یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت باید حذف یارانه دهک‌های پردرآمد را تا جایی ادامه دهد که فقط پنج دهک پایین جامعه یارانه دریافت کنند.
کد خبر: ۷۹۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 23 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، دکتر علی حیات‌نیا با اشاره به حذف یارانه افراد پردرآمد که چندی است از سوی دولت آغاز شده، گفت: این کار باید بسیار قبل‌تر انجام می‌شد، زیرا اینکه به همه افراد کشور یک رقم مشخص یارانه داده شود به معنای درست هدفمندی یارانه‌ها نیست و فقط بار مالی چند هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه دارد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این طرح توزیع عادلانه درآمد بود که از ابتدا به درستی صورت نگرفت، عنوان کرد: این ساختار توزیع نیازمند یک تغییر است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اکنون که یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دیگر نقش‌آفرینی چندانی در درآمد خانوار‌ها ندارد، وقت مناسبی است که این تغییرات اساسی اعمال شود.

حیات‌نیا ادامه داد: حذف یارانه دهک‌های پردرآمد باید همچنان ادامه پیدا کند، تا جایی‌که فقط پنج دهک درآمدی پایین جامعه از آن بهره‌مند شوند.

وی داشتن یک مکانیسم و معیار مشخص برای حذف یارانه دهک‌ها را نیز ضروری دانست تا در این بین آسیبی به خانوار‌های با درآمد کم وارد نشود.

این کارشناس مسائل اقتصادی موضوع دیگری که درباره حذف یارانه پردرآمد‌ها ضروری است را هزینه‌کرد هدفمند و شفاف آن در جای دیگر دانست و افزود: دولت می‌تواند با کمک این رقم یارانه دهک‌های پایین را افزایش دهد.

حیات‌نیا صرف این منابع برای تشکیل صندوق‌های اعتباری محلی و کمک به توسعه کسب و کار‌های کوچک را نیز موثر دانست و عنوان کرد: زمانی که پرداخت یارانه نقدی آغاز شد، برخی خانوار‌ها که کسب و کار‌های کوچک خانگی و تولید صنایع دستی داشتند، با توجه به اضافه شدن یارانه به منابع درآمدشان این کار‌ها را کنار گذاشتند و اکنون دولت حتی می‌تواند یارانه نقدی را صرف خرید تضمینی تولیدات خانگی کند تا این کسب و کار‌ها دوباره رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: آن زمان که مبلغ یارانه برای خانوار‌های با جمعیت بالا قابل توجه بود بسیاری از خانوار‌ها انگیزه کار کردن را از دست دادند و این روند اکنون باید اصلاح شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به جای پول نقدی دادن به دهک‌های پایین بهترین راه این است که آن‌ها را توانمند کنیم، خاطرنشان کرد: اگر منابع یارانه صرف راه اندازی کسب و کار‌های مولد برای دهک‌های پایین و ایجاد درآمد پایدار برای آن‌ها باشد، بهتر نتیجه خواهد داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار