این روزها شهر جدید صدرا و حاشیه هایش از بحث های داغ روز در بین مردم است.
کد خبر: ۷۸۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ 25 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: با سرریز شدن و افزایش جمعیت کلان شهر شیراز، مطالعات و طراحی شهر جدید صدرا در ابتدای سال ۱۳۶۸ آغاز شد.این شهر در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غربی شیراز و در نقطه‌ای به نام «دشت آهوچر» قرار گرفته و آب و هوای آن معتدل کوهستانی است. وسعت محدوده قانونی این شهر، حدود ۵ هزار هکتار و حریم شهر بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، در حدود ۱۷ هزار هکتار تعیین و تصویب شده است.

 

شهر جدید صدرا در سال ۱۳۷۲ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید تا علاوه بر آنکه در کنار شیراز، بار جمعیتی را به دوش بکشد و امکان دسترسی به مراکز صنعتی و کشاورزی شهر‌های مجاور از جمله مرودشت، بیضا و زرقان را فراهم کند.

نواحی مختلف شهر صدرا بر پایه عملکرد فرهنگی، علمی و تحقیقاتی طراحی شده به گونه‌ای که بخش قابل ملاحظه‌ای از شهر به مراکز آموزش عالی، فرهنگی اجتماعی، پارک پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص یافته است.

شهر جدید صدرا به صورت خطی توسعه پیدا کرده به همین جهت طراحی آن به گونه‌ای انجام گرفته است که با یک محور مجهز شهری در ستون فقرات شهر از شرق به غرب، علاوه بر دسترسی راحت و آسان به همه نواحی، ارائه خدمات شهری همچون فضا‌های ورزشی و تفریحی، تجاری، آموزشی، درمانی، خدماتی، پارک‌ها و فضا‌های سبز در حاشیه این محور واقع شده است.

 

این شهر شامل دو فاز یک و ۲ و باغ شهر است. در فاز یک، عمده جمعیت کنونی شهر سکونت دارند و ساخت و ساز آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شده است. فاز ۲ شهر صدرا به فاصله نسبتا زیادی از فاز یک قرار دارد و طراحی آن از سال ۱۳۷۰ در زمینی با مساحت یک هزار و ۲۰۰ هکتار آغاز شده است. از سال ۱۳۷۱، قطعات این فاز در ۲ بخش ویلایی و آپارتمانی از سوی تعاونی مسکن مخابرات، دانشگاه، زمزم، ارتش، نیروی انتظامی، علوم پزشکی و زمین شهری به شهروندان واگذار شده است.

صدرا ابتدا در اختیار شرکت عمران بوده و از طریق این شرکت اداره می‌شده است تا این که در سال ۱۳۸۹ «محمدرضا اعرابی» به عنوان شهردار این شهر انتخاب می‌شود، پس از او، «گلستانی» که معاون امور مالی شهرداری صدرا بود به مدت حدود ۲ تا ۳ ماه سرپرستی شهرداری را عهده دار می‌شود. در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ آقای «علامه» شهردار می‌شود و سپس با شروع دوره چهارم شورا و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ «منوچهر قائدی» شهردار بود. آقای «طهماسبی» از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ این مهم را بر عهده داشت و «عباس ملک زاده» هم از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ سکان شهرداری صدرا را به دست گرفت و هم اکنون نیز «رضا انصاری» که قبلا معاون امور مالی شهرداری صدرا بوده، سرپرست شهرداری است.

اما در سال ۱۳۹۴ در پی دستگیری یکی از معاونان و رییس یک کمیسیون شهرداری صدرا، «منوچهر قائدی» شهردار سابق شهر صدرا نیز به علت انجام اقدامات نامعقول در زمان تصدی خود، بازداشت می‌شود.

در شهریورماه سال ٩٧ حکم قطعی متهمان اعلام شد و «منوچهر قائدی» از سوی مراجع قضایی به جرم اتهام هایی، چون ارتشا، مداخله در معاملات و مناقصات شورای شهر و مشارکت در جعل پروانه‌های ساختمانی محکوم و بازداشت می‌شود که با قرار تامین، آزاد شده و پس از یکسال مشخص می شود که به صورت غیرقانونی از مبادی غیررسمی از کشور خارج و تحت تعقیب پلیس بین الملل است.

فرار «منوچهر قائدی» پس از یک سال، اکنون رسانه‌ای شده که در این گزارش علت آن را از دادستان شیراز جویا شدیم.

«عباس ملک زاده» نیز دیگر شهردار صدرا است که از مردادماه امسال به علت فساد مالی و با عناوین اتهامی، چون ارتشا و تبانی در معاملات، در بازداشت به سر می‌برد و پرونده او در حال رسیدگی است و در این رابطه چند نفر از کارکنان شهرداری و رئیس شورای شهر صدرا بازداشت شده اند.

حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان این که احکام مربوط به پرونده شهرداران شهر صدرا در شهریور ماه پارسال قطعی و از سوی دستگاه قضایی اسامی افراد و محکومیت آن‌ها اعلام شد، اظهار کرد: پس از صدور جلب محکومان این پرونده، ماموران برای بازداشت آن‌ها اقدام می‌کنند که مشخص می‌شود منوچهر قائدی متواری شده است.

او ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام گرفته، از آنجا که قائدی ممنوع الخروج بوده مشخص شد به صورت غیرقانونی از مبادی غیررسمی و به احتمال قوی بصورت زمینی از کشور خارج شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب شیراز اضافه کرد: نبودن شهردار صدرا در ایران برای ما مسجل است و موضوع از سوی معاونت روابط بین الملل، قوه قضائیه و پلیس بین الملل در حال پیگیری است.

حیدر آسیابی تاکید کرد: دستگیری «قائدی» شهردار صدرا ارتباطی به دستگیری «عباس ملک زاده» دیگر شهردار صدرا ندارد.

او افزود: قائدی با وثیقه آزاد بوده و تا پرونده او به مرحله اجرا می‌رسد و مکاتبات انجام می‌شود در طول این مدت اقدام به فرار کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با بیان این که دادگاه بر اساس قانون، «منوچهر قائدی» را ممنوع الخروج کرده و وثیقه متناسب با اتهام از او گرفته بود، گفت: وثیقه او به مرحله اجرا گذاشته شده است و در حال مزایده فروش وسایل توثیقی او هستیم.

حیدر آسیابی ادامه داد: ضبط وسایل توثیقی، نافی اقدامات اجرایی جهت دستگیری و معرفی او به زندان جهت تحمل حبس نخواهد بود.

 

او درباره این که چرا پس از یک سال این موضوع رسانه‌ای شده است، با بیان این که ما اطلاعی نداریم که خبر از طرف چه کسانی اعلام شده و چه منظوری از اطلاع رسانی آن داشته اند، تصریح کرد: زمانی که فرد متهم متواری می‌شود همان ابتدا دادگستری اعلام نمی‌کند که او فرار کرده و در جستجوی او است، بلکه اقدامات لازم برای دستگیری او انجام می‌شود، و چه بسیار پرونده‌هایی که محکومان برای اجرای احکام حاضر نمی‌شوند و ما اقدامات لازم برای ضبط وثیقه آن‌ها صادر می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز بیان کرد: با اعلام فرار شهردار شهر صدرا برای برخی شبهه پیش آمد که «عباس ملک زاده» متواری شده و ما برای شفاف سازی موضوع، اعلام کردیم که شهردار فراری «منوچهر قائدی» شهردار سابق بوده و «ملک زاده» به همراه چند نفر دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از آن‌ها در حال انجام است.

حیدر آسیابی درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده شهرداری صدرا مردادماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «عباس ملک زاده» شهردار صدرا، معاون و یکی از کارکنان شهرداری با عناوین اتهامی ارتشا و تبانی در معاملات، در بازداشت موقت هستند و برای رئیس شورای شهر قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.

پس از بازداشت «عباس ملک زاده» شهردار صدرا، به همراه چند نفر دیگر از مسئولان شهرداری و شورای شهر، آنگونه که دادستان عمومی و انقلاب شیراز می‌گوید تعدادی دیگر بازداشت شده اند.

بازداشت ۱۵ نفر در ارتباط با پرونده شهردار صدرا
آسیابی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این که تاکنون ۱۵ نفر در رابطه با پرونده عباس ملک زاده شهردار صدرا بازداشت شده اند، اظهار کرد: تعدادی از پیمانکاران و یک نفر از نیرو‌های شهرداری از آن جمله هستند.

او با بیان این که قراری که برای هر یک از متهمان صادر شده با توجه به جرم ارتکابی آن‌ها متفاوت است، تصریح کرد: متهمان اصلی پرونده از جمله شهردار و رئیس شورای شهر صدرا و ۲ نفر از کارمندان، در بازداشت موقت به سر می برند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز اظهار کرد: پرونده «عباس ملک زاده» شهردار صدرا همچنان در حال رسیدگی است و گزارش دهنده و تکمیل کننده تحقیقات هم اداره کل اطلاعات استان فارس است.

آسیابی اضافه کرد: همه ۱۵ نفری که بازداشت شده اند در رابطه با پرونده «عباس ملک زاده» شهردار صدرا است و ارتباطی با پرونده «قائدی » شهردار سابق شهر صدرا ندارد.

شهردار صدرا به زودی معرفی می شود
حمیدرضا صادقی رئیس شورای شهر صدرا در رابطه با تشکیل شهر صدرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: هدف از ایجاد و تاسیس شهر‌های جدید، جلوگیری از سرریز جمعیتی در کلان شهر‌ها است و شهر صدرا نیز در کنار شیراز این بار جمعیتی را به دوش می‌کشد.

 

او، جمعیت صدرا را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: جمعیت روز که تعداد آن ثابت است و یک جمعیت شب که افراد شاغل هستند و شب را در شهر صدرا ساکن می‌شوند.

 

صادقی با بیان این که سرپرست شهرداری می‌تواند تا ۳ ماه عهده دار این مسئولیت باشد، ادامه داد: درخصوص انتخاب شهردار جدید شهر صدرا جلسه‌ای برگزار و گزینه‌های مورد نظر مشخص شده اند.

رئیس شورای شهر صدرا ادامه داد: هنوز به نتیجه‌ای نرسیده ایم، اما به زودی شهردار شهر صدرا معرفی می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده در شهرداری، عجله‌ای در انتخاب شهردار نداریم و باید دقت نظر بیشتری در انتخاب او داشته باشیم چرا که به دلیل حساسیت کار باید شهرداری را انتخاب کرد که در حوزه‌های مدیریت شهری توانمند باشد، اشتباهات شهرداران گذشته را تکرار نکند و همچنین گزینش اخلاقی برای ما اهمیت دارد و نظر مردم نیز مهم است.

صادقی با بیان این که نخستین و مهم‌ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است، افزود: پس از انتخاب، برای مراحل گزینش به استانداری ارسال و در آنجا نیز با انجام گزینش‌های امنیتی و تائیدیه، معرفی می‌شود.

 

او با بیان این که شورا ناظر بر عملکرد شهردار است و نه اختیارات او، ادامه داد: مثلا اگر شهردار بخواهد نیرویی جابجا کند، معاونی برای خود اختیار کند، یا نیرویی را جذب و اخراج کند شورا در کار او نمی‌تواند دخالت کند، اما شورا به عنوان عضو ناظر می‌تواند به او اخطار دهد که عملکردش خلاف و اشتباه است.

صادقی گفت: همچنین استانداری و فرمانداری نیز ناظران بر عملکرد شهردار هستند.

او با اشاره به اتهامات « منوچهر قائدی» و «عباس ملک زاده» ادامه داد: درخصوص دیگر شهرداران از آنجا که ما در سنوات گذشته نبوده ایم نمی‌توانیم علت این موضوع را پاسخ داده و در این خصوص اظهار نظر کنیم.

صادقی درباره این که آیا نظارتی بر عملکرد شهرداران صدرا انجام نمی‌شود که چنین مشکلات و خلاف‌هایی از آن‌ها سر می‌زند؟ تصریح کرد: بی مدیریتی خود شهرداران نیز تاثیرگذار است و نتوانسته زیرمجموعه را کنترل کند و اینکه می‌دانسته و جلوگیری نکرده یا نمی‌دانسته، موضوع بسیار مهمی است.

رئیس شورای شهر صدرا افزود: اما اکنون (دوره آقای ملک زاده شهردار) همه تخلفاتی که انجام می‌شده است، ما مکاتباتی مستند و مستدل داریم، که با شهردار راجع به همه موضوعات شهری، مدیریت، شهرسازی، تخلفات و امور قراردادها، به صورت مکتوب نامه داده شده، ولی شهردار به این موارد و نظر‌های شورا اهمیتی نداده در صورتی که با وجود مستندات، شورا نظارت داشته است.

رئیس شورای شهر صدرا گفت: حتی قصد استیضاح او را داشتیم، اما آرا لازم را کسب نکرد.

همیشه گفته و می گویند پیشگیری بهتر از درمان است، شهرداران شهر صدرا از مسئولانی هستند که پس از آنکه تخلفات مالی آن‌ها محرز شد، به پای میز محاکمه کشانده شدند، اما چه باید کرد تا هویت برخی افراد قبل از این که خلافی انجام دهند مشخص، و به کار‌هایی همچون شهردار یک شهر گمارده نشوند تا مشکلاتی این چنین پیش نیاید؟

دستگیری افراد و مسئولان پس از انجام خلاف‌های مالی چه فایده دارد؟ جالب‌تر آنکه برخی پس از انجام فساد اقتصادی متواری می‌شوند آن هم به خارج از کشور، و برگرداندن آن‌ها مشکل ساز شده و دردسر‌هایی را در ادامه به دنبال دارد. پس چرا سری را که درد نمی‌کند دستمال ببندیم. آیا بهتر آن نیست که علاج واقعه را پیش از وقوع کرد؟

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار