از فرهنگ غذایی مردم شیراز چه می‌دانیم؟
کد خبر: ۷۶۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 06 August 2019

شیراز به عنوان بزرگترین شهر استان فارس نماینده‌ای از فرهنگ غذایی این منطقه است. شیرازی‌ها به جز غذاهای خاصی که دارند عادات غذایی‌شان هم منحصر به فرد است. برای آنها غذا خوردن فقط صرف یک وعده غذایی نیست. این بهانه‌ای است که بتوانند در کنار هم باشند، معاشرت کنند و زمان بیشتری برای صحبت کردن صرف کنند. اگر بعد از ظهرها به مکان‌های عمومی و پارکها بروید مردم را می‌بینید که زیراندازهایی پهن کرده‌اند و همراه خانواده و دوستانشان در حال خوردن عصرانه یا شام هستند. اگر به شیراز سفر می‌کنید خوب است به این عادات غذایی توجه کنید و اگر فرصتی دست داد مهمان آنها و سفره‌هایشان شوید. ممکن است در رستوران‌های زیادی بتوانید غذای شیرازی بخورید اما درک فرهنگ غذایی آنها به جز هم‌سفره شدن با آنها امکان پذیر نیست.

از دیگر نکات جالب در غذاهای شیرازی عرقیات و نوشیدنی‌های طبیعی است که جای نوشیدنی‌های کارخانه‌ای را گرفته. این نوشیدنی‌ها بنا بر فصل تغییر می‌کنند و هر کدام اثرات و فواید خاص خود را دارند.

شیرازی‌ها ترجیح می‌دهند از گوشت‌های قلقلی به جای گوشت تکه‌ای در غذاها استفاده کنند. حتی بسیاری از غذاهایی که مردم در سایر شهرها با گوشت تکه‌ای می‌پزند در شیراز به شیوه خودشان تغییر شکل می‌دهند.


چون مرکبات در شیراز کیفیت و فراوانی خوبی دارند اغلب شیرازی‌ها لیمو و نارنج تازه برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌کنند و نمونه‌های کارخانه‌ای تقریبا هیچ جایگاهی در سفره مردم ندارند.

اینها فقط بخشی از آن همه آداب و رسوم این شهر هستند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این خوراک‌های خوش طعم و منحصر به فرد را که هر کدام اعتباری برای فرهنگ غذایی کشورمان هستند معرفی کنیم. با فلایتیو همراه باشید.

 

کلم پلوی شیرازی
این کلم پلو سه فرق عمده با کلم پلوی باقی شهرها دارد. اول اینکه با کلم قمری طبخ می‌شود در حالی که باقی شهرها از کلم پیچ استفاده می‌کنند. دوم ترکیبی از سبزیجات معطر به پلو اضافه می‌شود و سوم گوشتهای قلقلی که جایگزین گوشت چرخ‌کرده ساده می‌شود.

کلم پلو شیرازی - ویسگون

دوپیازه آلوی شیرازی
این غذا از زمره غذاهای ساده است که پختش از شما زمانی نمی‌گیرد اما طعمش می‌تواند شما را عاشق کند. پیاز، گوجه و سیبزمینی از اصلیترین مواد تشکیل دهنده این غذا هستند. دلیل اینکه در نام غذا آلو هست اما در دستور پختش آن را نمی‌بینید این است که شیرازی‌ها به سیبزمینی آلو می‌گویند.

دو پیازه شیرازی | مواد لازم و طرز تهیه دو پیازه شیرازی خوشمزه و اسان

یوخه
یوخه نوعی شیرینی شیرازی شبیه به کاک کرمانشاه است. البته محلی‌ها معتقدند این دو شیرینی تفاوتهای زیادی با هم دارند. در گذشته یوخه خانگی را با پودر پسته تزیین می‌کردند اما امروزه خاک قند جای آن را گرفته.

کاک یا نان یوخه - طرز تهیه کاک محلی یا یوخه خانگی | ایران کوک

یخنی شیرازی

یخنی را در شهرهای استان خراسان و سیستان و بلوچستان هم می‌بینیم اما نوع شیرازی‌اش تفاوت‌هایی دارد. در واقع یخنی نوعی آبگوشت شبیه آبگوشت همه‌ی شهرهاست که شیرازی‌ها در پخت آن چاشنی‌ها و شیوه‌های محلی خودشان را اضافه می‌کنند.

یخنی شیرازی | سرآشپز پاپیون

شکرپلو شیرازی
شکر پلو نوعی شیرین پلو با شهد شکر و زعفران فراوان است که با پوست نارنج و مرکبات طعمی منحصر به فرد می‌گیرد.

شکر پلو شیرازی خوشمزه درست کنید

پلو اسفندی
این پلو را بیشتر مردم آباده می‌پزند. مواد اولیه آن عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودرشده، ادویه‌ پلویی (پودر گل سرخ، پودر زیره‌ سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل)، پیاز، گوشت گوسفند همراه استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی) است.

پلو اسفندی | طرز تهیه “پلو اسفندی”

شیرازی پلو
اینکه نام یک پلو شیرازی باشد نشان می‌دهد تا چه حد منحصر به مردم این شهر است. شیرازی پلو در واقع نوعی ته چین مرغ است که با بادمجان طعمی متفاوت گرفته.

شیرازی پلو - به همراه تصاویر و توضیحات در وب سایت تاپ توریست

پاچه پلو شیرازی
برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ‌کرده و سرکه شیره از مواد اولیه تهیه پاچه پلو است. اینکه دلیل نامگذاری این غذا چیست و پاچه چه نقشی در پختش دارد را از خود شیرازیها بپرسید.

پاچه پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی
ممکن است این غذا را با لوبیا پلویی که با لوبیای سبز رنگ می‌پزیم اشتباه بگیرید. اما شیرازی‌ها این پلو را با لوبیای چشم بلبلی طبخ می‌کنند.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با لوبیا چشم بلبلی به ساده ترین روش | ایران کوک

دم پختک کلم و عدس
این دم پختک ترکیبی از عدس پلو و کلم پلو است و در بین شیرازی‌ها طرفداران زیادی دارد.

آذر ماهی صفت دمپخت عدس کلم - آذر ماهی صفت

سالاد شیرازی
سالاد شیرازی از آن سالادهاست که از شیراز به تمام شهرهای ایران صادر شده و همه جا طرفداران خودش را دارد. شیرازی‌ها در درست کردن این سالاد استفاده از آبغوره، آب نارنج یا لیموی تازه را ضروری می‌دانند. پیاز و نعنای خشک از گزینه‌هایی است که بعضی آن را به این سالاد اضافه می‌کنند و بعضی نه.

تزیین سالاد شیرازی | سرآشپز پاپیون

قطعا جز اینها غذاهای زیادی در استان فارس وجود دارد که معرفی‌شان در این مقاله کوتاه کار بسیار دشواری بود. اگر تجربه‌ای از این غذاها دارید با ما در میان بگذارید

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نازیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
عالی هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار