مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی:
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به سکونت حدود 500 هزار نفر از جمعیت استان در حاشیه شهرها، گفت: این تعداد معادل ۲۴ درصد از کل جمعیت استان است و شهرهای تبریز و مراغه با حدود 400 هزار و 47 هزار به ترتیب بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین را دارند.
کد خبر: ۷۷۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 10 August 2019
به گزارش تابناک تبریز، بدر شکوهی در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده شهرستان مراغه که با محوریت اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی اجتماعی مناطق حاشیه شهری و نشاط اجتماعی برگزار شد، با بیان این‌که رویکرد غالب در مدیریت آسیب‌های اجتماعی، رویکرد تشکیلاتی و ساختاری است، افزود: تنها با نگاه کالبدی و فنی نمی‌توان مسایل اجتماعی و فرهنگی را به درستی مدیریت کرد و در موازات آن باید رویکرد اجتماعی و فرهنگی را به کار گرفت. 
  
وی با انتقاد از این‌که دستگاه‌های متولی این حوزه، فاقد تحلیل و نقشه‌راه تدوین‌شده برای مواجهه منطقی با آسیب‌های اجتماعی هستند، افزود: عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، از دیگر مشکلات این حوزه است. 
  
شکوهی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای فراهم کردن زمینه ورود اصحاب اندیشه به بررسی مسائل اجتماعی، تأکید کرد: ورود مراکز آموزشی و دانشگاهی در مسائل اجتماعی و فرهنگی، هم‌افزایی دستگاه‌ها در حوزه مدیریت، توجه به الزامات جامعه در تنظیم نقشه‌راه و ضرورت تهیه اطلس اجتماعی شهرستان‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
  
شکوهی خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی خانواده‌های حاشیه شهر مراغه با حمایت دولت و برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای برای زنان سرپرست خانوار محلات هدف از ابتدای سال آغاز شده و این طرح برای اولین بار در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود. 
  
وی با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای مواجهه منطقی با آسیب‌های اجتماعی، گفت: شورای اجتماعی کشور و کارگروه‌های استانی در راستای ارتقای سرمایه اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، هماهنگی و بسیج ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را در دستور کار قرار داده‌اند. 
  
وی از واگذاری اجرای 31 برنامه اجتماعی بع نهادهای غیردولتی در راستای سامان‌دهی مناطق حاشیه شهری خبر داد و گفت:در کلانشهر تبریز هم چهار دفتر تسهیل‌گری در 6 محله با جمعیت بالغ بر ۸۰ هزار نفر راه‌اندازی می‌شود. 
  
فرماندارشهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت سامان‌دهی و توانمندسازی محلات حاشیه‌نشین شهرستان، گفت: در طرح توانمندسازی خانواده‌ها، 750  نفر جذب کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و اشتغال‌زایی شده‌اند. 
  
حمید شکری افزود: برای شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها در زمینه صنایع دستی، تولید گیاهان دارویی، آرایشگری، خیاطی و قالی‌بافی، دوره های آموزشی برگزار شده و شرکت‌کنندگان گواهینامه فنی و حرفه‌ای و تسهیلات اشتغال دریافت می‌کنند. 
  
سیدوحید سیدنقوی، نائب رئیس موسسه خیریه خواجه نصیر و مجری طرح توانمندسازی محلات زینال‌آباد و انزاب مراغه نیز از شناسایی ۸۵۷ خانوار با سه هزار و ۳۲۸ نفر جمعیت در محله انزاب و ۳۶۴ خانوار با یک هزار و ۳۶۴ نفر جمعیت در محله زینال‌آباد خبر داد و گفت: از آغاز اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی در این محلات، کلاس‌های آموزش مهارت برای ۷۵۷ نفر انجام شده و ۱۵۰ نفر نیز برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به نهادهای متولی معرفی شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار