عضو انجمن تغذیه سالم و غلات کامل اصفهان
عضو انجمن تغذیه سالم و غلات کامل گفت: در صورتی که بتوانیم غلات کامل (نان و برنج سبوسدار) را به رژیم و سبد غذایی خانوارها ببریم در واقع دومینوی سلامتی جسم و روح را ایجاد کردیم که در پی آن شاهد  پیشگیری از بیماری ها خواهیم شد.
کد خبر: ۷۸۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ 15 October 2019

 

مریم یاحی در گفت و گو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: غلات بیشترین سهم را در رژیم غذایی افراد دارد و مردم آسیایی بالاترین مصرف کنندگان غلات هستند بنابراین با سرمایه گذاری روی ورود غلات کامل به سبد غذایی خانوارها و خارج کردن نان و برنج بدون سبوس یا سفید  می توان امید به پایه گذاری تغذیه سالم در جامعه ایرانی را داشت.

وی بیان داشت: الزاما  نمیتوان گفت که رنگ تیره نان نشان از سبوس دار بودن آن است بلکه نانی که با  آرد 7 درصد و 4 درصد باشد را نان  سبوس دار می نامند نه اینکه سبوس گندم به آرد سفید اضافه شده باشد که متاسفانه در بین عموم مردم جا افتاده است که نان سنگک نان سبوس دار است در صورتی که نان های سنگک لزوما با آرد سبوس دار پخت نمی شود.

یاحی افزود: زمانی میتوان مدعی شد که تغذیه سالم داریم که در مقدار و نوع تغذیه خانوارها کار شود به این صورت که مطابق با هرم غذایی نان و غلات و پس از آن میوه و سبزیجات و در مرتبه بعدی گوشت و لبنیات و در مرحله آخر روغن و چربی ها و شیرینی ها را قرار داد در صورتی که امروزه روش تغذیه خانوارها مطابق با این هرم نیست و از این جهت نمی توان مدعی شد که بنای تغذیه سالم گذاشتیم.

یاحی آگاه کردن مردم از این هرم غذایی و روش درست تغذیه و حساس کردن مردم به تغذیه سالم اولین اولویت و گام است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد شاهد مطالبه مردم برای دریافت غذای سالم نخواهیم بود ، گفت: با ایجاد مطالبه گری از سوی مردم قطعا بازار مصرف مردم و تولید کنندگان به سمت تولید محصولات و فروش آن می روند.

وی شیوع چاقی و دیابت در بین کودکان و اسیر شدن سالمندان در هجمه ای از بیماری ها و شیوع سندرم متابولیک در جامعه نشان از نبود تغذیه سالم در بین خانوارها است، گفت: برای بدست آوردن سلامتی بدنبال انجام پروسه های کاری سخت و طولانی می رویم در صورتی که اگر تنها روی غلات و نان کامل کار بشود مسیر رسیدن به سلامتی کوتاه و دست یافتنی خواهد شد.

یاحی با اظهار اینکه در همین مسیر انجمن تغذیه سالم و غلات کامل را در اصفهان پایه ریزی شد که بتوان ندای تغذیه سالم را در کشور گسترده و مطرح کرد، اعلام داشت: برای رسیدن به غلات کامل از جمله نان سبوس دار باید در ابتدا با آموزش پخت صحیح نان به نانوایان و در اختیار قرار دادن آردهای 4 تا 7 درصد به دست نانوایان شروع کنیم .

وی گفت: در این انجمن تلاش شده از تمامی گروه ها و متولیان وافراد درگیرو دغدغه مند برای تغذیه سالم استفاده و بهره برداری شود تا بتوانیم نان سفید را از سفره های تغذیه مردم حذف کنیم و مشکلات دسترسی به آرد کامل را رفع و این مسیر را برای پخت نان سبوس دار هموار گردانیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار