ترکیه با معرفی مقصدی دیگر درصدد جذب گردشگران ایرانی است. این روزها وان ترکیه تبدیل به رقیبی جدی برای جشنواره‌های تابستانی کیش و قشم شده است.
کد خبر: ۷۶۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶ 30 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایلنا، درحوزه شناسایی و معرفی مقصد سفر گردشگری، ترکیه یکی از موفق‌ترین کشورها در جذب گردشگر است. چند سال پیش، استانبول و بعد از آن آنتالیا تنها مقاصد معروف گردشگری ترکیه بودند که سالانه میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کردند و البته گردشگران ایرانی همواره در صدر این جدول قرار داشتند.
بعدها مقاصد دیگری مانند کوش آداسی، بدروم، ماردین، مارماریس، کاپادوکیه نیز به مقاصد گردشگرپذیر ترکیه اضافه شد و همچنان گردشگران ایرانی از این مقاصد استقبال کردند. اکنون با نوسانات شدید بازار ارز و گران شدن بسته‌های سفر به ترکیه، این کشور درصدد معرفی مقصدی ارزان‌تر برآمده که هرچند در گذشته نیز در لیست سفر ایرانی‌ها بود اما اکنون رسما به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معرفی می‌شود.

«وانِ» ترکیه رقیبی جدی برای کیش و قشم

شهر «وان» ترکیه از جمله مقاصدی است که این روزها به واسطه برگزاری کنسرت‌های مختلف درصدد جذب گردشگران ایرانی برآمده. فصل تابستان و برگزاری جشنواره‌ها و حضور خوانندگان لس آنجلسی در این مقصد گردشگری سبب شده تا جشنواره‌های تابستانی کیش و قشم و چابهار به چشم نیایند و گردشگران جذب مقصد دیگری شوند که همان شهر وان است.
شهر وان و دسترسی راحت
اگر دسترسی به کیش و قشم در بهترین حالت از طریق سفر هوایی امکان‌پذیر است اما سفر به وان نه تنها از راه‌های زمینی با اتوبوس و ون‌های سوپرلوکس ترک امکان‌پذیر است و به راحتی انجام می‌شود بلکه از تیرماه سال جاری با راه‌اندازی قطار تهران– وان شاهد رونق بیش از پیش این مسیر هستیم.
قطار تهران تا وان از ۴ تیرماه راه افتاد و ۲۰ تا ۲۲ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به وان برسید. نرخ قیمت قطار تهران - وان ۲۰ یورو در نظر گرفته شده است. البته درحال حاضر در مسیر رفت یا برگشت (بلیت یکسره) به میزان ۲۲۵ هزار تومان برای بزرگسالان و ۱۳۰ هزار تومان برای خردسالان درنظر گرفته شده این در حالی است که قیمت اصلی بلیت در این مسیر برای بزرگسالان معادل ۳۷۵ هزارتومان و برای خردسالان معادل ۱۹۵ هزار تومان لحاظ شده است.
تورهای ارزان خارجی و گران داخلی
این روزها با توجه به خیل عظیم درخواست‌ها برای سفر به شهر ساحلی وان ترکیه، تورهای این مسیر برای هتل‌های ۲ تا ۵ ستاره برای اقامت ۶ شب و ۷ روز از ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. حتا اگر تور ۳ شب اقامت هم بخواهید می‌توانید با قیمتی از ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به سفر وان ترکیه بروید.
این درحالی است که تور هوایی کیش با ۳ شب اقامت از ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به بیش از ۹۰۰ هزار تومان ختم می‌شود.
مسیح‌الله صفا (رئیس جامعه هتلداران کیش) با اشاره به آنکه جشنواره تابستانی کیش آغاز شده و چندان استقبالی از آن نشده است، گفت: هرچند جشنواره با تمام جوایز نفیسی که برای گردشگران درنظر دارد آغاز شده اما از یک سو در فصل حج قرار داریم که به دلیل تحریم‌های موجود، عربستان دیگر مانند هر سال، پروازی برای حجاج ایرانی نفرستاد بنابراین تمام خطوط هوایی بسیج شده‌اند و پروازها به حجاج اختصاص یافته.
او ادامه داد: بنابراین با کاهش میزان پروازهای داخلی و هواپیماها روبه رو هستیم. ایرلاین‌ها به دلیل مسئله تحریم با کمبود قطعات روبه‌رو هستند و تعدادی از هواپیماها به دلایل نقص‌های فنی، زمین گیر شده‌اند. به طور مثال اگر سال گذشته ۱۷۵ هواپیما در ایران فعال بود، اکنون ۱۳۰ هواپیما داریم. کیش ایر اگر ۱۳ یا ۱۴ پرواز داشت، اکنون بیش از ۶ هواپیما ندارد.
به گفته صفا، درحال حاضر حدود ۲۱ پرواز به جزیره کیش انجام می‌شود که حتا ۵۰ درصد ظرفیت هتل‌های جزیره را نیز پر نمی‌کند. از چند روز دیگر قرار است چند پرواز دیگر اضافه شود. ضمن آنکه با قوانین جدید برای چارتر پرواز به کیش، شاهد کاهش قیمت سفر خواهیم بود.
او خاطرنشان کرد: این روزها پروازهای کیش از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است که با توجه به پرواز عادی تا بیزینس کلاس متفاوت است. هتل‌ها  نیز خدمات خوبی به مسافران می‌دهند و اگر هتل‌ها پر شوند دخل و خرج آنها جور درمی‌آید و قیمت‌ها کمتر‌ می‌شود. این درحالی است که اکنون پروازهای کیش به نوعی نیست که ظرفیت اقامت را پر کند.
رئیس جامعه هتلداران کیش با تاکید برآنکه وقتی قیمت تور کیش و تور وان یکی باشد، گردشگر طبعا وان را انتخاب خواهد کرد، گفت: برگزاری کنسرت در کیش و قشم زمانی حرف اول را می‌زد که در سایر شهرهای کشور کنسرت‌ها برگزار نمی‌شد اما اکنون که در همه شهرها کنسرت برگزار می‌شود. هیچ خواننده‌ای نیست که بتواند به ایران بیاید و در کیش اجرا داشته باشد و نتواند در سایر شهرها کنسرت اجرا کند. بنابراین مناطق آزادی مانند کیش و قشم هیچ اولویتی دراین خصوص نسبت به سایر شهرهای کشور ندارند. این درحالی است که یکی از سیاست‌های مد نظر مناطق آزادی مانند کیش، ایجاد تسهیلات برای حضور خوانندگان خارجی و اجرای آنها بود.
صفا تصریح کرد: نرخ خدمات و تفریحات دریایی ایران بسیار ارزان است و شاید یک پنجم امارات و یک هشتم ترکیه باشد. قیمت اتاق‌ها برای تبدیل یورو و دلار به هیچ وجه رقمی برای گردشگران حساب نمی‌شود اما به دلیل شرایط موجود، گردشگر خارجی هم نمی‌آید.
تور کنسرت‌ها در مقابل جشنواره‌های تابستانی
حرمت الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی) با اشاره به آنکه در شرایط فعلی گردشگری تنها راه درآمدزایی خواهد بود، گفت: مدیران، استانداران و مسئولان باید راه را برای توسعه گردشگری تسهیل کنند. شاید برگزاری کنسرت‌های مهم یکی از این راه‌ها باشد. می‌توان از خوانندگان محبوب خارجی که مانعی برای حضور آنها در ایران وجود ندارد، دعوت به عمل آورد تا در مناطق آزاد ایران اجرا داشته باشند. آنگاه است که می‌توانید رونق تورهای داخلی باشیم.
او ادامه داد: هرچند سال‌هاست درخصوص قیمت‌های تور کیش و قشم صحبت می‌شود اما هیچ تغییر چشمگیری در این حوزه اتفاق نمی‌افتد. این عدم نظارت سبب می‌شود که قیمت تورهای داخلی به یکباره افزایش یابد. درچنین شرایطی که قیمت تور ترکیه و تور تهران-کیش همتراز است، قطعا ترجیح مسافر به سفر به ترکیه خواهد بود. باید قیمت تورهای داخلی ساماندهی شود تا حداقل قیمت سفرهای داخلی از سفر به کشورهای همسایه مناسب‌تر شود.
رفیعی با اشاره به تعلیق فعالیت ۱۷ دفتر مسافرتی متخلف در تبلیغات برای فستیوال ترکیه که چندی پیش اتفاق افتاد، گفت: به دنبال برگزاری فستیوال ترکیه و شرکت جمعی از هموطنان در این برنامه، کیفیت پایین خدمات ارائه شده در این تورها، مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورد و منجر به تعلیق چندین دفتر خدمات مسافرتی شد. رسیدگی به شکایات این تورها همچنان ادامه دارد. این درحالی است که مناطق آزاد ایران می‌توانستند با تعریف فستیوال‌هایی مشابه درصدد جذب این تعداد از گردشگر برآیند و آنچه در ترکیه هزینه شد را در داخل کشور هزینه کنند. بخش دولتی می‌تواند راه‌ را برای فعالیت بخش خصوصی هموار سازد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار