پوشش حجاب (مشخصا منظور نظر چادر است) به نسبت بسیاری از پوشش های دیگر گران تر است و این موضوع برای کشوری اسلامی همچون ایران، چندان شایسته و زیبنده به نظر نمی رسد.
کد خبر: ۷۹۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 23 October 2019

وقتی پوشش حجاب در بازار هزینه ساز می شود/لزوم ورود جدی ترِ حمایتی دستگاه های ذی ربط ضروری است

به گزارش تابناک سمنان: یکی از مشخصه های بارز فرهنگی و عقیدتی ایران اسلامی در طول چهار دهه اخیر معطوف به پوشش و حجاب برتر(چادر)می شود و به واقع این پوشش و استفاده بخش قابل توجهی از زنان و بانوان ایرانی از چادر، وجه تمایزی است میان کشور ایران با دیگر کشورهای اسلامی و واقعه مسجد گوهر شاد و اعتراض به تصمیم دیکتاتور مابانه رضاخانی،نقطه عطفی تاریخی بود که سال ها بعد ، در سال ۵۷ و با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، ابعاد گسترده تری به خود گرفت.

در این مجال قصد نداریم به زوایای سیاسی و فرهنگی این رخدادها بپردازیم زیرا موضوعیت گزارش در قالب اقتصادی تنظیم می شود اما در بخش اقتصادی نیز سخن های بسیاری است که می باید مطرح شود و با واکاوی مشکلات موجود در این عرصه در راستای مرتفع سازی آن تلاش فزاینده تری در دستور کار قرار گیرد.

اساسا در شرایطی که شاهد هجمه ای جهانی علیه فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی و تلاش معاندان برای محو نمودن و خدشه وارد کردن به حجاب برتر هستیم، عقلانیت و منطق حکم می کند شرایط برای نهادینه سازی هر چه بیشتر استفاده از چادر تسهیل شود، اما با یک بررسی میدانی در بازار چادر به این واقعیت تلخ پی می بریم که هزینه استفاده از این پوشش از بسیاری پوشش های دیگر بالاتر است.

چندی پیش اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان این محصولات در گفت و گویی با رسانه ها از تعطیلی یک سوم از فعالان این عرصه(تولیدکنندگان چادر)در طول دو سال اخیر خبر داد.

به واقع از مجموع ۵۰۰ تولیدکننده محصولات حجاب و عفاف قریب به ۳۰ درصد از آن ها فعالیت خود را تعطیل کرده اند و مابقی فعالان این بخش نیز با شرایط موجود تضمینی به استمرار و بقای فعالیتشان نیست.

گرانی قابل توجه مواد اولیه، بازار تولید و توزیع را تحت الشعاع قرار داده است

آن چنان که بررسی ها و گزارشات میدانی نشان می دهد گرانی مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز در طول ماه های گذشته محصولات و تولیدات مرتبط با حجاب را بر روی کانال گرانی قرار داده و می باید با صراحت و تاسف عنوان کرد با هزینه ای به مراتب کمتر،بسیاری از بانوان اقدام به خرید مانتوهایی می کنند که هیچ قرابتی با وِزانت حجابی همچون چادر ندارد.

سخن صرفا به چادر خلاصه نمی شود، در ارتباط با روسری، مقنعه، هدبند، ساق بند و ...نیز وضعیت نرخ گذاری ها به نسبت سال های گذشته بسیار متفاوت است.

البته آن عده که به حجاب پایبند هستند تحت هیچ شرایطی، (حتی در اوج گرانی) از حجاب خویش دست نمی کشند زیرا استفاده از پوشش چادر برای آنها جنبه اعتقادی و ایدئولوژیک دارد اما نمی توان این واقعیت را نادیده انگاشت که در فضای موجود، ناچار هستند تنوع را کاهش دهند و همین موضوع ظرفیت تولید را به شدت کاهش می دهد و به تبع فرصت های شغلی موجود در این عرصه را نیز از بین می برد و به حداقل ممکن تنزل می دهد و در نتیجه این فرآیند شاهد ورشکستگی واحدهای تولیدکننده چادر در کشور خواهیم بود.

قیمت یک قواره چادر در عرض یکسال ۴ تا ۵ برابر شده است

نسرین محمدلو،یکی از توزیع کنندگان چادر زنانه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح وضعیت بازار چادر زنانه از حیث قیمت و نرخ گذاری اظهار کرد:در کلیت امر می توان با صراحت عنوان کرد قیمت تمامی چادرهای زنانه در طول یک تا ۲ سال اخیر به نسبت سنوات ماقبل آن با افزایشی محسوس همراه شده است.

وی افزود: چادری که هر یارد آن ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه می شد در حال حاضر در هر یارد ۲۵ هزار تومان نیز به سختی یافت می شود و این روال در خصوص پارچه کن کن ژاپن که هر یارد آن ۲۶ هزار تومان بود و در حال حاضر ۸۳ هزار تومان شده و یا چادر ژرژت که هر یارد آن ۱۲ هزار تومان بود و در حال حاضر ۴۵ هزار تومان قیمت گذاری شده مصداق دارد و به واقع نرخ چادر در طول یکی ۲ سال اخیر ۴ تا ۵ برابر افزایش قیمت داشته که این میزان از رشد قیمتی تاسف آور است.

این فعال در حوزه توزیع چادر مشکی با نام بردن از یکی از برندهای معروف ایرانی در ادامه بیان کرد: متاسفانه مدیریت تولیدی مذکور، از مجموع ۱۲۰ نفر از پرسنل کارخانه اش حدود ۶۰ تن را اخراج کرده و شنیده ها حاکی از این خبر تلخ است که ظاهرا در صدد است در طی ۴ تا ۵ ماه آینده ۲۰ تا ۳۰ نفر دیگر را نیز اخراج کنند که این اخراج ها نه به دلیل بی انضباطی یا کم کاریِ نیروی انسانی بلکه به دلیل نامتوازن بودن نظام عرضه و تقاضا و گرانی افسار گسیخته حاکم بر بازار چادر زنانه است که فعالیت واحدهای تولیدی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

موضوع تعدیل نیرو در بازار و عرضه تولید چادر زنانه به نوعی فراگیر شده و کمتر تولیدکننده ای را می توان پیدا کرد که تعداد پرسنل خود را به همان تعداد نیروی سابق فعال در مرکز تولیدی خویش حفظ کرده باشد و در شرایط فعلی اقتصادی و فرهنگی کشور این خبر خوب و نوید بخشی برای حوزه مذکور به شمار نمی رود.

تنها با در نظر گرفتن هزینه های سنگین تبلیغاتیِ کشورهای غربی برای زدن زیرآب چادر در ایران، می توان به عمق اهمیت موضوع اشاره شده پی برد و متاسفانه شرایط به نحوی شده که ناخواسته (تاکید می شود ناخواسته)برخی از فعالان این عرصه که در مقوله تولید مشغول به فعالیت هستند به ناچار در مسیر و ریل فرهنگ منحط غربی گام بر می دارند.

تولید مانتوهای کوتاه با هزینه تمام شده حداقلی

یکی از تولیدکنندگان مانتو در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان که تمایلی به رسانه ای شدن نام و نا خانوادگی خود نداشت در خصوص علت تولید مانتوی کوتاه از سوی وی در شرایطی که سال ها در عرصه تولید چادر مشغول به فعالیت بوده بیان کرد: بسیاری از همکاران بنده زمین خوردند و متاسفانه حمایت خاصی از سوی دستگاه های متولی از آنها صورت نگرفت.

وی افزود: بنده شاهد هستم برای تهیه و تامین مواد اولیه و حتی تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید پارچه لازم جهت تولید چادر با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و به تبع در چنین شرایطی بسیاری عطای تولید چادر زنانه در فضای موجود را به لقایش می بخشند و برخلاف میل باطنی خود به تولید مانتوهای آنچنانی مبادرت می ورزند و حتی در صورت لزوم از تولید زیرزمینی آن نیز هراسی ندارند.

حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در اولویت قرار گیرد

ظاهرا حلقه مفقوده در بحث مذکور به موضوع حمایت به معنای واقعی کلمه معطوف می شود، حمایتی که نه در عرصه تولیدی شاهد آن هستیم و نه در نظام عرضه و اختصاص یارانه ای خاص برای مصرف کننده و به تبع در چنین شرایطی نهادینه ساختن استفاده از حجاب برتر که تمامی ارکان نظام به آن پاینبد هستند و تاکید می ورزند امری سخت و دشوار خواهد بود.

فلذا می طلبد با تعریف برنامه ای مدون، اصولی و هوشمندانه به نحوی برنامه ریزی شود که مشکلات پیش روی صنعت تولید چادر زنانه مرتفع شود در غیر اینصورت به مرور زمان حل و فصل کردن نارسایی ها و چالش های موجود در حوزه مذکور امری ساده نخواهد بود و مستلزم هزینه های به مراتب سنگین تری است.

به واقع هر آنچه شاهد توسعه فرهنگ استفاده از چادر و افزایش تولید این محصول باشیم فرصت های شغلی فزاینده تری نیز ایجاد خواهد شد و در سایه آن از سنگینی فشار مشکلات اقتصادی بر دوش اقشاری که عموما زنان سرپرست خانوار هستند نیز کاسته خواهد شد.

امید است تصمیم گیری در این زمینه آنقدر به تاخیر و تعویق نیفتد که در مقام عمل نتوان بصورتی مثبت و سازنده اقدامی مثمر ثمر به همین منظور عملیاتی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار