در گفتگو با مسئولان و کارشناسان بررسی شد؛
روانشناس بالینی گفت : قرار دادن سیگار در دسترس کودکان و اجازه دادن پدر و مادر برای اینکه سیگار کشیدن را کودکشان ببیند از مصادیق آزار روانی و جسمی کودک است و زیر مجموعه بدسرپرستی قرار می گیرد.
کد خبر: ۷۶۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 02 August 2019

به گزارش تابناک یزد، سن سیگار کشیدن در ایران به خردسالی رسیده است. آخرین آمارهای رسمی؛ کمترین سن مصرف سیگار در کشور را 11 سال اعلام کردند ولی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد  سن مصرف سیگار، کاهش یافته و به سن خردسالی و  مرحله خطر ورود پیدا کرده است.

این روزها دنیای مجازی مستندی بر روایت حقیقی زندگی مردم است. در همین دنیا، تصاویری از سیگار کشیدن و مصرف قلیان را مشاهده می‌کنیم که دستانی کوچک در حد سن و سال خردسالی آنها را به دست گرفته‌اند.

دیگر نمی توان به آمار های رسمی استناد کرد

علیرضا نوروزی، روانپزشک و مسئول درمانگاه مرکز ملی اطلاعات، در خصوص آخرین آمارهایی که در رابطه با سیگار کشیدن خردسالان وجود دارد به برنا گفت: در این خصوص آمار جدیدی منتشر نشده و سن 11 سالگی به عنوان پایین‌ترین سن برای مصرف سیگار در بین کودکان یاد می‌شود اما چیزی که در جامعه مشاهده می‌شود این است که سن گرایش به سیگار کاهش یافته و دیگر نمی‌توان به این نوع آمارها استناد کرد.

نورزی در ادامه افزود: مسئله سیگار کشیدن در بین افراد یکی از معمول‌ترین رفتارهای خطرناکی است که در بیشتر جوامع باب است و جامعه ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق آمارهای که در این خصوص وجود دارد روزانه بین 80 الی 100 هزار کودک به تعداد سیگاری‌های جهان افزوده می‌شود که بیش از نیمی از این آمار در قاره آسیا حضور دارند و کارشناسان این حوزه میزان افرادی سیگاری در ایران را بیش از 15 میلیون نفر می‌دانند.

بنابر دلایلی قوانین بازدارنده استعمال دخانیات در کشور اجرا نمی شود

با رسیدن سن سیگار کشیدن ایرانیان به خردسالی و بی توجهی خانواده ها به این اعتیاد خطرناک و آمار چشمگیر سیگاری‌های ایران از نماینده مجلس سوال کردیم که چرا با تولید، فروش و استعمال سیگار درایران برخورد جدی و قهری صورت نمی گیرد .

 سیامک مره صدق، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی، در خصوص برخوردهایی که باید برای جلوگیری از تولید و مصرف سیگار صورت بگیرد اما انجام نمی‌شود به برنا گفت: این موضوع بنابر گستردگی که دارد متاسفانه گاهی به دست فراموشی سپرده می‌شود و در هیچ کجا از جهان به صورت صحیح و اصولی با مصرف کنندگان و تولید کنندگان سیگار  مقابله نشده است. نهایت کاری که صورت گرفته مسئله مهار و کاهش آن است که در بسیاری از کشورها به خوبی توانسته‌اند این عمل را انجام دهند.

وی افزود: برای مهار و کاهش مصرف سیگار در کشور قوانین داریم ولی بنابر دلایلی این قوانین به مرحله اجرا نرسیده است. برای مثال می‌توان به تصویب قانون استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی و کافه رستوران‌ها اشاره کرد که با محدودیت‌هایی مواجه است و نمی‌توان به‌صورت جدی با آن برخورد کرد، همچنین در خصوص فروش سیگار در دکه‌های روزنامه فروشی نیز دستورالعمل‌هایی صادر شده و فروش آن منع قانونی دارد اما بازهم شاهد هستیم سیگار در دکه‌های روزنامه فروشی به تعداد فراوانی به فروش می‌رسد.

مره صدق ادامه داد: باید تمامی دستگاه‌ها مانند وزرات کشور، وزرات بهداشت، صداوسیما و باقی متولیان امر فرهنگ‌سازی و بهداشت در این زمینه تلاش‌های خود را انجام دهند تا قوانینی که به تصویب رسیده  به‌صورت صحیح و درست انجام گیرد و مجلس نیز نقش نظارتی خود را داشته باشد تا میزان مصرف سیگار در بین افراد کاهش یابد.

والدین شوخی می کنند؛ کودکان معتاد می شوند

از نگاه روانشناسی به علل گرایش کودکان به مصرف دخانیات پرداختیم که در ادامه می خوانید:

جلال مرادی، روانشناس بالینی، در خصوص رفتارهایی که از سوی برخی از والدین در خصوص ترغیب کودکان به سیگار کشیدن صورت می گیرد به برنا گفت: پدر و مادر جهت شوخی و یا به وجود آوردن فضای شاد در خانواده سیگار را دست بچه می دهند و بچه در میانه این شوخی های نادرست طعم سیگار را می فهمند و بازیگوشانه ادامه می دهد و اعتیاد وجودش از همان کودکی فرا می گیرد.

وی تاکید کرد: قرار دادن سیگار در دسترس کودکان و اجازه دادن پدر و مادر برای اینکه سیگار کشیدن را کودک‌شان ببیند از مصادیق آزار روانی و جسمی کودک است و زیر مجموعه بدسرپرستی قرار می گیرد و باعث اختلال روانی می‌شود. اینگونه سهل‌انگاری‌های والدین، موضوعی که در میان بزرگسالان باب است را خیلی زود وارد نسل کودکان می‌کند. این سهل‌انگاری‌ها بیشتر در میان افراد و خانواده‌هایی باب است که از آموزش‌های کافی در این زمینه برخوردار نیستند و یا گاهی گرفتار اعتیاد هستند.

وی با  انتقاد به قابل دسترس بودن این ماده دخانی در اجتماع  و تاثیراتی که روی آن جامعه می گذارد  گفت: تهیه یک عدد سیگار در کشور ما  کمتر از یک دقیقه زمان می برد و این خود به افزایش آمار اعتیاد به سیگار می افزاید. هیچ دقتی در خصوص رشد آماری مصرف کنندگان انواع سیگارها وجود ندارد و انگار اصلا اعتیاد محسوب نمی شود و جامعه نگاه منفی به این آسیب ندارد ؛ مسئولان هم دغدغه ای برای مهار و کاهش آمار این آسیب اجتماعی ندارند.

مرادی در خصوص علل گرایش بیشتر  پسران به سیگار بیان داشت: نمی‌توان با قاطعیت گفت این موضوع بیشتر در بین پسران شایع است، اما دلایلی که برای این موضوع مطرح می‌شود این است که سیگار کشیدن مردان و پسران در ملاعام هیچ ایرادی در جامعه به آن بر نمی‌گردد ولی سیگار کشیدن زنان و دختران عملی خلاف شئونات است و در نتیجه فکر می‌کنیم میزان سیگار کشیدن بین پسران و مردان بیشتر است اما اگر به‌صورت واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم به این شکل نیست و فقط تفاوت جزئی در آن وجود دارد.

 این روانشناس بالینی به عواقب استفاده از سیگار و بیماری های نشات گرفته از آن به لحاظ روحی و روانی پرداخت و تصریح کرد:از بعدی روحی و روانی اگر بخواهیم تبعات ناشی از استفاده سیگار را در آینده بررسی کنیم اولین موضوعی که توجه ما را جلب می کند مبحث وابستگی به نیکوتین خواهد بود که عامل بسیاری از رفتارهای تند و پرخاشگرانه از سوی افراد سیگاری خواهد بود، به صورتیکه هرگاه از موعد استعمال سیگار فرد گذشته باشد شاهد بروز رفتارهای تند و زننده از سوی افراد خواهیم بود، همچنین از لحاظ زندگی زناشویی برای افراد متاهل نیز مشکلاتی را به وجود می آورد به صورتیکه فرد حتی در کوچکترین مواردی که در هر زندگی زناشویی معمول است دچار مشکل می‌شود. از لحاظ جسمی نیز فرد در معرض بیماری‌های خطرناکی همچون انواع سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و سکته هال قلبی و مغزی خواهد شد که در آینده بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار