کد خبر: ۷۸۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴ 17 October 2019

این بزرگراه، پایتخت و استان بابل را به کربلا متصل می کند؛ پیاده روی زائران استان‌های شمالی و پایتخت عراق در ۳۰ کیلومتری کربلای معلی آن قدر وسعت یافته که علاوه بر مسیر مشخص شده برای راهپیمایی، هر ۲ باند اصلی بزرگراه را هم مملو از جمعیت کرده و منجر به بسته شدن آن شد.

 

این محدوده، محل پیاده شدن زائران خارج شده از کربلا و سوار شدن مسافران این شهر است.

 

روند خروج چند میلیون زائر استان های شمالی و بغداد که پیشتر به کربلا رسیده اند، به صورت مستمر از این شهر ادامه دارد. شیعیان عراق پس از رسیدن به کربلا و زیارت مختصر مرقدهای مطهر، خیلی زود به شهر خود باز می گردند.

 

اتوبوس های دولتی زائران استان های شمالی و مرکز عراق را در ۲۵ کیلومتری بزرگراه کربلا-بغداد پیاده می کنند.

 

زائران برای ادامه مسیر باید چند کیلومتر را پیاده روی کنند تا به اتوبوس و ون های مقصد موردنظر برسند. از سوی دیگر آن دسته از زائرانی که توان ادامه پیاده روی به سمت کربلا را ندارند، ترجیح می دهند ادامه مسیر را از اینجا با اتوبوس های خالی شده طی کرده و دیرتر به مقصد برسند.

عصر پنج شنبه در این فاصله و به دلیل انبوه جمعیت زائران در مسیر رفت و برگشت کربلا، نه تنها مسیر پیاده روی، بلکه دو باند اصلی بزرگراه هم مملو از جمعیت و تقریبا بسته شده است.

 

پیاده روی شیعیان استان های کرکوک، صلاح الدین، دیاله و بغداد به سمت کربلا روز شنبه از پایتخت آغاز شده و پس از پیوستن شیعیان بابل به آن و رسیدن آخرین کاروان ها در روز اربعین حسینی خاتمه می یابد.

 

گزارش ها حاکیست که بخشی از زائران ایرانی به جای نجف، با خروج از شمال کربلا، عازم بغداد هستند تا از آنجا به مرزهای ایران بازگردند. نزدیکترین مرز ایران به بغداد، خسروی است که حدود ۱۷۰ کیلومتر از پایتخت عراق فاصله دارد.

 

زائران برای بازگشت، به مرز خسروی مراجعه کنند

 

 

ستاد مرکزی اربعین ایران هم عصر امروز – پنجشنبه – با ارسال پیامکی به زائران ایرانی پیشنهاد کرد که با توجه به ازدحام  جمعیت و ترافیک بویژه در مرز مهران، برای بازگشت به مرز خسروی، مراجعه کنند.

 

جاده بغداد به کربلا ۱۱۰ کیلومتر طول دارد و وجب به وجب آن همانند مسیر ۸۰ کیلومتری نجف به کربلا پر از موکب های استراحت و پذیرایی از زائران است.   هرچند زائران ایرانی در این مسیر هم حضور محسوسی دارند اما جای موکب های ایرانی در آن همچنان خالیست.

 

اربعین حسینی مصادف با ۲۰ صفر چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یارانش با وفای ایشان است که امسال در عراق و ایران در روز ۲۷ مهر همزمان شده است.

 

هر ساله شیعیان زیادی از سراسر جهان بویژه از نقاط مختلف ایران و عراق به صورت پیاده برای زیارت مزار امام حسین (ع) عازم کربلا می شوند؛ این سنت از قدیم الایام در میان شیعیان مرسوم بوده اما در چند سال اخیر از مرزهای عراق فراتر رفته و به یک حماسه جهانی ده ها میلیونی تبدیل شده است.

 

/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار