فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان:
فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان در سنندج، ضمن تشریح برنامه‌های تدارک دیده شده توسط سپاه بیت‌المقدس برای هفته یادشده، به برخی سؤالات مطرح شده توسط خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.
کد خبر: ۷۸۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 19 September 2019

به گزارش تابناک کردستان، سردار محمدحسین رجبی امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، با اشاره به برنامه‌های سپاه بیت‌المقدس کردستان در طول هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: نخستین برنامه تدارک دیده شده، دیدار فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی استان با نماینده مقام معظم رهبری در کردستان است که در روز شنبه هفته آینده انجام خواهد شد. 

وی با اشاره به کلیات برنامه‌های سپاه کردستان در هفته دفاع مقدس گفت: 850 مورد برنامه تحت 40 عنوان، برای هفته دفاع مقدس تدارک دیده شده و برخی برنامه‌ها هم از هم‌اکنون آغاز شده است و برنامه‌هایی هم برای بعد از اتمام هفته دفاع مقدس وجود دارد چرا که اقدامات ما منوط به یک مناسبت خاص نیست که از آن جمله برنامه‌ ساخت مسکن مددجویان است. 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با اشاره به اینکه سپاه و بسیج استان باید 1216 واحد مسکونی برای بهزیستی بسازند و قرارداد ساخت این واحدها هم به‌تازگی منعقد شده، تصریح کرد: ساخت 180 واحد از شمار یادشده آغاز شده است. 

وی با اشاره به برنامه ساخت 470 واحد مسکن برای مددجویان نیازمند کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: کار ساخت 173 واحد از این مجموعه به اتمام رسیده و واحدها تحویل بهره‌بردار شده و کار ساخت 297 واحد باقی مانده هم تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. 

سردار رجبی با یادآوری عناوین روزهای هفته دفاع مقدس و برنامه‌های تدارک دیده شده در هر روز افزود: رژه نیروهای مسلح مستقر در استان، برنامه‌های مختلف فرهنگی و بازسازی عملیات غرورآفرین محمد رسول‌الله(ص)، ویزیت رایگان در درمانگاه‌های سپاه، تجلیل از سربازان، افتتاح پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه، برگزاری یادواره شهدا در برخی روستاها از جمله «نشور» کامیاران، اعزام تیم پزشکی سیار به مناطق روستایی، برگزاری یادواره شهدای زن و برگزاری همایش قابل توجه ائمه جمعه و جماعات با موضوع مقابله با تفکر تکفیری با حضور عالم برجسته اهل سنت، حاج ماموستا ملا قادر قادری، از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در کردستان است. 

وی خاطر نشان کرد: عطرافشانی مزار مطهر شهدا، رونمایی از کتاب صوتی شهید ناهید فاتحی‌کرجو، حضور در نمازهای جمعه، برنامه ورزش همگانی و خانوادگی، تجلیل از زنان ایثارگر، همایش تبیین نقش قوم کُرد در دفاع مقدس و برگزاری گردهمایی باشکوه پیشکسوتان عرصه جهاد از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده توسط سپاه برای هفته دفاع مقدس در کردستان است. 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با تشریح برخی از برنامه‌های سپاه در استان با بیان اینکه امنیت، سرفصل اصلی اقدامات محوری سپاه در کردستان است، گفت: افتخار می‌کنیم که به عنوان سرباز مملکت و مردم از همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق، استقرار و ثبات در حوزه امنیت تلاش کنیم و خرسند هستیم اعلام کنیم که هم امنیت و هم احساس امنیت در کردستان از ضریب بالایی برخوردار است. 

وی با بیان اینکه در حوزه مأموریت‌های سپاه در کردستان، «کمک به توسعه استان، محرومیت‌‌زدایی و یاری‌رسانی به دولت» از اهمیت بسیار بسزایی برخوردار است، افزود: با وجود محدودیت منابع و کمبود اعتبارات، برنامه‌های پیش‌بینی شده را با جدیت دنبال می‌کنیم. 

سردار رجبی با اشاره به آبادسازی روستایی در کردستان که از 20 سال قبل مخروبه شده بود، تصریح کرد: چراغ روستای «علی‌سرخ» بیجار هم‌اکنون مجدداً روشن شده و روستای «قورت‌دره» بیجار هم دوباره آباد شده است. 

وی با اشاره به اینکه محرومیت در غرب کردستان بسیار بیشتر از شرق استان است گفت: محرومیت در برخی نقاط شرقی استان کردستان کاملاً محرز است و همین محرومیت سبب مهاجرت بسیار گسترده به نقاط شهری شده است. 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان افزود: با اقدامات قابل توجه ولو محدود سپاه، برخی مشکلات اساسی مردم کردستان در نقاط محروم حل شده و مهاجرت معکوس به این نقاط اتفاق افتاده است؛ مدعی نیستیم کار بزرگی انجام شده است اما آنچه انجام شده می‌تواند به همه نقاط استان تعمیم یابد و هر فرماندار در طول یک سال نسبت به آباد کردن دو روستای مخروبه در حوزه جغرافیایی خود اقدام کند تا در طول چند سال شاهد آبادی بسیاری از روستاهای خالی از سکنه کردستان باشیم. 

وی با بیان اینکه اتخاذ چنین رویکردی از اصل انجام کار مهم‌تر است به مهاجرت معکوس 70 خانوار روستایی کردستان اشاره و اظهار کرد: مسئولان دولتی استان در مواردی برای انجام اقدامات محرومیت‌زدایی به سپاه کمک کرده‌اند. 

سردار رجبی به ضرورت تبیین نقش‌آفرینی بهتر برخی دستگاه‌های اجرایی در محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: در زمان مناسب، دستگاه‌های اجرایی را که نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کرده‌اند به مردم معرفی می‌کنیم. 

وی به برگزاری بیش از 8 هزار نفر روز اردوی جهادی در کردستان از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و افزود: سپاه به مدت 2 سال و نیم در مناطق محروم سروآباد حضوری فعال داشت و 61 پروژه عمرانی قابل توجه و مورد رضایت مردم را در مدت زمان یادشده در آن مناطق آغاز و به اتمام رساندیم. 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان تصریح کرد: فلسفه وجودی مسئولان خدمت‌رسانی به مردم است و مسئولان در نظام اسلامی شأنی بالاتر از خدمت‌رسانی به مردم ندارند. 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی سپاه برای خدمت‌رسانی در دو دهستان دیگر شهرستان سروآباد گفت: باید با صداقت اعلام کنیم که متأسفانه در مقطع فعلی کارها با سرعت سابق پیش نمی‌رود و دلیل امر هم کمبود اعتبار است؛ البته هیچ پروژه‌ای تعطیل نیست فقط برخی پروژه‌ها با سرعت کمتری در حال پیشرفت است. 

سردار رجبی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور همه فرمانداران و سرپرستان فرمانداری‌های استان افزود: در آن جلسه مسئولان را توجیه کردیم که به دنبال اجرای پروژه‌های زودبازده، عام‌المنفعه و کم‌هزینه هستیم ولی آنها به جای پیشنهاد چنین پروژه‌هایی، پروژه‌های سنگین پیشنهاد دادند و همین موضوع کمی فرصت انجام کار را از ما گرفت. 

وی گفت: استاندار محترم کردستان خوشبختانه در این حوزه با ما همراهی کرده است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با همفکری و همدلی به زودی موانع انجام کار برداشته شود. 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به خدمات انجام شده توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در استان افزود: سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج یکی از پروژه‌هایی بود که سپاه با افتخار در کردستان اجرا کرد. 

وی با اشاره به اینکه بارها مسئولان ارشد استان را به تعریف پروژه‌ برای معرفی به قرارگاه خاتم‌النبیاء ترغیب کرده خاطر نشان کرد: ساخت سدهای گاران، عباس‌آباد، زیویه و چراغ‌ویس جزو پروژه‌های قرارگاه خاتم الانبیاء در کردستان بوده است. 

سردار رجبی گفت: در زمان فرماندهی سردار جعفری در سپاه پاسداران، اختیاری به سپاه استان داده شد مبنی بر اینکه هر پروژه‌ای را که در کردستان تعریف کنیم قرارگاه خاتم‌الانبیاء اجرا کند، مسئولان استان هم در آن زمان برای محقق شدن این مهم تلاش زیادی کردند اما دولت از این موضوع استقبال نکرد. 

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر استان کردستان در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت یک کانال تلگرامی با عنوان «افشای عملکرد مسئولان کردستان» و شائبه‌آفرینی با مضمون وابستگی کانال یادشده به سپاه تصریح کرد: اولاً بنده بنایی برای ورود به این مسئله ندارم چراکه پرونده‌ای در این باره در دادگستری مفتوح شده و مرجع قضایی در حال پیگیری موضوع است بنابراین ورود به این مسئله در حال حاضر اصلاً صحیح نیست، علاوه بر این، اصلاً ما مسئولیت ورود به این کار را هم نداریم، روند پیش‌بینی شده باید پیش برود و نتیجه هرچه باشد، آن را به مردم اعلام کنند؛ اینها رویکرد ما در این حوزه است. 

وی گفت: اما در خصوص اینکه موضوع را به سپاه نسبت می‌دهند، ما حتی ارزش اینکه بیاییم و پاسخ دهیم را احراز نکرده‌ایم؛ این موضوع ارزش پاسخ دادن ندارد ولی چون سؤال مطرح شد این مطالب ارائه گردید. 

سردار رجبی افزود: وقتی ما به راحتی می‌توانیم حرفمان را به همه بزنیم ضرورتی ندارد آنچه را می‌خواهیم، به روشی دیگر بگوییم و برای زدن حرف‌هایمان به حریم ممنوعه مردم و اشخاص ورود کنیم؛ این کار از نظر ما وجاهت ندارد. 

وی تأکید کرد: همه شما می‌توانید از بنده و سایر مسئولان انتقاد کنید؛ حداقل، این کار که قابل انجام است؛ اما اینکه به جای انتقاد بیایید و به زندگی شخصی مردم ورود کنید مورد پذیرش دین اسلام نیست. 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان گفت: ما حرف‌های خود را با صدای بلند و سینه سپر می‌زنیم؛ لزومی ندارد ما مخفیانه چیزی بگوییم؛ آنها به هیچ عنوان ارتباطی با سپاه ندارند و مسئولان هم مشغول پیگیری هستند حتماً وابستگی احتمالی داخلی یا بیرونی آنها را اعلام می‌کنند؛ پاسخ به این سؤال در همین حد کفایت می‌کند. 

وی در پاسخ به سؤال دیگری با این مضمون که برخی فعالیت‌های مخرب در استان انجام شده که کسی مسئولیت آن را مانند گذشته برعهده نگرفته دلیل امر چه می‌تواند باشد، خاطر نشان کرد: ما می‌دانیم که آن کارها توسط چه کسانی انجام شده ولی عاملان از ترس پاسخ محکم سپاه، جرأت نمی‌کنند مسئولیت کار را بر عهده بگیرند. 

سردار رجبی با اشاره به شهادت دو نفر از شهروندان در مناطق مریوان و سروآباد گفت: دقیقاً می‌دانیم آنچه اتفاق افتاده کار چه کسانی است و قطعاً هم با آنها برخورد می‌کنیم و انتقام خواهیم گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار