رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی:
رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه علاج مشکلات کشور احزاب هستند، گفت: اگر بخواهیم دولت قوی داشته باشیم باید حزب واقعی داشته باشیم.
کد خبر: ۷۹۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 23 October 2019

حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در آیین افتتاح حزب جمهوریت ایران اسلامی خوزستان که شب گذشته (30 مهر) در دانشگاه فرهنگیان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حزب در یک تعبیر به معنای تبدیل "من‌ها" به "ما" است. وقتی 10 نفر تبدیل به یک حزب می‌شوند، در واقع تبدیل عقل و خرد فردی به خرد جمعی است که در مجموع، یک عقل جامع و کلی بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: وقتی در جامعه یک نفر اثرگذار باشد، هر چقدر هم قدرت داشته باشد و جامعه را تغییر دهد اما این تحول مربوط به یک نفر است و به مجرد اینکه این فرد صحنه را ترک کند، تمام تلاش‌هایش از بین می‌رود؛ در نتیجه با از بین رفتن شخص، آثارش نیز از بین می‌رود. اما در حزب، نهاد و قانون وجود دارد و یک مجموعه است و قائم به شخص نیست، پس حزب نقطه مقابل فردگرایی است.

وی افزود: گفته می‌شود در جامعه کسی که محبوبیت دارد و اثرگذار است، باید محور باشد اما در حزب به این گونه نیست و هرچه هم مقام و منزلت شخصی بالا باشد، در قالب حزب یک نظر در مجموعه انظار است. فردمحوری مقدمه استبداد و دیکتاتوری است و حزب می‌خواهد بُت استبداد را بشکند.

منتجب‌نیا ادامه داد: رسالت حزب پرورش نیرو، کادرسازی، شناسایی نیروهای مستعد، آموزش، پرورش و آماده کردن افراد برای عهده‌داری مسئولیت‌های بزرگ است، کاری که دولت و هیچ کدام از نهادها نمی‌تواند انجام دهد. همچنین تولید برنامه و فکر از دیگر رسالت‌های آن است. حزب مجموعه‌ای از اندیشمندان، نخبگان و صاحب‌نظران را تشکیل می‌دهد که در اتاق فکر جمع می‌شوند و در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند. کار حزب فقط انجام فعالیت‌های سیاسی نیست، بلکه تدوین برنامه جامع مدیریت جامعه است. بخشی دیگر از آن انجام فعالیت‌های اقتصادی است. اگر بخواهیم حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری، فرهنگ و اقتصاد ساماندهی شوند، باید حزب تشکیل شود.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه حزب می‌خواهد دولت را اصلاح کند و مدعی و مطالبه‌گر است، گفت: برای تحقق این رسالت‌ها باید حزب از ابزاری استفاده کند، این ابزار شامل نظارت بر همه ابعاد جامعه، بدست آوردن اطلاعات جامع و نقد کردن است. اگر چنین حزبی وجود داشته باشد، همه چیز سامان پیدا می‌کند. علاج مشکلات کشور، احزاب هستند و اگر بخواهیم دولت قوی داشته باشیم، باید حزب واقعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پرسش‌گری و پاسخگویی در شرایطی که حزب وجود دارد ممکن می‌شود، خاطرنشان‌کرد: از طریق حزب می‌توان از مسئولین پرسش‌گری کرد. رکن اساسی دموکراسی، تحزب است و توسعه در کشور بدون تحزب، امری محال است. در جامعه گفته می‌شود که در کشورمان حزب جا نمی‌افتد. چند دلیل وجود دارد که یکی از آن‌ها خاطره بد مردم از احزاب پیش از انقلاب است.

منتجب‌نیا با بیان اینکه مسئولان اندکی هستند که عملا با تحزب و نظام حزبی موافق هستند، اظهار کرد: از دیگر دلایل اینکه در جامعه احزاب جا نیفتاده‌اند، عملکرد احزاب است. حدود 250 تا 260 حزب وجود دارد که یا ستاد انتخاباتی یا پاتوقی برای یک مجموعه و یا کانونی برای نخبگان و بازنشسته‌ها هستند. حزبی که تولید نیروی انسانی و تولید برنامه نداشته باشد، حزب نیست.

وی بیان کرد: برخی صحبت‌ها در مورد احزاب مطرح می‌شود از جمله اینکه گفته می‌شود در جامعه ولایت فقیه، حزب معنا ندارد. امام می‌فرماید ولایت فقیه با دیکتاتوری مبارزه می‌کند اما با آزادی و دموکراسی مخالفتی ندارد. برخی هم می‌گویند که حزب در اسلام وجود نداشته و ارمغان کشورهای غربی است، درحالی که در قرآن سوره احزاب داریم. خداوند حزب الله را در مقابل حزب شیطان قرار می‌دهد.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی ادامه داد: از دیگر مسائل مطرح شده حول احزاب این است که گفته می‌شود احزاب باعث اختلاف می‌شوند. وقتی احزابِ هدف‌دار وجود داشته باشند، اختلافی بوجود نمی‌آید، رقابت شرط کمال است و دشمنی نیست. همچنین گفته می‌شود ورود در احزاب مغایرت با اسلام دارد که صحیح نیست؛ وقتی یک حزب بر اساس قوانین تشکیل می‌شود، مغایرتی با اسلام ندارد.

منتجب‌نیا گفت: برخی دیگر می‌گویند احزاب زائد هستند، اما اگر احزاب نباشند جامعه بی‌معنا می‌شود. اکثریت احزاب ماهیت حزبی ندارند و اگر کار نکرده‌اند به این معنا نیست که حزب نباید وجود داشته باشد. ما معتقدیم احزاب حلقه وصل حاکمیت و مردم هستند، فرهنگ‌سازی و مشکلات را پیگیری می‌کنند، به معنای دیگر احزاب زبان مردم هستند.

وی ادامه داد: حزبی که ما تشکیل می‌دهیم مانند بقیه احزاب نیست، ستاد انتخابات و بنگاه جمع‌آوری نخبگان نیست، بلکه تشکیلاتی است که قصد دارد نقد کند، حرف بزند، نظارت کند و جوانان را جذب کند و برای عهده‌داری مسئولیت، آموزش دهد. ما روی دو مسئله حساب باز کرده‌ایم؛ یکی بانوان و دیگری جوانان.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی در پایان گفت: قصد داریم کمیته‌های تخصصی متشکل از متخصصین برای حل مشکلات کشور را تشکیل دهیم. همه مسائل تا حد زیادی قابل حل هستند اما ناکارآمدی و بی‌مسئولیتی برخی مسئولین مانع از حل آن‌ها شده است.

آیین راه‌اندازی حزب جمهوریت ایران اسلامی در استان خوزستان، (30 مهرماه) در اهواز برگزار شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار