برپایی موکب اربعین واقفان خیر اندیش با حمایت ۳۰۰ میلیون تومانی ، از محل اجرای نیت موقوفه فتح الله خان سرتیپ افشار ارومیه
کد خبر: ۷۸۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 09 October 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،  به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایشان و بررسی و تحلیل چگونگی سنت حسنه وقف و جایگاه موقوفات در موضوع گرامیداشت سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) گفت وگویی با جهانگیر یاوری، از بستگان و بازماندگان خاندان سرتیپ و متولی موقوفه «فتح الله خان سرتیپ» در استان آذربایجان غربی که خاصّه در باب بزرگداشت حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده است، انجام شده که در ادامه مشروح این گفت وگو از نظرتان می گذرد:

*به منظور ورود به بحث درباره قدمت موقوفه «فتح الله خان سرتیپ» ، کیفیت و نیت واقف توضیح دهید.
 
موقوفه فتح الله خان افشار(سرتیپ) در شهر ارومیّه، قدمتی در حدود یک قرن دارد و متأسفانه زمان دقیق این وقف به علت هم زمانی با بلواها و آشوب‌های مقارن با شروع جنگ جهانی اوّل در آذربایجان، مشخص نیست. فتح‌الله خان سرتیپ از رجال بنام اواخر دوره قاجار در استان آذربایجان غربی بوده است که بنا به آشوب‌هایی که در این سامان به وقوع می‌پیوندد همراه عشیره و اولاد به نجف و سپس کربلای معلّی مهاجرت کرده و در همان سامان نیز رحلت می کند و در همان کربلای معلّی نیز مدفون می‌شوند. ایشان با توجه به ارادت و علاقه‌ای که به وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) داشته‌اند، ۶ دانگ قریه «حیدرلو» واقع در جنوب غربی شهرستان ارومیّه را جهت بزرگداشت و تکریم و همچنین برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت اباعبدالله(ع) وقف این وجود مقدس و نورانی می کند. قسمت اعظم این موقوفه که تقریباً یک هزار و هفتصد هکتار وسعت دارد، شامل زمین‌های زراعی و کشاورزی است که در دست زارعان است دارد و مقدار یک و نیم میلیون مترمربع از آن در حدود بیست سالی است که وارد محدوده شهری شده است و با توجه به تفکیکات و مقررّات شهری، به اشخاص گوناگون اجاره داده و واگذار شده است.
 
*طبق مستندات این وقف به چه صورت در باب بزرگداشت حضرت سیدالشهدا(ع) انجام شده است و تأثیرات و عواید حاصله از این موقوفه، چگونه و در چه طُرقی صرف امور خیریّه می شود؟
 
طبق وصّیت واقف می‌بایست از عواید این موقوفه در دهه ابتدایی ماه محّرم و ایام سوگواری اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، مراسم روضه‌خوانی و سفره‌های اطعام و خیّرات تشکیل شود. همه ساله بنا به مسئولیت متولیان، این امر در قریه حیدرلو انجام شده است. درآمدهای موقوفه فتح‌الله خان سرتیپ در طول ایام مختلف متغیر است و بنا به درآمدهای زارعان و مستأجران بخش‌های روستایی و بخصوص شهری و یا پذیره‌های دریافتی‌ای که بابت تبدیل به اَحسن نمودن بخش‌های واگذار شده اخذ می‌شود، جمع‌آوری می‌گردد و بعد از گزارش به مقامات مسئول و اداره اوقاف و امور خیریّه استان آذربایجان غربی، طبق سفارش، در ایام سوگواری و بزرگداشت حضرت سیدالشهدا(ع) مجالس مختلفی برگزار و سفره احسان و اطعامی گسترده می‌شود.
 
مجموع درآمد موقوفه بنا به وضعیت معیشتی و یا خشکسالی و مسائل اقتصادی کشاورزان و مستأجرین ثابت و مشخص نیست. امکان دارد عواملی مانند خشکسالی که چند سالی است دامن کشاورزان را گرفته و صدماتی را به آنها وارد نموده، تغییر کند. این عوامل سبب شده یا اجاره‌ای دریافت نشود یا فرصت و تخفیفی بدهیم و همین امر، از محاسبه دقیق درآمد موقوفه جلوگیری می‌نماید.
 
اما دفتر موقوفه و من به عنوان متولی و نیز سازمان اوقاف و امور خیریه استان، به‌ جدیت تلاش و اهتمام داریم تا از این موقوفه متبرکّه و مزیّن شده به نام مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) بیشترین عایدی و منفعت به مردم شریف استان و شهرستان ارومیّه برسد و خدمات ارزنده تر و متنوع تری به مجاورین و مردم شریف شهرستان ارائه شود.
 
بنا به وظیفه ذاتی موقوفه که همان بزرگداشت مقام سیدالشهدا(ع) است، چند سالی است که توفیق حاصل گشته و در ایام اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) و در مرز مهران، موکبی با نام موقوفه برپا می شود و در ایام رفت و برگشت زائرین محترم، پذیرایی و استقبال از این زوّار، در این موکب صورت می پذیرد.
 
امسال نیز برای چهارمین سال متوالی، موقوفه فتح الله خان سرتیپ با بیش از ۳۰۰ میلیون تومان از محل عواید و درآمدهای موقوفه در موکب واقفان خیراندیش که در مرز مهران دایر می شود در طبخ و توزیع روزانه ۱۰۰۰۰ پرس غذا برای زائران اربعین حسینی مشارکت خواهد کرد.
 
 شایان ذکر ست سایر موقوفات استان آذربایجان غربی که نیات مرتبط با عزاداری ابا عبدا.. الحسین (ع) دارند و بدون قید زمان و مکان  بودند در برپایی موکب واقفان خیر اندیش مشارکت داشتند  .از جمله موقوفات شهرستان  های خوی ، تکاب ، نقده و ارومیه  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار