معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: بازدید از «قره‌کلیسا» چالدران در ایام برگزاری مراسم مذهبی «باداراک» برای غیرمسیحیان امکان‌پذیر نمی‌باشد.
کد خبر: ۷۶۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 24 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ریتا خضرزاده  افزود: طی روزهای سوم، چهارم و پنجم مردادماه جاری ارامنه از نقاط مختلف جهان در مراسم مذهبی «باداراک» حضور می‌یابند و بر همین اساس در این روزها حضور گردشگران غیرمسیحی در این اثر تاریخی ممنوع است.  

وی اظهار داشت: همچنین مکاتبه‌های لازم توسط این اداره‌کل با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان به عمل آمده است تا در ایامی که مربوط به برگزاری مراسم سالانه ارامنه می‌باشد، نسبت به اعزام تورهای گردشگری به مقصد این بنای جهانی اقدام نکنند.

وی با تاکید بر اینکه مراسم سالانه مذهبی ارامنه جهان تحت عنوان «باداراک» همه ساله در کلیسای تاریخی تاتائوس مقدس یا قره‌کلیسا در شهرستان چالدران برگزار می‌شود، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا در این آیین حضور یافته‌اند.

ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می‌دارند.

در طول این مدت زائران قره‌کلیسا اعمال خاص این کلیسا شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا، غسل تعمید نوزادان و قربانی کردن گوسفندان را به جای می‌آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهان را می‌کنند.

قره‌کلیسا یا کلیسای تاتائوس یکی از زیباترین آثار تاریخی واقع در شمال آذربایجان‌غربی است که نظر هر گردشگری را با معماری بی‌نظیرش به خود جلب می‌کند؛ این کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می‌رود و قدمت آن به قرن‌ هفتم میلادی می‌رسد.

قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

امسال قره کلیسا میزبان شصت و پنجمین مراسم مذهبی باداراک خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار