قصه قاچاق خاک در اصفهان از زمانی شکل می گیرد که رئیس جمهور اسبق دکتر احمدی نژاد زمانی که وارد فرودگاه می شود در مسیر راه شاهد گودال های خاک می شود و وقتی جویا میشود که تولید کنندگان آجر زمین هایی را خریداری و گودال های خاک را ایجاد و از خاک برای تولید آجر استفاده می کنند برهمین اساس با دستور فوری رئیس جمهور این اقدام باید متوقف میشود و از 10 سال پیش تاکنون روند قاچاق خاک و خاک دزدها شکل می گیرد.
کد خبر: ۷۸۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 19 September 2019

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز، تولید کنندگان آجر که برای تولیدات خود به خاک نیاز دارند و در گذشته اینگونه بود که تکه زمینی خریداری و در آن زمین اقدام به چاله های خاک می کردند چون عملا آن زمین دیگر نه برای ساخت و ساز کاربرد داشت نه برای کشت و کار به همین دلیل از 10 سال گذشته جهاد کشاورزی مانع کار شد و دیگر زمینی به این عنوان به تولید کنندگان آجر فروخته نشد.

از آن پس تولید کنندگان آجر طی قراردادهایی با ارگان های مختلف از جمله شهرداری به ازای هر خاک برداری که در سطح شهر انجام می گرفت این خاک ها به تولید کنندگان آجر به فروش می رسید.

این روش منجر به ایجاد بازار سیاه و دلال بازی ها در فروش خاک شد و شبانه افرادی بودند که خاک را برداشت و به قیمت نازل تر به کارخانه جات تولید آجر می فروختند.

مدیر تولید کارخانه تولید آجر مریخی پور با اعلام اینکه تولید کنندگان آجر برای تولیدات خود نیاز به مقدار زیادی خاک دارند و فروش بالایی خاک از طریق دستگاه های مختلف و حتی فروش خاک های نامناسب باعث شده دلال ها و حتی خاک دزد هایی در اصفهان شکل بگیرد که خاک را با قیمت نازل تر و با کیفیت تر در اختیار کارخانه جات قرار می دهند، ادامه داد: کارخانه دارها مجبور به خرید این دست از خاک ها هستند .

امیر عباس کریمیان با اعلام اینکه  به خاطر حفاظت از محیط زیست مانع کار کارخانه جات تولید آجر شدند اما در حالی راهمان را بستند که هیچ ساماندهی در حوزه تامین خاک مناسب و با کیفیت برای تولید آجر نکردند، ادامه داد: این مسئله سبب شده که هر روز با دلال های زیادی سرو کله بزنیم و در مواقعی بی کیفیت ترین خاک با قیمت های گزاف خریداری کنیم که این مسئله بزرگترین مشکل و مانع پیش روی تولید کنندگان آجر است.

وی گفت: دیگر تولید کنندگان آجر اجازه برداشت خاک از حبیب آباد و دولت آباد را ندارند .

کریمیان در خصوص واردات خاک از دیگر کشورها گفت: هیچ کشوری مثل ایران حاضر نیست خاک را به همین راحتی از دست بدهد و شاهد تخریب محیط زیست شود.

وی بهترین روش برای حذف بازار سیاه خاک و مقابله با خاک دزدها را در اختیار قرار دادن معادن سنگ برای استفاده از خاک آن برای تولید آجر دانست و گفت: در صورتی که مسئولان معادن خاک و سنگ را در اختیار ما قرار دهند به طور قطع هم نیازهای تولید کنندگان آجر رفع می شوند هم مجبور به خرید خاک از خاک دزدها نمی شویم.

علی اکبر مظاهری ، مدیر عامل کارخانه آجر ماهان نیز با اشاره به اینکه بدنبال سختگیری های جهاد کشاورزی برای برداشت های بی رویه خاک توسط کارخانه جات تولید آجر می توان گفت امروزه دیگر شاهد اجرای این روند نیستیم، ادامه داد: جهاد کشاورزی به دلیل اینکه که با برداشت خاک شاهد نشست زمین هستیم و در مواقع زیادی خاک های سطحی برداشت می شد و عملا آسیب زیادی به محیط زیست می خورد سبب شد که به طور جدی با برداشت خاک مقابله کنند و این در حالی است که در مواردی شاهد خاک دزدی و قاچاق خاک توسط افرادی هستیم که کارخانه دار نیستند و بیشتر یک بازار سیاه ایجاد کردند.

وی بهترین خاک برای تولید آجر  را خاک مرند از استان زنجان عنوان کرد و گفت: در گذشته خاک رس بهترین خاک برای تولید آجرهای دستی و سنتی بود.

 ساماندهی برداشت خاک و ایجاد بستر مناسبی برای فروش خاک با کیفیت به تولید کنندگان آجر در راستای حذف بازار سیاه خاک امروزه یک مسئله ضروری است که باید مسئولان هر چه سریع تر در این حوزه ورود پیدا کنند.

قابل ذکر است غرفه سازی ها در نمایشگاه بین المللی پوشش های ساختمانی توسط  شرکت سها دانش نقش جهان صورت گرفته است که ایجاد و راه اندازی سایت شرکت گراف به آدرس   https://graph.ir/ می باشد که این شرکت سابقه 15 ساله در برگزاری نمایشگاه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار