شماری از باهوش ترین افراد در سراسر دنیا را به شما معرفی کنیم که نمره آی کیو آنها بین 160 تا 230 بوده است و سرمنشا دستاوردهای خارق العاده ای برای بشر بوده اند
کد خبر: ۷۸۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲ 18 October 2019

هر وقت صحبت از توانایی های ذهنی افراد به میان می آید بی تردید دست کم یک بار از عبارت بهره هوشی یا همان IQ برای توصیف این توانایی ها استفاده می شود. برخی آی کیو را به ژن هایی نسبت می دهند که از طریق وراثت به یک فرد می رسند و برخی دیگر باور دارند که بهره هوشی به واسطه سخت کوشی در افراد ایجاد می شود. علت هر چه باشد، هستند افرادی که بالاترین نمره آی کیو را در جوامع مختلف دریافت کرده اند و به این واسطه سرآمد شده اند. در ادامه این مطلب دو بخشی به شما خواهیم گفت که بالاترین نمره آی کیو متعلق به چه اشخاصی است. نخست توضیحات تکمیلی.

آی کیو چیست؟

همه ما در طول زندگی خود احتمالا بارها و بارها این عبارت را شنیده ایم و تا حدودی با آن آشنایی داریم، با این حال لازم است برای درک تفاوت میان یک نمره بالا از متوسط، استانداردهای مشخصی را تعیین کنیم.

آی کیو چیزی نیست جز یک عدد که بعد از گذراندن یکی از ده ها تست استاندارد طراحی شده برای اندازه گیری سطح هوشی افراد به آنها اختصاص داده می شود. بهره هوشی در ابتدا به عنوان نسبتی از سن ذهنی به سن طبیعی افراد محاسبه می شد (IQ= MA/CA x 100 در این معادله MA سن ذهنی و CA سن بیولوژیکی است). با این حال، امروزه نمره هوشی با در نظر گرفتن امتیاز جمعیتی ارزیابی می شود. در ادامه نموداری را می بینید که نشان می دهد که مردم در تست آی کیو چه رفتاری دارند.

تست آی کیو

همانطور که مشاهده می کنید این یک نمودار توزیع فراوانی است و براساس آن بیشتر اندازه گیری ها در بخش میانه قرار دارند و تعداد افرادی که در دو طرف نمودار هستند به مراتب کمتر از میانه است. این یعنی نمره آی کیو اغلب مردم تقریبا به اندازه میانگین این نمودار است و شمار افرادی که کمترین نمره یا بیشترین نمره را دارند بسیار اندک است.

نمره کلی ۹۵ درصد از مردم در این تست ها بین ۷۰ الی ۱۳۰ است و از آنجایی که طبقه بندی های مختلفی برای ارزیابی هوش انسان وجود دارد و مقیاس هوش استنفورد-بینه رایج ترینشان است، در این مطلب از این مقیاس به عنوان مرجع استفاده می شود. براساس این معیار افرادی که امتیاز بالاتر از ۱۴۹ دارند نابغه خوانده می شوند.

در ادامه این مطلب که در قالب دو بخش منتشر خواهد شد قصد داریم شماری از باهوش ترین افراد در سراسر دنیا را به شما معرفی کنیم. اما پیش از آن به یاد داشته باشید که تست های IQ لزوما هم در برآورد سطح کلی هوش یک نفر دقیق عمل نمی کنند حتی اگر ابزارهای خوبی برای اندازه گیری مهارت های شناختی از قبیل ریاضیات یا منطق باشند. نکته دیگر اینکه این فهرست اسامی شماری از نوابغ را در بر می گیرد و یک فهرست جامع از کلیه افراد دارای آی کیو بالا در سراسر دنیا نیست.

۱- استیون هاوکینگ

آی کیو: ۱۶۰

بالاترین آی کیو

استیون هاوکینگ

هاوکینگ نیازی به معرفی ندارد. او که یکی از شناخته شده ترین دانشمندان زمان ماست و چندی پیش دیده از جهان فرو بست یک پروفسور، مولف و فیزیکدان و نظریه پرداز مطرح بود. کتاب او با نام تاریخچه مختصری از زمان تا کنون فروشی برابر با ۱۰ میلیون نسخه داشته است. علاوه بر این، هاوکینگ در زمینه مطالعه سیاه چاله ها هم رقیبی بلامنازع بود و در ماه مارس ۲۰۱۸ هم که چهره در نقاب خاک کشید مشغول مطالعه سیاه چاله ها بود. او به خاطر نبرد چندین ساله اش با بیماری ALS و همچنین عشق غیرقابل توصیفش به فیزیک در تمام دنیا به عنوان نماد دانش و هوش شناخته می شود.

۲- آلبرت اینشتین

آی کیو: ۱۶۰ تا ۱۹۰

بالاترین نمره آی کیو

بی تردید اینشتین یکی از دانشمندانی است که در شکل گیری آینده نقشی کلیدی ایفا کرده است. او به خاطر کشف قانون اثر فتوالکتریک شایسته دریافت جایزه نوبل شناخته شد. نظریه نسبیت نیز از زاییده های ذهنی اینشتین است. حالا که اینشتین در میان ما حضور ندارد نمی توان با هیچیک از روش های علمی آی کیو او را اندازه گرفت با این حال محققان با ارزیابی و تحلیل مقالات او بهره هوشی اش را بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ تخمین زده اند.

۳- جودیت پولگار

آی کیو: ۱۷۰

بالاترین نمره آی کیو

کمتر پیش می آید که استاد بزرگ های شطرنج نابغه نباشند. جودیت پولگار مجارستانی که در سن ۱۵ سالگی توانست به این عنوان دست پیدا کند نتنها به عنوان یکی از زنان پیشگام در رشته شطرنج شناخته می شود بلکه یکی از بزرگ ترین بازیکنان شطرنج حال حاضر دنیا به شمار می رود. او توانست گری کاسباروف افسانه ای را در سال ۲۰۰۲ شکست دهد و به مصاف ۱۰ تن دیگر از قهرمانان شطرنج دنیا برود.

۴- Philip Emeagwali

آی کیو: ۱۹۰

بالاترین نمره آی کیو

فیلیپ ایمگوالی یک مهندس، ریاضیدان، دانشمند علوم رایانه و زمین شناس اهل نیجریه است. او در سن ۱۳ سالگی به خاطر بروز جنگ داخلی در کشورش مجبور شد مدرسه را رها کند. این نابغه در ادامه با تکیه بر سخت کوشی خود و به صورت خودخوان توانست مدرکش را در رشته ریاضی کسب کند. او در سال ۱۹۸۹ میلادی به خاطر استفاده از ابر کامپیوتر Connection Machine  به منظور تشخیص میادین نفتی جایزه مطرح Gordon Bell Prize را از انجمن جهانی مهندسان برق و الکترونیک دریافت کرد. این نابغه گرچه به خاطر رنگ پوستش بارها و بارها مورد تبعیض قرار گرفت اما همچنان الهام بخش مردم در سراسر دنیا بود و توانست سه مدرک کارشناسی ارشد و مهندسی محیط زیست را از دانشگاه های معتبر دریافت کند.

۵- گری کاسباروف

آی کیو: ۱۹۴

بالاترین نمره آی کیو

کاسباروف که در بازه زمانی ۲۲۸ ماه توانست ۲۲۵ مرتبه جایگاه نخست را در رقابت های شطرنج کسب کند اصلیت روس دارد و به همین خاطر برخی او را بزرگ ترین بازیکن شطرنج در تمام دوره ها می دانند. او برای نمایش دادن هوش و نبوغ خود زمانی با کامپیوتر دیپ بلو IBM شطرنج بازی کرد. این کامپیوتر میتوانست در هر ثانیه ۱۰۰ میلیون حرکت را در بازی شطرنج انجام دهد. کاسباروف همچنین به عنوان دارنده بیشترین تعداد پیروزی های پیاپی در بازی شطرنج شناخته می شود.

۶- Christopher Langan

آی کیو: ۱۹۰ تا ۲۱۰

بالاترین نمره آی کیو

کریستوفر که در سانفرانسیسکو کالیفرنیا متولد شد در حالی که تنها ۶ ماه داشت شروع به حرف زدن کرد و در سه سالگی به صورت مستقل خواندن را فرا گرفت. گفته می شود که کریستوفر با وجود آنکه در زمان آزمون اس آی تی خواب مانده، توانسته نمره کامل را بگیرد. از او پیوسته با نام باهوش ترین مرد آمریکا یاد می شود. کریستوفر همچنین فرضیه ای به نام «الگوی شناختی-نظری از جهان» را مطرح کرده که به ارتباط میان ذهن و واقعیت می پردازد.

۷-Edith Stern

آی کیو: بیشتر از ۲۰۰

بالاترین نمره آی کیو

Edith Stern در حالی که تنها یک سال داشت میتوانست حروف الفبا را تشخیص دهد و در سن دو سالگی توانایی ادا کردن همه حروف را داشت. نمره آی کیو او طبق گزارشات بیشتر از ۲۰۰ است. این خانم دکترای ریاضی دارد و از مهندسان و مخترعان مطرح IBM به شمار می رود. گفته می شود خانم استرن ۱۰۰ پتنت ثبت شده در آمریکا دارد و در سن پنج سالگی توانسته دایره المعارف بریتانیکا را کامل بخواند. او همچنین جوان ترین دانش آموخته دانشگاه فلوریدا آتلانتیک است و توانست در سن ۱۵ سالگی فارغ التحصیل شود.

۸- کیم اونگ یونگ

آی کیو: ۲۱۰

بالاترین نمره آی کیو

کیم اونگ یونگ که در سال ۱۹۶۳ میلادی در کره متولد شد زمانی که تنها شش ماه داشت شروع به حرف زدن کرد. او در تولد سه سالگی اش خواندن به زبان های انگلیسی، کره ای، ژاپنی و آلمانی را فرا گرفته بود و در حالی که تنها چهار سال داشت شعر می گفت و دو داستان کوتاه را به رشته تحریر درآورد. اشتیاق او برای دانش باعث شد که در سن ۱۶ سالگی پیشنهاد تحصیل در بهترین دانشگاه کره جنوبی را رد کند و در عوض در مقطع دکترای مهندسی عمران تحصیلاتش را ادامه دهد. او هم اکنون به عنوان استاد در دانشگاه ملی Chungbuk تدریس می کند.

۹- کریستوفر هیراتا

آی کیو: ۲۳۰

بالاترین نمره آی کیو

هیراتا که از کودکی نابغه بود توانست به عنوان جوان ترین آمریکایی مدال طلای المپیاد فیزیک سال ۱۹۹۶ را دریافت کند و در حالی به این موفقیت نایل شد که تنها ۱۳ سال داشت. او زمانی که تنها ۱۶ سال داشت در یکی از پروژه های ناسا با این سازمان وارد همکاری شد و در سن ۲۲ سالگی مدرک دکتری خود را از دانشگاه مطرح پرینستون دریافت کرد. در حال حاضر هیراتا از اساتید مهمان دانشگاه ایالتی اخترشناسی و فیزیک اوهایو است.

۱۰- Marilyn Vos Savant

آی کیو:‌ ۲۲۸

بالاترین نمره آی کیو

مریلین در سال ۱۹۴۶ میلادی در میسوری آمریکا متولد شد. در سنین نوجوانی در فروشگاه پدرش کار می کرد و برای روزنامه های مختلف تحت اسامی ساختگی مقاله می نوشت. مرلین در سال ۱۹۸۶ میلادی توانست نامش را به عنوان دارنده بالاترین آی کیو در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند و در آن زمان به شهرت جهانی دست پیدا کرد. جالب است بدانید پدر و مادر مرلین علاقه ای به آشکار شدن بهره هوشی فرزندشان نداشتند و تا بزرگسالی اش و زمانی که دو فرزند وی به دانشگاه رفتند این مساله را پنهان نگه داشتند. تا اینکه رکوردهای گینس از این مساله اطلاع پیدا کرد.

دیجیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار