سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس معتقد است از آنجایی که براساس قانون تجارت خودروسازان ورشکسته هستند، بانک‌ها نمی توانند تسهیلاتی به آنها پرداخت کنند.
کد خبر: ۷۹۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 23 October 2019

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس درباره صحبت‌های رئیس بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن صنعت خودروسازی، گفت: صنعت خودروسازی علی‌رغم تمام حمایت‌ها و در اختیار داشتن بازار انحصاری، با مشکلاتی مانند سوء مدیریت، ناکارآمدی، ناتوانی در رقابت با همتایان خارجی و... دست و پنجه نرم می‌کند که این مسائل بیانگر فشل بودن صنعت خودروسازی است.

تزریق نقدینگی به خودروسازی با ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی باتلاق مشکلات این صنعت را عمیق‌تر می‌کند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان، هشدارهایی مبنی بر ناتوانی این شرکت‌ها در ساماندهی وضعیت بازار به مسئولان داده شد، افزود: تزریق نقدینگی به صنعتی که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد نه تنها نمی‌تواند راهگشا باشد بلکه باتلاق مشکلات خودروسازی‌ها را عمیق‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: خُلف وعده خودروسازان موضوع جدیدی نیست و مردم سال‌هاست با این موضوع سروکار دارند در حال حاضر نیز که رئیس کل بانک مرکزی به توخالی بودن وعده‌ی خودروسازان اذعان کرده، باید فکری اساسی برای این صنعت کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان با لابی‌های بسیار در تلاش بودند از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو جلوگیری کنند، اضافه کرد: قوه قضاییه و افکار عمومی از عملکرد این صنعت ناراضی هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: زمانی که از سیستم‌های بانکی علت پرداخت تسهیلات به خودروسازان را جویا می‌شویم، بیان می‌کنند ما را به پرداخت تسهیلات مجبور می‌کنند در حالی که به آن اعتقادی نداریم زیرا براساس قانون تجارت خودروسازان ورشکسته هستند.

پارسایی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی بانک‌ها به خودروسازان خلاف قانون است، اظهار کرد: از آنجایی که زیان انباشته خودروسازان از سرمایه آنها بیشتر است این شرکت‌ها ورشکسته محسوب می‌شوند بنابراین هیچ بانکی اجازه پرداخت تسهیلات به آنها را ندارد اما لابی خودروسازان به راحتی موجب انجام اقدامات غیرقانونی می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خودروسازی‌ها نباید بیش از این روی این صنعت سرمایه‌گذاری کرد، گفت: نحوه مدیریت و ارائه خدمات در خودروسازی ها نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ درباره مراودات مالی خودروسازان گفت: یک شرکت خارجی در منطقه به عنوان شرکتی قطعه ساز پول کلانی از خودروسازان ایرانی دریافت کرده است حال آنکه قطعه‌سازان بسیاری در داخل کشور وجود دارند که به دلیل پرداخت نکردن مطالبات ورشکسته شده یا ناچار به تعدیل نیرو شدند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: شرکت خارجی در ابتدا پول را دریافت می‌کرده و سپس قطعه را تحویل می‌داده حتی در برخی موارد این شرکت پول را دریافت کرده اما قطعه را تحویل نداده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از سهام ایران خودرو در بانک پارسیان انتقاد کرده و ادامه داد: ایران خودرو مطرح می‌کند در صورتی که اعتبارات لازم تامین نشود ادامه فعالیت امر بسیار مشکلی است، حال باید دید علت حضور این شرکت در بانک پارسیان و صرافی های مربوطه چیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار