امام جمعه خوی گفت : شب عرفه شب مناجات و توبه به در گاه احدیت است .
کد خبر: ۷۷۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ 09 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی حجت الاسلام سید رضی شکوری امام جمعه خوی در خطبه های عبادی ، سیاسی نماز جمعه این هفته بعداز توصیه نمازگزاران به رعایت کردن تقوای الهی ، با تبریک روز عرفه در رابطه با فضائل و جایگاه عرفه اظهار داشت : رسول خدا(ص) فرمود:شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند، به اجابت می‌رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‌شود و آن شب شب مناجات است و هر کس به درگاه خدا توبه کند توبه او را می پذیرد.

اسلام دین رحمت ، صلح و آشتی است

امام جمعه خوی در ادامه خطبه ها در مقام پاسخگویی به یاوه گوییهای غربیان و اروپاییان علیه دین مقدس اسلام و مسلمانان که آنان را خشونت طلب معرفی می کنند اظهار داشت : این انسانهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر در طول سالیان متمادی میلیون ها انسان را به کام مرگ فرستادند و هر روز دستشان آغشته به خون بی گناهان است ، در عین حال دین اسلام را به عنوان دین خشونت معرفی می کنند .

اودر ادامه گفت : اسلام دین رحمت ،صلح و آشتی است چون قرآن به عنوان کتاب رحمت که کل ۱۱۴ سوره آن به جز سوره برائت با بسم الله آغاز می گردد و در آیات دیگر قرآن دستور به صلح و آشتی نموده چنین می فرماید اي كساني كه ايمان آورده ايد! همگي در صلح و آشتي در آييد! و از گامهاي شيطان، پيروي نكنيد، كه او دشمن آشكار شماست .

شکوری در همین زمینه به آیه ای از قرآن استناد کرد و گفت : خداوند خطاب به پیامبر اسلام می فرماید به (بركت) رحمت الهي، در برابر آنها ( مردم) نرم و مهربان شدي و اگر خشن و سنگدل بودي، از اطراف تو، پراكنده ميشدند پس آنها را ببخش و براي آنها آمرزش ‍ بطلبید.

نمونه هایی از شجاعت اهل بیت و برکات آن

خطیب نماز جمعه خوی در بخش دوم خطبه اول موضوع شجاعت اهل بیت را جهت درس آموزی مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت : امیرمؤمنان علی (ع) در جریان لیلة المبیت در برابر توهین مشرکان که به قصد کشتن رسول خدا(ص) به خانه او ریخته بودند فضایل خود را برشمرد از جمله چنین فرمود:خداوند آنقدر به من شجاعت عنایت فرمود که اگر به تمام افراد ترسوی جهان تقسیم شود همه شجاع خواهند شد .

وی در پایان این بحث به آثار ،برکات و مصادیق شجاعت اهل بیت(ع) اشاره کردوگفت: حضور در میدان های جنگ در صورت فراهم شدن شرایط همانند جنگهای جمل، صفین ، نهراون و حماسه عاشورا ، تحمل کردن تبعـید ،زنـدان و شـکنجه حاکمان ستمگر در ادوار مختلف تاریخ ، تبـلیغ و ترویـج معـارف دیـن در اوج کنترل و خفگان و مظلومیت ، سازماندهی شیعیان خویش به دور از چشم حاکمان ستمگر ، تربیت کردن شاگرد در رشته های مخـتلف عـلوم اسـلامی ازجمله آثار ،برکات و مصادیق شجاعت اهل بیت (ع)بودند.

با روش پاسخگویی امام باقر به شبهات آشنا شویم

خطیب نماز جمعه خوی در خطبه دوم با اشاره به مناسبتهای هفته نیز گفت: روز شهادت امام باقر(ع) ،روز ترویه و حرکت کاروان حسینی از مکه به سوی کوفه ،روز عرفه و روز شهادت حضرت مسلم و هانی بن عروه ،عید سعید قربان و سالروز درگذشت مظلومانه ۴۰۰ نفر از حجاج ایرانی در منا را از جمله این مناسبتها برشمرد.

سید رضی شکوری در ادامه با اشاره به روز شهادت امام باقر(ع) نیزاظهار داشت : یکی از ویژگی های برجسته دوران امامت امام محمد باقر(ع) شبهه آفرینی علیه آموزه های دینی و اهل بیت بود که از ناحیه حاکمان ستمگر اموی و گروه های منحرف کلامی ایجاد می شد.

او در ادامه با اشاره به پاسخهای امام باقر(ع) به شبهات جریانهای سیاسی و کلامی نیزاظهار داشت : امام باقر (ع) :به تمامی شبهات پاسخ می داد و هیچ شبهه ای را بدون پاسخ نمی گذاشت ، محور استدلال های امام قرآن ،سنت ،عقل و مقبولات پرسشگر بود ، در پاسخگویی به اندازه فهم و درک پرسشگر توجه می فرمودغیر از شبهات مطرح شده بر شبهات در اذهان نیز پاسخ می داد .

یکی از فلسفه های عید قربان توجه به نیازمندان است

امام جمعه خوی در پایان سخنان خود با تبریک عید سعید قربان گفت : رسول خدا فرمود : خداوند متعال عید قربان را برای آن قرار داد تا فقرای شما را از گوشـت آن سـیر کنـد پـس به آنها اطعام کنید ، لذا ضرورت دارد در چنین روزی فقرا و نیازمندان مورد توجه شیعیان اهل بیت قرار بگیرند و بخشی از گوشت قربانی خود را به نیازمندان هدیه بدهند.و مرحوم علامه مجلسی دراین زمینه می نویسد: بعضی از علما قربانی کردن را بر انسانهای متمکن واجب کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار