معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با بیان اینکه سطح سواد سلامت در یزد بسیار پایین است، از چاقی ۶۴ درصد دانش آموزان یزدی خبر داد.
کد خبر: ۷۹۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶ 20 October 2019

محمدحسین مصدق، معاون غذا و دارو استان یزد پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه نامگذاری روز جهانی غذا این است که در اصل گرسنه‌ای را در جهان نداشته باشیم.

وی آمار هدر رفتن مواد غذایی در دنیا را بسیار باور نکردنی خواند و گفت: اگر تنها بخشی از این مواد غذایی کنترل می‌شد، هیچ گرسنه‌ای در جهان باقی نمی‌ماند.

معاون غذا و دارو استان یزد با اعلام شعار ملی روز جهانی غذا، اصلاح تغذیه برای ارتقای حفظ سلامت، گفت: استان یزد از جمله استان‌هایی است که سطح سواد سلامت پایینی دارند و باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی سطح سواد سلامت جامعه را بالا ببریم.

وی سواد سلامت را در آگاهی، باور و عمل به موارد تغذیه و سلامت دانست و بر آگاهی بخشیدن به مردم در حوزه سلامت، با تشریح آمار وحشتناک چاقی در استان گفت: 64 درصد دانش آموزان یزدی چاق و استان یزد در بی تحرکی و استفاده از غذاهای فست فود در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی با اشاره به آمار 46 درصدی دختران دارای دیابت و رتبه اولی استان یزد در این بیماری بیان کرد: در سال 36 میلیارد تومان هزینه مصرف انسولین استان یزد می‌شود در حالی که به ازای هر کیلو کاهش وزن می‌توانیم 5 درصد کاهش دیابت داشته باشیم.

مصدق سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، فشار خون و سرطان را از جمله بیماری‌هایی برشمرد که با چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند و چاقی را علت 90 درصد بیماری‌های سرطانی اعلام کرد.

وی استفاده بیش از غذاهای فست فود، خورده خوری، کم تحرکی، چاقی و استرس را از عوامل افزایش بیماری‌های شایع امروزی دانست و گفت: امروزه فراوانی و تنوع غذایی به حدی است که حتی لحظه‌ای به سلول‌های بدن اجازه استراحت و گرسنگی داده نمیشود.

 مصدق افزود: باور این مطلب سخت است که یکی از راه‌های درمان سرطان گرسنگی دادن به سلول سرطانی است یعنی به راحتی با پیاده‌روی و کاهش وزن می‌توان به جنگ با سرطان‌ها رفت و از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی طب سنتی را بهداشت سنتی معرفی کرد و گفت: این طب که همه با عنوان طب ایرانی می‌شناسند در زمینه درمان وارد نمی‌شود ولی می‌تواند کمک کند تا با دستورات آن کمتر به بیماری مبتلا شویم.

معاون غذا و دارو استان یزد از اصحاب رسانه خواست تا با همکاری معاونت غذا و دارو به افزایش سواد سلامت جامعه کمک کنند تا مردم فریب تبلیغ‌های غلط را نخورند و آگاهانه تغذیه سالم را انتخاب کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار