کد خبر: ۷۶۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 24 July 2019

عضو هیئت علمی اکوتوریسم دانشگاه مازندران گفت: به دلیل نبود درک مناسب از مفهوم گردشگری و به ویژه گردشگری روستایی و عدم توجه به زیرساخت‌ها این شاخه از گردشگری در استان عملکرد خوبی نداشته و آن طور که باید نتوانسته درآمدزا باشد.

فرامرز بریمانی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه هنوز گردشگری در کشور از لحاظ درک مفهومی چه عام و چه خاص دچار مشکل است، اظهار کرد: به همین سبب مصادیق خاص گردشگری در کشور و به ویژه در مازندران به دلیل نبود درک درستی از مفهوم‌ها و نبود زیر ساخت‌ها در پی آن شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه مازندران مستعد انواع گردشگری به ویژه گردشگری روستایی است، تصریح کرد: متاسفانه مفهوم اصلی گردشگری روستایی در مازندران به درستی درک نشده و به همین سبب از لحاظ اجرای این نوع گردشگری نیز دچار مشکلاتی هستیم.

عضو هیئت علمی اکوتوریسم دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه گردشگری یک جابه جایی از مبدا به مقصد است، یادآور شد: در مورد گردشگری روستایی این جا به جایی از دو سکونتگاه انسانی یکی شهر و دیگری روستا بوده که ممکن است کنار هم یا با فاصله دوری از هم قرار داشته باشند.

بریمانی افزود: این دو سکونتگاه انسانی در شکل، سیما، کارکرد، محیط و امکانات با هم تفاوت‌های چشمگیری دارند.

وی با بیان اینکه روستا به دیدگاه بسیاری محیطی بکر و دست نخورده است که می‌تواند محیطی سرشار از آرامش را در مقابل محیط شهری که پر از غوغای ماشینی بوده رقم بزند، خاطرنشان کرد: اگر یک شب اقامت را برای گردشگران در روستا متصور باشیم، جامعه میزبان باید امکانات و خدمات لازم را برای مسافران فراهم آورد که از طریق این خدمات‌دهی درآمدزایی نیز خواهد شد.

عضو هیئت علمی اکوتوریسم دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه این جابه جایی از شهر به روستا به دلیل انتقال قدرت خرید فرد یا افراد از مبدا به مقصد بسیار اهمیت دارد، گفت: روستاهای ما به صرف داشتن زیبایی طبیعی نمی‌توانند این چرخه اقتصادی را تکمیل کنند بلکه در کنار این موهبت خدادادی باید زیرساخت های مناسب برای تمامی اقشار در این مکان‌ها شکل بگیرد.

بریمانی با بیان اینکه روستاهای مازندران محل مناسبی برای حضور ورزشکاران است، تصریح کرد: اما متاسفانه هیچ مسیر دوچرخه سواری از روستایی به روستای دیگر استان تعبیه نشده و یا امکاناتی برای ورزشکاران درتظر گرفته نشده است تا این اقشار جذب این محیط‌ها شوند.

وی گردشگری سلامت را از مهم‌ترین نوع گردشگری در جهان دانست و گفت: مازندران بسیار مستعد این گونه گردشگری بوده اما متاسفانه هیچ دهکده سلامتی برای گذران دوران نقاهت بیماران در این استان وجود ندارد.

عضو هیئت علمی اکوتوریسم دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه روستاهای استان می‌تواند مقصد جالبی برای گردش‌های علمی دانشجویان و دانش آموزان باشد، خاطرنشان کرد: می‌توان با ارائه امکانات مناسب این قشر عظیم را با جامعه روستایی پیوند زد که این خود سبب رونق اقتصاد روستایی خواهد شد.

بریمانی با تاکید بر اینکه باید مزایای منحصربفرد روستاهای استان را شناسایی کرده و بر آن نقطه برای جذب گردشگر تکیه کنیم، یادآورشد: برای رونق گردشگری روستایی و تمامی مصادیق گردشگری در مازندران ابتدا به ساکن باید مفهوم آن به درستی شناخته شود و سپس بسترهای مناسب لحاظ گردد تا شاهد شکوفایی اقتصادگردشگری در مازندران باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار