الهیاری؛
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: هرگونه اقدامی در گذر آقا نور الله نجفی تا اعلام نتیجه نهایی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تخلف محسوب می شود.
کد خبر: ۷۶۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ 22 July 2019

به گزارش تابناک، فریدون الله یاری با اشاره به اینکه گذر آقانجفی از اواخر دهه هفتاد تاکنون مسیر پرتلاطمی را طی کرده است، اظهار داشت: در دهه هشتاد شهرداری اصفهان بدون مصوبه و مجوز قانونی به احداث خیابانی حدفاصل بین خیابان حافظ و نشاط در ضلع شرقی میدان امام خمینی (ره) اقدام کرد که نهایتاً با کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۳۹۴ به گذر ۱۴ متری با دسترسی محلی تقلیل یافت.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با طرح ارائه شده در کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۳۹۴ موافق نبود و در همان جلسه شروطی مطرح شد و به نظر سازمان میراث فرهنگی موکول شد تا به تأیید شواری عالی معماری و شهرسازی برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در دی ماه سال گذشته در جلسه کمیسیون ماده ۵ بر شروط ۱۰ گانه اداره کل میراث فرهنگی تاکید شد، بیان داشت: بر این اساس در این جلسه مصوب شد تا تصمیم گیری نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری برای گذر آقا نورالله نجفی اقدامی در این گذر توسط شهرداری اصفهان انجام نشود.

طرح ساماندهی گذر با تاکید بر رویکرد مداخله حداقلی در بافت گذر آقا نورالله

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۳۰/‏۱۰/‏۹۷‬ شهرداری اصفهان طرح ساماندهی در قالب طراحی شهری با تاکید بر رویکرد مداخله حداقلی در بافت و انطباق با گذرهای موجود را تهیه و پس از تأیید اداره کل میراث فرهنگی جهت طی مراحل قانونی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال تا امکان ادامه کار فراهم شود.

الله یاری بیان داشت: اهمیت موضوع تا جایی است که در سال جاری نیز در شواری عالی برنامه ریزی استان اصفهان که دو هفته پیش برگزار شد مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان گزارشی در ارتباط با روند فعالیت‌های انجام شده در این گذر و نظر کمیسیون ماده پنج ارائه کرد و با نظر شخص استاندار دستور توقف کامل هر نوع فعالیت در این گذر ارائه شد تا شورای عالی معماری و شهرسازی در ارتباط با آن تصمیم بگیرد.

وی گفت: گزارشات برای معاونت میراث فرهنگی کشور در تهران ارسال شد واظهار نظر نهایی این معاونت آنها به اضافه نظر کمیسیون ماده پنج و شورای عالی برنامه ریزی استان اصفهان توسط اداره کل راه و شهرسازی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می‌شود و تصمیم نهایی در ارتباط با گذر آقا نوراله نجفی با این شورا خواهد بود.

الله یاری با اشاره به اینکه اقدام‌هایی بعد از کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۳۹۷ توسط شهرداری صورت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به حساسیت‌های ویژه گذر آقا نورالله نجفی انتظار می‌رود شهرداری شهر اصفهان همسو با نظر کارشناسان میراث فرهنگی هرگونه تحرکی در این گذر را متوقف سازند.

هرگونه اقدامی در شرایط فعلی درباره گذر آقا نورالله نجفی تخلف محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه هرگونه اقدامی تا اعلام نتیجه نهایی درباره گذر آقانجفی تخلف محسوب می‌شود، بیان داشت: در دو هفته گذشته شهرداری اصفهان یک بولدوزر در این مکان مستقر کرده بود که بر اساس همین نظرات و دستورالعمل‌ها فعالیت آن را متوقف کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه گزارش شهرداری دال بر ارسال ماشین آلات در راستای جمع آوری آلودگی‌های زیست محیطی بوده که تخریب‌های سال‌های گذشته برای ساکنان آن منطقه ایجاد کرده است، ابراز داشت: هر گونه اقدامی که در راستای نقض کمیسیون ماده ۵ سال ۱۳۹۷ باشد تخلف است؛ طرح‌ها و پیشنهادات شهرداری در طی ضوابط ده‌گانه آماده شده و در سازمان میراث فرهنگی کشور بررسی خواهد شد تا نتیجه نهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار