حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه نشست‌های علمی برای تعالیم علوم انسانی برگزار شود خاطرنشان کرد: دانشجویان علاقمند گردهم آیند و دوره‌های تخصصی در هر گروه از علوم انسانی برگزار شود.
کد خبر: ۷۶۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 21 July 2019
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما توجهی به مبانی پایه‌ای علوم انسانی ندارد گفت: مشخص شود تشکل‌های دانشجویی برای ارتقای علوم انسانی چه کرده‌اند؟

به گزارش فارس،  خسروپناه در دوره آموزشی و تشکیلاتی حیات طیبه فعالان دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در همدان اظهار کرد: تحول علوم انسانی به معنای تغییر علوم انسانی نیست چراکه این علوم به طور مداوم در حال تغییر و تحول است.

وی با بیان اینکه هر علمی به طور مرتب در حال تغییر و تحول است به طوری که این امر در سیر تاریخی علوم نیز قابل مشاهده است افزود: علوم انسانی زمانی شامل حکمت عملی بود که ارسطو بیان کرد، اما امروز به حوزه جامعه‌شناسی، اقتصاد، روانشناسی و سایر علوم رسیده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه قصد ما از تحول علوم انسانی چند نکته مهم و روشن است تصریح کرد: معلمان علوم انسانی باید بدانند این رشته در دنیا به طور مداوم در حال تغییر است.

وی ادامه داد: امروز مباحثی از علوم انسانی تدریس می‌شود که به ۱۰ سال پیش بازمی‌گردد و حتی برخی از دپارتمان‌ها یک قرن عقب هستند که البته استثنا‌هایی وجود دارد.

خسروپناه با بیان اینکه سیستم ما از علوم انسانی دنیا عقب است خاطرنشان کرد: ما باید از تحول علوم انسانی در دنیا باخبر بشویم و بدانیم علم در دنیا چه جایگاهی دارد.

وی با اشاره به اینکه وقتی از تحولات علوم انسانی در دنیا باخبر نشویم از اطلاعات سال‌های گذشته استفاده می‌کنیم گفت: نباید فردی به عنوان مشاور عالی اقتصادی انتخاب شود که آخرین اطلاعات او از علوم اقتصاد به ۴۰ سال پیش بازمی‌گردد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحولات در علوم انسانی با سرعت بیشتری از علوم پایه رخ می‌دهد اظهار کرد: علوم انسانی لحظه به لحظه در حال تحول است.

به دنبال آمار محتوایی دقیقی از پایان‌نامه دانشگاهی هستیم که در حال حاضر نداریم

وی با بیان اینکه یک نظریه در علوم انسانی نمی‌توان یافت که همه علما در آن رشته با هم اتفاق نظر داشته باشند افزود: دلیل این اتفاق این است که نظریات علوم انسانی از پایه، اساس و بنیان متفاوتی برخوردارند.

خسروپناه با اشاره به اینکه سیستم آموزشی ما توجهی به مبانی پایه‌ای این نظریه ندارد تصریح کرد: باید به این نظریه‌ها که در پشت صحنه هستند توجه کرد چراکه به وسیله افرادی مانند گردانندگان عروسک‌های خیمه شب‌بازی که برای ما قابل مشاهده نیستند، مطرح و ترویج می‌شوند.

 وی با بیان اینکه باید گزارش داده شود که تشکل‌های دانشجویی برای ارتقای علوم انسانی چه کردند ادامه داد: می‌توانیم بگوییم دانشجویان در ساخت ماهواره فضایی چه نقشی دارند و یا اینکه بسیاری از قطعات پژو ۳۰۱ را دانشجویان ساختند، اما در حوزه علوم انسانی چه اتفاقی رخ داده است؟

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت نقش گروه‌های دانشجویان را به خوبی می‌بینیم خاطرنشان کرد: نقش دانشجویان در حوزه خدمات اجتماعی نیز بسیار پررنگ است که نمونه بارز آن گروه‌های جهادی است.

وی با بیان اینکه به دنبال آمار محتوایی دقیقی از پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی هستیم که در حال حاضر نداریم گفت: اگر ۱۰ درصد آن هم مفید به فایده باشد یک گنجینه بزرگ خواهد بود.

گروه‌های علمی در رشته‌های مختلف علوم انسانی در کشور راه‌اندازی شود

خسروپناه با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی به فعالیت‌های علمی نیز بپردازند اظهار کرد: گروه‌های علمی در رشته‌های مختلف علوم انسانی در کشور راه‌اندازی شود و رساله‌ها و پایان‌نامه‌ای که درباره آسیب‌های اجتماعی تدوین می‌شود، شناسایی شود.

وی افزود: دانشجویان و اساتیدی که در راه علوم انسانی تلاش کردند، دعوت شوند و کرسی‌های علمی برگزار شود که از حاصل آن نظریه‌های علمی استخراج می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این معاونت از این نوع فعالیت‌ها حمایت می‌کنیم تصریح کرد: کرسی‌های علمی با حضور اساتید راهنما برگزار شود و یک کار تشکیلاتی شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی بهترین مرکز برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند ادامه داد: نظریه‌پردازی یک فرآیند است و دانشجویان می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

خسروپناه با بیان اینکه نشست‌های علمی برای تعالیم علوم انسانی برگزار شود خاطرنشان کرد: دانشجویان علاقمند گردهم آیند و دوره‌های تخصصی در هر گروه از علوم انسانی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌ها می‌توانند در مهارت‌آموزی دانشجویان موثر واقع شوند گفت: دوره‌های مهارتی در حوزه علوم انسانی توسط تشکل‌های دانشجویی با اساتید برجسته برگزار شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید نشریات تخصصی راه‌اندازی شود گفت: مباحث تعالی علوم انسانی را در دوران مدارس و دبیرستان آغاز کنیم و تنها به دانشجویان محدود نشود.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه مهارت‌هایی که دیسیپلین نشده را دنبال می‌کنیم تا به یک دیسیپلین تبدیل کنیم اظهار کرد: رشته‌هایی، چون خوشنویسی، ملیله دوزی و جزء این موارد محسوب می‌شوند.

خسروپناه افزود: اولین دوره توانمندسازی اساتید علوم انسانی در شهریورماه با عنوان فلسفه علوم انسانی برگزار می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: در هر استان هیأت‌های اندیشه‌ورز راه‌اندازی کردیم تا بر اساس نیاز‌ها و ظرفیت‌ها، اقدامات خود را انجام دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار