مهدی عبدالمالکی درگفتگو با تابناک:
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری کرمانشاه از چگونگی تشکیل، عملکرد، و روند اجرای برنامه ها این سازمان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 21 September 2019

مهدی عبدالمالکی ضمن قدردانی از تلاش های مستمر گروه رسانه ای تابناک در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه  اضهار داشت: یکی از زیر بنایی ترین بخش های توسعه در هر جامعه بخش فرهنگی آن است، تا زمانی که ما زیر ساخت‌های توسعه فرهنگی را ایجاد نکنیم، در حوزه‌های دیگر هم توسعه پایدار نخواهیم داشت. 

وی با اشاره به نبود نقشه راه مدونی برای توسعه فرهنگی کرمانشاه افزود: نقشه ی راه توسعه فرهنگی با این تعبیر که کار فرهنگی را در یک مجموعه استاندارد تفکیک و به اثر بخشی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کمک کنیم نداریم، ما از آغاز کار، به دنبال نقشه راه و تعریف نقش خودمان بودیم، در استان هر دستگاهی رسالت ها، نقش و شرایط خود را دارد اما اینکه اینها چطور با هم هم افزایی کنند و اثر کار مبنایی فرهنگی را ایجاد کنند حائز اهمیت است.

عبدالمالکی در خصوص تعامل و همکاری سازمان فرهنگی با سایر ادارات و ارگان ها خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما ایجاد تعامل است. در این راستا در سال ۹۷ صدو سی برنامه برگزار کردیم که ۹۰ درصد آنها مشارکتی بوده است؛ از جمله می توان به جشنواره های مختلف، طرح از کربلا تا شام، همچنین طرح همیاران شهردار را که با آموزش و پرورش اجرا می کنیم اشاره کرد. ما به سهم خود تعامل ایجاد می کنیم، گرچه طاقت فرسا است و ضرورت نقشه راه بیشتر احساس می‌شود.

وی در خصوص پیشینه شکل گیری این سازمان ابراز داشت: اساسنامه معاونت فرهنگی ورزشی شهرداری در سال ۹۶ ابلاغ شد. با این هدف که مانند سایر کلانشهرهای ایران بتواند کارکرد روان‌تر و درست تری داشته و در حوزه مدیریت شهری فعالیت کند. 

عبدالمالکی عنوان کرد: سازمان فرهنگی در ۵ حوزه سه اولویت را تقسیم کرده است، اولین حوزه‌ ارتقاء فرهنگ شهروندی مردم است. شامل احداث فرهنگسرا هایی که در مجموعه شهرداری در حال فعالیت هستند. اصلی ترین کار ویژه این فرهنگسراها آموزش است، این آموزش ها در سه بخش عمومی، مهارتی و رسمی صورت می گیرد. حوزه دوم برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف، تحت قالب طرح تابستانه، بهاره، نوروز است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از این حوزه ها حوزه زیرساخت است که نگارخانه ها، پیست های دوچرخه سواری، فعالیت های فرهنگی در قالب جذب گردشگران فرهنگی و ایجاد دبیرخانه های دائمی را بر عهده دارد. در همین راستا طرح جشنواره بین المللی نوروزی کرمانشاه ارائه شد. و همچنین طرح سفیران گردشگری را که از سال ۹۷ به نام طرح شهریاران فرهنگ، مشابه با طرح همیاران پلیس نیروی انتظامی آغاز کردیم؛خواست ما این است که این افراد را به عنوان مرجع، تربیت و در مدیریت شهری به کار بگیریم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری با تاکید بر تاثیر رشد گردشگری بر توسعه فرهنگی تشریح کرد: با ۲۴ مدرسه در مقطع ابتدایی هماهنگ شد تا تعدادی از دانش آموزان را به عنوان سفیران گردشگری معرفی کنیم، ۹۰ نفر در سال ۹۸ انتخاب شدند، در تلاشیم که این طرح را در یک بازده ۲ تا ۳ ساله به هزار نفر برسانیم. خروجی فعالیت های ما در این زمینه یک گروه سرود، ارکستر کودکان و نوجوانان شهر، گروه تواشیح،  قاریان قرآن و ۵ نمایشگاه نقاشی بود.

عبدالمالکی با اشاره به عدم ظرفیت کافی فرهنگی در کرمانشاه گفت: ۱۱ اداره تخصصی زیر مجموعه سازمان ما تعریف شده است، که یکی از آنها اداره گردشگری ست، در این اداره طرح سی دی اس سرمایه گذاری در سال 96 توسط یک تیم مدیریتی قوی تدوین شد. همچنین در این راستا می توانیم میزبان دبیرخانه های فرهنگی باشیم، و کرمانشاه را به محلی برای رونق اشتغال و گردشگری تبدیل کنیم.

وی با تاکید ویژه بر اهمیت تعاملات این سازمان افزود: ما با اداره کل فرهنگ و ارشاد، اداره کل کتابخانه، کانون پرورش فکری، حوزه هنری، آموزش و پرورش و بسیاری از سازمان های دیگر همکاری کرده ایم، از جمله می توان به طرح سی دی اس سرمایه گذاری که ذکر شد اشاره کرد. می دانیم که یکی از اِلِمان‌های توسعه گردشگری کرمانشاه توجه به رخدادهای فرهنگی است، انتخاب گل نیلوفر به عنوان برند شهر کرمانشاه که بر اساس این نسخه کرمانشاه شهر نیلوفری ایران خواهد شد، و شعار ما در این طرح "مردم ایران شهر کرمانشاه شما را دوست دارد" است.

عبدالمالکی در پایان در خصوص طرح ۲۰۲۰ در کرمانشاه تصریح کرد: ما آمادگی کامل برای کمک رسانی به این طرح را داریم. چرا که به مطرح شدن نام کرمانشاه کمک می کند هر چند ما در محدوده شهر مسئولیت داریم و این طرح رویکرد روستایی دارد، اما کرمانشاه پایتخت نوروز به عنوان یکی از اتفاقات بسیار با ارزش در این راستا بود که به کمک استانداری و سازمان میراث فرهنگی برگزار کردیم.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار