اگر چه این روز‌ها افراد بیشتری به فکر سبک زندگی خود، به خصوص رژیم غذایی‎شان هستند، اما گاهی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، راه را اشتباه می‌روند. به عنوان مثال، همه ما از فواید سیب آگاهیم، اما اگر زمان درست مصرف این میوه را ندانیم، به جای فایده، به بدن‌مان آسیب می‌رسانیم.
کد خبر: ۷۶۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 20 July 2019

به گزارش تابناک ایلام  ؛ اگر می‌خواهید با شیوه درست زمان مصرف مواد غذایی آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه مان باشید.

موز

شاید فکر کنید که خوردن موز در هر ساعتی از روز می‌تواند به شما انرژی دهد، اما این میوه به صورت ناشتا برعکس عمل می‌کند. در واقع اگر شما بعد از بیدار شدن از خواب، با شکم خالی موز بخورید، سطح انرژی‎تان در طول روز کمتر می‌شود. البته پس از مصرف این میوه، به دلیل قند بالایی که دارد، در همان لحظه احساس خوبی پیدا می‌کنید، اما پس از گذشت چند ساعت ناگهان خسته و گرسنه می‌شوید. پخوردن موز می‌تواند برای افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند نیز مضر است و منجر به اسهال شود.

اگر نمی‌توانید موز را برای صبحانه کنار بگذارید، آن را با میوه‌های دیگر ترکیب کنید. مثلا روی آن کره بادام‌‎زمینی که دارای چربی‌های سالم است، بزنید و مصرف کنید.

قهوه

بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب، اولین کاری که انجام می‌دهند، نوشیدن یک فنجان قهوه است. در واقع روز آن‌ها بدون قهوه آغاز نمی‌شود. شاید شما هم فکر کنید که نوشیدن قهوه به شما انرژی می‌دهد، اما تحقیقات نشان داده که نوشیدن قهوه به محض بیدار شدن از خواب اشتباه است. در اولین ساعات روز، بدن شما کورتیزول تولید می‌کند. گلوکوکورتیکوئید‌هایی مانند کورتیزول نقش‌های مختلفی از جمله کاهش التهاب، تخفیف واکنش‌های ایمنی، تأثیر بر متابولیسم و افزایش قند خون در بدن دارند. از این رو بهتر است که با نوشیدن قهوه، این فرایند را متوقف نکنید و اجازه دهید که بدن ریتم بیولوژیکی طبیعی خود را دنبال کند.

برای جلوگیری از این وضعیت، پس از بیدار شدن، کمی به بدن‎تان فرصت دهید، سپس آن را میل کنید. البته در مصرف قهوه باید موارد دیگری را نیز رعایت کنید، به عنوان مثال در مصرف آن زیاده‌روی نکنید یا این که به ساعت مصرف آن دقت کنید تا در خواب‌تان خللی ایجاد نشود.

برنج

اگر چه برنج عضو جدانشدنی وعده‌های غذایی ما است، اما باید در مصرف آن دقت کنیم. برنج حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات‌های پیچیده است و زمان زیادی را برای هضم نیاز دارد. البته همین خصوصیت باعث می‌شود که ما زمان بیشتری سیر بمانیم و انرژی داشته باشیم. مصرف این ماده غذایی برای نهار مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما نباید آن را برای شب مصرف کنیم. زیرا دارای کالری زیادی است و موجب اضافه وزن می‌شود؛ بنابراین بهترین زمان برای مصرف برنج، ظهر است.

سرعت متابولیسم بدن در این ساعات روز افزایش، از این رو این ماده مصرفی را نیز سریع‌تر هضم می‌کند. از طرف دیگر، شما برای باقی روزتان به انرژی زیادی نیاز دارید که کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توانند این انرژی را برایتان فراهم کنند.

شکر

به طور کل، اگر بخواهیم زندگی سالمی داشته باشیم، باید دور شکر‌های فرآوری شده را خط بکشیدم. البته این کار ساده‌ای نیست، زیرا گاهی نمی‌توان جلوی هوس‌های غذایی را گرفت. اما در این شرایط چه باید کرد؟ بزرگ‌ترین اشتباهی که ما در مصرف قند‌ها انجام می‌دهیم، این است که آن‌ها را به عنوان اسنک مصرف می‌کنیم. در این شرایط، قند خون ما به سرعت بالا می‌آید، اما از آن طرف هم خیلی سریع پایین می‌رود به طوری که ناگهان احساس خستگی، عصبانیت و گرسنگی می‌کنیم.

از این رو، اگر شما نتوانستید که جلوی هوس‌تان را بگیرید، شیرینی‎جات را درست پس از وعده‌های اصلی غذا مصرف کنید. در این شرایط دیگر قند خون شما به سرعت بالا نمی‌رود، اما از ولع‎تان می‌کاهد.

شیر

بسیاری از ما روزمان را با نوشیدن یک لیوان شیر آغاز می‌کنیم. اگر چه این عادت برای بچه‌ها مفید است، اما برای بزرگسالان خیر. معده شیر را به سختی هضم می‌کند، از این رو نوشیدن آن در صبح منجر به معده درد می‌شود.

عصر بهترین زمان برای نوشیدن یک لیوان شیر گرم است. با این روش، بدن شما آرام شده و خواب راحتی را به همراه خواهید داشت.

گوشت

گوشت منبع پروتئین و ویتامین ب است، اما هضم آن برای معده آسان نیست. از این رو است که می‌گویند هرگز قبل از خواب استیک نخورید. بهترین زمان خوردن این ماده غذایی، ۳ ساعت قبل خواب است. در این شرایط هم معده راحت‌تر آن را هضم کرده و هم از اضافه‎وزن شما جلوگیری می‌شود. بهترین زمان برای مصرف گوشت، ظهر است.

آجیل

آجیل منبع خوبی از کالری و چربی‌های سالم است، اما اگر آن‌ها را به عنوان اسنک برای شب مصرف کنید، به ضررتان است. البته این موضوع بستگی به مقدار مصرفی‌تان هم دارد. اگر مقدار کمی از این ماده مغذی را مصرف کنید، مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد، اما اگر در مصرف آن زیاده‎روی کنید، نه تنها هضم آن سخت می‌شود، بلکه دچار اختلالات خواب نیز خواهید شد.

آجیل را برای صبحانه یا به عنوان اسنکی در طول روز مصرف کنید تا از فواید آن که سلامت قلب، میزان سطح کلسترول، کاهش وزن و سلامت پوست و مو است، بهره‎مند شوید.

مرکبات

شروع کردن روز با یک لیوان آب پرتقال، به نظر جذاب و سالم می‌آید، اما در واقعیت چنین نیست. از آنجا که مرکبات بسیار اسیدی هستند، بهتر است که با شکم خالی آن‌ها را نخورید. حتی خوردن آن‌ها بلافاصله پس از غذا هم مضر است، به این علت که اسید معده را افزایش داده، هضم غذا را مشکل می‌سازد، احساس سنگینی می‌آورد یا حتی منجر به معده درد می‌شود؛ بنابراین بهتر است که مرکبات را بلافاصله پس از صرف غذا میل نکنید و بین آن‌ها فاصله بیاندازید.

لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر است، از این رو مصرف آن در شب، موجب ورم معده و در نتیجه اختلال خواب می‌شود؛ بنابراین بهتر است که به زمان مصرف این ماده غذایی دقت کنید. بهترین زمان مصرف این غذا، ظهر یا عصر است. در این صورت تمام مواد مغذی هضم شده و شما احساس سنگینی و ورم در ناحیه معده، نخواهید کرد.

سیب

سیب سرشار از فیبر و اسید‌های طبیعی است که نه تنها عمل هضم را آسان می‌کند، بلکه عملکرد روده را نیز بهبود می‌بخشد؛ اما اگر آن را عصر بخورد، اسید موجود در آن ممکن است که معده‎تان را ناراحت کند. حتی خوردن این میوه در شب هم، به دلیل کند شدن روند هضم غذا، موجب تشکیل گاز در بدن می‌شود؛ بنابراین بهترین زمان مصرف سیب صبح است، به خصوص اگر شب قبل دیر غذا خورده یا از غذا‌های ناسالم مصرف کرده باشید.

ماست

بهتر است که با شکم خالی یا به بیان دیگر قبل از وعده‎های اصلی غذا ماست مصرف نکنید. ماست سرشار از اسید لاکتیک است که اسیدیته معده را کاهش می‌دهد. در واقع این ماده روند هضم معده را در حالی که شما در حال غذا خوردن هستید، کاهش می‌دهد.

برترین‌ها: بهترین زمان برای مصرف ماست، ۱ تا ۲ ساعت بعد غذاست، در این شرایط بدن به خوبی اسید لاکتیک‌های ماست را جذب کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. مصرف کمی ماست قبل از خواب هم می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد، زیرا پروتئین لازم را به بدن شما می‌رساند و به رشد ماهیچه‌ها کمک می‌کند./م
منبع: brightside

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار