وزیر نیرو در جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد مخازن سد‌ها پر است این در حالی است که در سال گذشته فقط ۴۹ درصد مخازن سد‌ها پر بود.
کد خبر: ۷۶۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ 22 July 2019

 

تابناک / رضا اردکانیان با حضور در جلسه نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده بم در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور ،گفت: خروجی آب از سد‌ها نسبت به سال گذشته ۱۹۳ درصد افزایش یافته و حجم مناسبی آب حفظ شده است.
 
وزیر نیرو بیان داشت: در حال حاضر هم ۷۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر است در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۹ درصد بوده است.

وی افزود: البته متأسفانه مدیریت صحیحی در جمع آوری، نگهداری و استفاده بهینه از آب کشور نمی‌شود وهمچنین در کشور ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که برای ساماندهی آنان راهکار‌های علمی و عملی وجود ندارد.

وی با اشاره به عدم استفاده اقتصادی از سرمایه گذاری صورت گرفته در سد‌های کشور از جمله سد نسا در بم، گفت: همچنین عملیات اجرایی این سد‌ها به طور کامل انجام نشده است و عملاً سرمایه‌های ملی کشور هدر رفته است.

نماینده مردم بم در مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات، آن است که حقابه‌های کشاورزان داده نشده و این امر خسارت‌های بسیار زیادی را به کشاورزان تحمیل کرده است.

وی همچنین گفت: کل چاه‌های انسداد یافته تا ابتدای دولت یازدهم ۱۷ هزار حلقه بوده که از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۵۷ هزار حلقه چاه رسیده است. در شرایط فعلی هم تخصیص منابع اعتباری دچار چالش است. اگرچه ما سعی می‌کنیم مراحل اجرای کار را دنبال کنیم. همچنین با توجه به این سیاست سد نساء با حجم ۱۶۸ میلیون متر مکعب از سال ۹۰ به بهره برداری رسیده و سالانه سهم بخش کشاورزی از مخزن سد رهاسازی و قابل استفاده می‌شود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای مدیریت منابع آب و مصارف سد‌ها تصریح کرد: سال گذشته خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بوده که آن را با صبوری و بردباری مردم و به اتکای مدل‌های ریاضی و ظرفیت کارشناسی و تخصصی مدیریت کردیم و جالب اینکه خشکترین سال در پنج دهه اخیر در کنار ترسال‌ترین یعنی سال آبی جاری قرار گرفته که مدیریت منابع آبی کشور توانسته این دو سال را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: این وزارتخانه در حال حاضر برای ۱۱۰ سد مخزنی که ۹۲ درصد حجمی مخازن را شامل می‌شود برنامه مدیریت منابع و مصارف را تدوین و ابلاغ کرده است.
منبع: میزان
برچسب ها: وزیر نیرو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار