته‌ی تاریخی و همچنین محیط‌ زیستی دیگر، به مردم این جزیره و کشور هشدار می‌دهد که این سازمان می‌خواهد بقایای تعلق، هویت، فرهنگ و تمدن ایرانی را از این جزیره برچیند.
مسؤلان سازمان منطقه آزاد قشم احتمالاً ناآگاه هستند با اهداف تأسیس و قانون چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی! یا برای ارتزاق و تأمین حقوق کارمندان خویش دارند چوب حراج را بر خطه‌ای نهاده‌اند که سنگ سنگ آن هیچ معیاری برای قیمت‌گذاری ندارد!.
«خربز» (خربس) شهری باستانی است که حضور اشکانیان و ساسانیان در این جزیره را تداعی می‌کند. اثری تاریخی که حضور ایرانیان را در دوران باستان داخل خلیج فارس را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر گوهر پُربهایی را به چندرغازی می‌فروشند، سرمست و خوشحال این بهای ناچیز را بین مواجب‌بگیران خود تقسیم نماید. شهر باستانی «خربز» با داشتن بیش از 10 هکتار قبرستان، غار معروف و مشهور خربس، آب‌ انبارهای باستانی و سیر حیات پیش از اسلام تا بعد از اسلام با نمود مساجد و مدارس دینی و هکتارها اراضی تخریب‌شده‌ مسکونی، جلوه‌ای از شهر باشکوهی است که در این نقطه‌ مرزی با حفاظت و مرمت می‌تواند هویت ایرانی را برای هر وطن‌ دوستی، وجدآور نماید و مورد عنایت قرار گیرد.
در جزیره‌ای که به علت غفلت و کوتاهی (سازمان منطقه آزاد) هیچگونه تفرجگاه و چشم‌اندازهای لازم برای استراحت و تفریح مردم وجود ندارد، با تکیه بر موقعیت جغرافیایی جزیره، خشکسالی‌های مکرر، بی‌آبی و... از قدیم‌الایام سواحل تنها مکانی برای مردم این جزیره بوده است تا چشم‌انداز آن یادآور خیر و برکت دریا و استراحتگاهی برای خانواده‌هایی باشد که با گذران وقت در کنار ساحل خستگی را به در کنند. اما متأسفانه عملاً سازمان منطقه آزاد قشم با توجه به عرض کم جزیره و واگذاری سواحل به افرادی بخوانید منفعت‌طلب، موقعیتی را برای این مردم فراهم نموده است که آنها خود را در پشت این دیوارها، حبس شده ببینند و ناچار شوند بعد از هزاران سال زندگی در این آب و خاک برای دیدن دریا و ساحل مبلغی را به صاحبان ساحل پرداخت نمایند تا در حسرت دیدن ساحل نمانند.
همه‌ مردم این جزیره افتخار دارند که ایرانی هستند و به‌ عنوان مرزداران زخم‌دیده از کشورهای استعماری، همواره سرافرازانه از کیان خود دفاع نموده‌اند.جا دارد مسؤلان کشوری به خصوص در حوزه‌ی قضایی و همچنین میراث فرهنگی در این نقطه مرزی به دفاع و پاسداشت از هویت این «آب و خاک» پرداخته و به اقدامات قابل تأمل و جبران ناپذیر سازمان منطقه آزاد رسیدگی نموده و در راه حفظ و مرمت شهر باستانی خربز تلاش نمایند.
ساخت و ساز جدید چند روز اخیر ، بخشی از حریم محوطه تاریخی شهر تاریخی خربس را تخریب کرده است. در این بخش تخریب شده می‌توان سفال‌های تاریخی و پی بناهای قدیمی را دید. خربس نه تنها محدود به غار می شود بلکه اطراف آن به صورت شهری تاریخی بوده است.
این محوطه با ساماندهی اصولی و کاوشهای باستان شناسی می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری جزیره تبدیل گردد.
مطمئناً با حفاظت و مرمت از آثار باستانی و تاریخی خربس، گردشگرانی برای دیدار و آشنایی با تاریخ چندهزار ساله‌ی این جزیره از این شهرباستانی دیدن خواهند نمود که انتفاع آن هزاران برابر از این اقدام حیرت انگیز، پرمنفعت‌تر و بهتر خواهد بود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار