معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد؛
معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از ایجاد ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۹۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 23 October 2019

ایجاد ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور

به گزارش تابناک سمنان: غلامرضا اباذری معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از ایجاد ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی در کشور خبر داد و گفت: طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی باید با بافت مناطق بیابانی متناسب‌سازی شود.

اباذری با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و مواجه بودن کشور با پدیده‌ای به نام بیابان‌زایی افزود: طرح‌های مختلفی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای مقابله با این پدیده در حال انجام است، که از جمله آن‌ها بوته کاری، نهال‌کاری، کاشت جنگل‌های دست کاشت، مدیریت هرز آب و مراقبت و آبیاری است.

او تأکید کرد: باید در اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در کشور با بافت مناطق بیابانی متناسب‌سازی انجام شود.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در مناطق در معرض خطر از جمله فعالیت‌های این سازمان برای مقابله با دیده بیابان‌زایی محسوب می‌شود.

اباذری افزود: طرح مالچ ریگی از طرح‌های است که در مناطق مسطح، در مسیر فرسایش و دارای خاک پفکی و شور قابل‌اجرا است و بر این اساس باید گفت نمی‌توان در مناطق بیابانی که شن و ماسه رسوب می‌کند، طرح مالچ ریگی را به اجرا درآورد.

او طرح مالچ ریگی را از راهکار‌های مقابله با بیابان‌زایی عنوان کرد و بیان داشت: این طرح در دنیا طرحی قابل‌اجرا و شناخته‌شده است.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای طرح پژوهشی مالچ ریگی برای نخستین بار در کشور در غرب استان سمنان گفت: این طرح شرایط اجرا در مناطق بیابانی مشابه شرایط سمنان را دارد.

اباذری بیان داشت: در حال حاضر کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان موفق شدند شیوه مناسب پاشیدن ریگ در مناطق بیابانی با انجام فعالیتی تحقیقاتی و پژوهشی را فرا گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار