چشم
طرح پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور در بهزیستی استان مرکزی در مهدکودک یلدا اراک افتتاح شد
کد خبر: ۷۹۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ 23 October 2019

افتتاح طرح پیشگیری از تنبلی چشم در اراک

ظهر امروز همزمان با سراسر کشور طرح پیشگیری از تنبلی چشم  در بهزیستی استان مرکزی و در مهدکودک یلدا اراک افتتاح شد.

 معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در این مراسم با اشاره به اینکه این طرح از امروز به صورت رسمی در استان مرکزی آغاز می‌شود، گفت: شایع‌ترین علل نابینایی و کم‌بینایی خفیف تا شدید یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال تنبلی چشم است که با اجرای این طرح می‌توان از این امر جلوگیری شود.

کیانوش امینی با بیان اینکه شیوع آمبلیوپی در جهان ۲ تا ۵ درصد است، افزود: در ایران شیوع این بیماری ۱.۴ درصد برآورد شده و در استان مرکزی طبق آمار به دست آمده در سال گذشته ۰.۵ درصد بوده است.

 وی افزود: تعداد کودکان مشمول این طرح درسال جاری  ۶۷ هزار و ۷۸۸ نفر در سطح استان، تعداد پایگاه‌های غربال‌گری در سطح استان ۳۷۴ پایگاه، تعداد مربی ۲۷۴ نفر و تعداد دستگاه بینایی‌سنجی در سطح استان ۷ دستگاه است.
معاون پیشگیری  بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: به منظور کاهش شیوع و بروز اختلال نابینایی و کم‌بینایی دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی برنامه کشوری غربال‌گری و تشخیص زودرس آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله را در پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی در طول سال و در پایگاه‌های غیر‌دائمی اجرا می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این برنامه در سه سطح اجرا خواهد شد، اظهار کرد: کودکان در سطح اول توسط مربی، معلم یا بهورز در محل مهد و خانه بهداشت یا مدرسه مورد معاینه دید قرار می‌گیرند و اگر کودکی مشکوک به تنبلی چشم بود به منظور معاینات تخصصی‌تر به سطح دوم برنامه برای معاینه به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود.

امینی ادامه داد: اگر کودکی بعد از این دو سطح نیاز به معاینه دقیق‌تر داشته باشد به سطح سوم ارجاع و توسط پزشک معاینه می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح کودکان مشکوک به آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی غربال شده و پس از تشخیص قطعی تحت درمان به موقع قرار می‌گیرند.

وی افزود: هدف ازاجرای این طرح تحت پوشش صددرصدی کودکان در مناطق روستایی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار