شهروندان کردستان با «خاطری آسوده»! آب با کیفیت پایین مصرف کنند؟
ماه‌هاست آب شرب نقاط مختلف کردستان دچار مشکلات گوناگون است، از آلودگی به نفت و آرسنیک گرفته تا قطعی و طعم و بوی بد؛ آبفا یا اطلاعات خلاف واقع به مردم داده یا توجیه کرده است؛ رساندن مشکل به گوش استاندار درد را دوا نکرده است؛ انفعال نمایندگان مردم در مجلس در قبال مشکل هم، محل تأمل است!
کد خبر: ۷۸۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 15 October 2019

به گزارش تابناک کردستان، اواخر خردادماه 98 بود که قطعی چند روزه آب شرب شهر دلبران قروه، مشکلات زیادی را دامن‌گیر مردم کرد؛ پروژه حذف آرسنیک آب دلبران حداقل 4 سال است که شروع شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده و معلوم هم نیست چه کسی در این باره باید پاسخ‌گو باشد؛ نماینده قروه و دهگلان در مجلس چند روز پس از آن اتفاق در پاسخ به سؤال خبرنگاری اظهار بی‌اطلاعی کرده بود!

تنها چند روز پس از بروز مشکل در دلبران قروه، آب شرب دیواندره دچار مشکل شد؛  کدر شدن آب، طعم جلبک و نگرانی مردم؛ همان زمان کارشناسان بهداشت محیط شهرستان با انجام آزمایشات مختلف اعلام کردند که کلر زنی در 3 نقطه شهر صفر بوده است!

بعد از دیواندره نوبت به بیجار و «اثبات آلودگی آب شرب شهر به نفت»! رسید؛ آبفا کردستان ساعت 8 صبح روز جمعه 29 شهریورماه از «آلوده شدن آب شرب شهر بیجار به نفت» مطلع شده و ساعت 18 روز شنبه 30 شهریورماه «آلودگی آب شرب شهر بیجار» را تکذیب کرد! نماینده مردم بیجار در مجلس همان زمان گفت «در حال بررسی کارشناسی هستم؛ قرار است به بنده جواب بدهند، به محض گرفتن جواب، با شما تماس می‌گیرم»؛ بیش از 20 روز از آن تاریخ گذشته است؛ «حمدالله کریمی» که کمتر اهل مسامحه است چطور تاکنون به ضعف عملکرد آبفا کردستان واکنشی نشان نداده، جای سؤال است.

دو روز قبل هم که امام جمعه موقت بانه از تغییر رنگ آب شرب آن شهر خبر داد و به صراحت اعلام کرد که «آب شرب بانه‌ای‌ها بوی بد، ناخوشایند و فاضلاب می‌دهد؛ مردم این شهرستان از وضعیت آب شرب نگران و گله‌مندند اما مسئولان هیچ کاری انجام نمی‌دهند»؛ درباره موضع‌‌ «محسن بیگلری» باید در روزهای آینده به قضاوت نشست.

اما دیروز باز هم نوبت به سنندج رسید! این بار یک خبرگزاری دولتی دست به انعکاس مشکل آب شرب شهر زد؛ ایسنا نوشت «شهروندان سنندج می‌گویند که تغییر مزه و بوی آب، آنان را عاصی کرده و در این مدت مجبور به خرید آب معدنی و یا استفاده از آب چشمه‌های اطراف شهر شده‌اند؛ ساکنان برخی مناطق سنندج معتقدند که مدتی آب شرب مزه «خاک» پیدا کرده و قابل مصرف نیست و آنها را دچار حالت تهوع کرده است».

طبق گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم کیفیت آب سنندج را «پایین» اعلام کرده است؛ اما از همه این مباحث جالب‌تر، اعلام نظر تازه مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کردستان درباره وضعیت آب شرب سنندج است؛ «محمدحسین محمدی» گفته « طعم و بوی موجود در آب که در برخی مناطق شهر سنندج حس می‌شود نیز، با تثبیت شرایط دمایی و به تدریج طی روزهای آینده برطرف خواهد شد»؛ ایسنا همچنین از قول او نوشته «شهروندان با خاطری آسوده آب را مصرف کنند»؛ کاش این مقام مسئول با همین طمأنینه مثال‌زدنی توضیح می‌داد که شهروندان چطور آبی را که به اذعان خودِ او «طعم و بو» دارد و «کیفیت» آن را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی «پایین» اعلام کرده، «با خاطری آسوده»! مصرف کنند»؟

اگر «بهمن مرادنیا» استاندار کردستان است و آقایان نماینده مردم با این کیفیت وکالت مردم را به عهده دارند، یک راه بیشتر برای شهروندان متصور نیست؛ به نظر می‌رسد مردم نجیب کردستان باید بنشینند و دعا کنند شرایط دمایی تثبیت شود، نمایندگان‌شان هم سلامت باشند، شاید این طعم و بو هم خودبه‌خود برطرف شود!

می‌ماند یک نکته؛ سیدمهدی فرشادان حتی مانند سیداحسن علوی که 12 تیرماه علیه مدیرعامل آبفا کردستان موضعی بی‌اثر گرفت و از عملکرد آب و فاضلاب شهری استان به ابراز نارضایتی بسنده نمود، اقدام نکرد؛ نه در مورد آب شرب دیواندره واکنشی نشان داد و نه تاکنون درباره وضعیت آب شرب سنندج ولو در حد مانور تبلیغاتی سخنی بر زبان آورده است؛ شنیده‌ایم مدتی است او بر تغییر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تمرکز کرده است؛ حالا چه هنری در مدیریت «محمدحسین محمدی» سراغ دارد که در رویکرد مدیریتی «برهان صلواتی» برای او قابل مشاهده نیست، خودش باید بگوید!

راستی؛ آنچه ما درباره این چندسال نمایندگی «فرشادان» باید بگوییم در این مقال و چند مقال نمی‌گنجد؛ بماند به وقتش!  

تداوم نارضایتی از کیفیت آب شرب کردستان؛ این بار بانه و سنندج/هرکس در کردستان از کیفیت آب ناراضی است برای «تثبیت شرایط دمایی» و «سلامتی نمایندگان منفعل استان» دعا کند!

تداوم نارضایتی از کیفیت آب شرب کردستان؛ این بار بانه و سنندج/هرکس در کردستان از کیفیت آب ناراضی است برای «تثبیت شرایط دمایی» و «سلامتی نمایندگان منفعل استان» دعا کند! 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
کیفیت آب سد آزاد به صورتی است که می توان بدون تصفیه آن را مصرف کرد. بایستی آب شرب شهر سنندج را از سد آزاد تامین نمود و آب سد قشلاق برای کشاورزی انتقال داده شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار