بدون شک در آینده ای نه چندان دور رمزارزها و ارزهای دیجیتال حرف های زیادی در اقتصاد جهانی خواهند داشت. از این رو پذیرش این صنعت در داخل کشور را باید به فال نیک گرفت چرا که به احتمال قریب به یقین کشوری که در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری کند امکان درآمدزایی بیشتری هم خواهد داشت.
کد خبر: ۷۶۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ 23 July 2019

 

تابناک / به گزارش سلام نو، در ماه های گذشته خیل عظیمی از ایرانیان وارد عرصه خرید و فروش ارزهای دیجیتال شده اند. همین مساله باعث شده تا دولت پس از چند نوبت اظهارات متناقض دست آخر به مصوباتی روی بیاورد که بر مبنای آن رویه مشخصیر برای بیت کوین و حواشی پیرامون آن مشخص شود.

به گزارش سلام نو، مهم ترین ایرادی که از ابتدا به بیت کوین وارد می شد مصرف برق بالای این ارز دیجیتال هنگام استخراج بود. از آنجایی که هنوز مکانیزم معینی برای صنعت ماینینگ دیده نشده و با توجه به اینکه مصرف بالای برق این دستگاه‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی به ویژه در فصل تابستان می شد نهادهای مسئول به ماجرا ورود کرده و تعدادی از دستگاه های ماینینگ را توقیف کردند. برای همین امر بود که مخالفت ها با این مساله منجر به غیرقانونی اعلام شدن استخراج بیت کوین شد. با این حال به نظر می رسد مسئولان به این جمع بندی رسیده اند که چاره ای جز وضع قانون برای پدیده پرحاشیه بیت کوین نیست.

چندی پیش هم تابش، نماینده مجلس بر ضرورت ساماندهی فعالیت‌های مربوط به بیت کوین و وضع قوانین و مقررات لازم در این باره تاکید کرده بود. این عضو شورای پول و اعتبار اظهار کرده بود: پولشویی معامله بیت کوین ممنوع است و در عین حال عملیات ماینینگ ممنوع نیست.از سویی دیگر واردات دستگاه‌های ماینینگ ممنوع است. همچنین طی سالهای اخیر این دستگاه‌ها به صورت قاچاق وارد شده است. ‏ ماین کردن نیاز به تجهیزات استخراج، انرژی برق و تجهیزات خنک کننده دارد و در نتیجه ماین کردن برق زیادی مصرف می‌کند و اگر قیمت و زمان مصرف برق برای تولید یک واحد بیت کوین از حدی بالاتر برود به صرفه نیست.

برخی از افراد از برق‌های صنعتی و کشاورزی برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کنند. حتی گفته می‌شود به خاطر نرخ پایین برق در ایران در مدت اخیر بسیاری به دلیل سودآوری به این صنعت روی آورده اند. در هفته های اخیر بارها و بارها در اخبار آمده که تعدادی ماینر (دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال) در شهرهای مختلف کشور کشف شده اند. بسیاری کارخانه‌ها، باغات و زمین‌های کشاورزی، دامداری‌ها و حتی برخی از مساجد را محل مناسبی برای ماینینگ دانسته اند و  با استفاده از برق صنعتی، برق کشاورزی و برخی حتی با برق رایگان اقدام به استخراج انواع ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین کرده اند.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اخیرا خبر داده که برای استخراج ارزهای دیجیتال، نرخ برق صادراتی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب و مطرح شده و در گام بعد، هیأت وزیران باید پیشنهاد کمیسیون اقتصادی دولت در این‌باره را مصوب کنند. وزارت اقتصاد اعلام کرده تا هفته آینده ساز و کاری برای بیت کوین مشخص می شود و به عنوان یک صنعت به تصویب خواهد رسید.

 

محمدعلی وحدتی، رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق به ایرنا گفته است: صنعت استخراج رمز ارزها از نظر فنی به دلیل تداوم در مصرف، جزء مصرف‌کنندگان خوب برق محسوب می‌شوند و قانونی شدن و تعیین تکلیف فعالان این عرصه به نفع صنعت برق کشور است. این نوشته از سایت فینمگ کپی برداری شده است.

باید منتظر ماند و دید آیا مجوزی برای شرکت های خصوصی در ایران داده می شود و شرکت هایی که در طول یک سال گذشته تقاضای تولید رمزارز داشته اند امکان صدور مجوز بر اساس قانون را خواهند داشت یا خیر؟

بدون شک در آینده ای نه چندان دور رمزارزها و ارزهای دیجیتال حرف های زیادی در اقتصاد جهانی خواهند داشت. از این رو پذیرش این صنعت در داخل کشور را باید به فال نیک گرفت چرا که به احتمال قریب به یقین کشوری که در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری کند امکان درآمدزایی بیشتری هم خواهد داشت.

برچسب ها: بیت کوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار