امام جمعه شهرستان استهبان نیز اخیرا بر لزوم رها سازی حقابه بختگان تاكید كرد و اظهار داشت: نباید اجازه داد همانند سال گذشته فاجعه كشتار جمعی فلامینگوها در این دریاچه به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران اتفاق افتد.
کد خبر: ۷۷۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 11 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دریاچه بَختِگان ، از دریاچه‌های شرق استان فارس است كه بیش از 10 سال بر اثر تداوم خشكسالی خشك مانده و امسال به بركت بارش های بهاری حدود 30 درصد آب دارد.
این دریاچه در سالهای پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی است كه از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت می‌كردند ، فلامینگو، درنا، كبوتر دریایی، آب‌چلیك، مرغابی و غاز كه همگی در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای دارند در بستر این دریاچه زمستان گذرانی می كنند.
این دریاچه از رودخانه كُر سیراب می شود، رودخانه ای كه سد درودزن بر روی آن احداث شده و اینك پس از سال ها، دریچه های این سد با هدف اختصاص حق آبه كشاورزان باز شده است تا 120 میلیون مترمكعب آب را راهی زمین های كشاورزی كند.
بر اساس آمارهای منتشر شده تا اواسط فروردین ماه امسال ورودی آب به سد درودزن حدود 90 متر مكعب بر ثانیه بوده كه بیشترین میزان مهار آب ناشی از سیلاب های اخیر را دارد.
میزان آب قابل استفاده و مفید در سد درود زن نیز تا نیمه فروردین ماه حدود 300 میلیون متر مكعب اعلام شده بود.
دستور استاندار فارس برای رها سازی 120 میلیون متر مكعب آب برای مصارف كشاورزی از سد درود زن نویدی بر رونق تولید و كشاورزی در مزارع زیر دست سد دارد .
در همین حال، این موضوع، سبب شده است دوستداران محیط زیست به احیای این تالاب با اختصاص احتمالی حق آبه امیدوار شوند.

** اولویت حق آبه تالاب ها پس از تامین آب شرب
معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره به ایرنا گفت: حقابه بختگان موضوعی حیاتی برای احیای این تالاب است و محیط زیست تا رسیدن به نتیجه مطلوب رهاسازی این حقابه را امسال پیگیری می كند.
محمدنبی مرادی افزود: با توجه به بارندگی های مطلوب در بالادست تالاب بختگان موضوع رهاسازی حقابه بختگان امسال با امیدواری بیشتری دنبال می شود و امیدواریم امسال بختگان از حقابه قانونی خود بهره مند شود.
وی با بیان اینكه هنوز رقمی برای رها سازی حقابه بختگان نهایی و اعلام نشده است گفت: محیط زیست دراین رابطه مكاتباتی با شركت آب منطقه ای استان فارس انجام داده و با توجه به رهاسازی 120 میلیون متر مكعب آب كشاورزی از سد درودزن امید است رهاسازی حقابه بختگان از این سد هم در اولویت باشد.
مرادی اظهار داشت: براساس قانون مصوب حقابه تالاب ها باید بعد از تامین آب شرب در اولویت دوم باشد وآب كشاورزی در اولویت سوم قرار گیرد در حالی كه متاسفانه در این رابطه در حالی كه 120 میلیون متر مكعب آب كشاورزی رها سازی شده هنوز حقابه ای برای احیای بختگان از سد درودزن رها نشده است.
معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: در زمینه رهاسازی حقابه بختگان در جلسات آینده ستاد احیای تالاب های فارس تصمیم گیری نهایی می شود، محیط زیست اصرار دارد تا در صورت موافقت با رهاسازی آب این حقابه در محل ورودی دریاچه بختگان تحویل شود تا در مسیر سد درودزن تا دریاچه برای مصارف كشاورزی از حقابه برداشت نشود.

** فاجعه كشتار جمعی فلامینگوها تكرار نشود
امام جمعه شهرستان استهبان نیز اخیرا بر لزوم رها سازی حقابه بختگان تاكید كرد و اظهار داشت: نباید اجازه داد همانند سال گذشته فاجعه كشتار جمعی فلامینگوها در این دریاچه به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران اتفاق افتد.
حجت‌الاسلام مصطفی خاوری اظهار داشت: دریاچه بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ كشور است، دریاچه ارومیه متولی زیاد دارد از رئیس جمهوری تا رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان كشوری خودشان را موظف و متولی برای احیای این دریاچه می‌دانند كه این نیز به‌جا و به‌ بحق است اما نباید از بختگان نیز غافل شد.
وی بیان كرد: سال‌های گذشته این دریاچه به طور كامل خشك شد و به خاطر خشكسالی‌های طولانی و احداث سد در بالادست وضعیت مناسب نداشت.
امام جمعه استهبان گفت: سال گذشته فاجعه ‌ای به وجود آمد و در پی آن تعداد زیادی فلامینگو كه مهاجر بوده و از كشورهای دیگر آمده و در بختگان تخمگذاری و زاد و ولد كرده بودند بخاطر خشك شدن آب دریاچه تلف شدند.
وی گفت: علاوه بر اتلاف فلامینگوها به عنوان یك فاجعه محیط زیستی مشكلاتی نیز برای مردم منطقه اطراف دریاچه پیش آمده و به اعتقاد متخصصان اهل فن برخی بیماری‌های موجود در منطقه نیز ناشی از خشكی این دریاچه و عوارض آن است.
حجت الاسلام خاوری افزود: همچنین خشكی دریاچه تاثیر منفی بر روی كشاورزی مردم از جمله باغ‌ها به ویژه انجیرستان‌ها گذاشته و مردم نیز دچار خسارت شده‌اند.
امام جمعه استهبان گفت: نباید اجازه داد این پرندگانی كه هزاران كیلومتر به امید بختگان حركت و به این دریاچه می‌آیند و سال گذشته نیز بسیاری از آنان قتل عام شدند امسال نیز دچار مشكل شوند.
وی با بیان اینكه با توجه به بارش باران وضعیت آبگیری امسال بختگان نسبت به سال گذشته بهتر است، گفت: مسئولان امر نیز باید دقت كنند اگر حقابه این دریاچه مدنظر قرار نگیرد و تمام هم و غم آنان، سدهای بالادست باشد، دوباره همان وضعیت قبلی كه خیلی دردآور بود اتفاق می‌افتد كه این نیز شایسته نیست.
حجت الاسلام خاوری خاطرنشان كرد: درخواست ما از مسئولان امر به ویژه محیط زیست استان فارس این است كه در وضعیت موجود حقابه بختگان را در نظر بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار