برخی جایگاه ها مانند نمایندگی ولی فقیه ، امامت جمعه و برخی مناصب معنوی دیگر از جمله مواردی هستند که گاها در مورد آنان حساسیت هایی ایجاد می شود اما عملکرد شخص رهبری و برخی ائمه جمعه پا به سن گذاشته نشان از شمولیت گام دوم انقلاب رهبری بر چنین جایگاه هایی دارد.
کد خبر: ۷۶۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 21 July 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از مهمترین مباحث این روزهای نظام اسلامی ایران چگونگی عملیاتی نمودن سخنان رهبری در خصوص گام دوم انقلاب و لزوم جوانگرایی است . در خصوص اینکه استفاده از جوانان در چه جاهایی و چه مناصبی ، ضروری و قابلیت اجرایی دارد برخی مباحث مطرح می شود . برخی بر این عقیده هستند که هستند جایگاه هایی که استفاده از جوانان در آن ها باید با حساسیت های بیشتری همراه باشد که به نظر چندان هم بی راه نیست اما به هر صورتی که تحلیل شود ، ظرفیت جوانان ، انگیزه و توان آنان ، مهمترین فاکتوری است که در جهت تعبیر و فعلیت یافتن سخن رهبری می توان از آن استفاده کرد.
برخی جایگاه ها مانند نمایندگی ولی فقیه ، امامت جمعه و برخی مناصب معنوی دیگر از جمله مواردی هستند که گاها در مورد آنان حساسیت هایی ایجاد می شود اما عملکرد شخص رهبری و برخی ائمه جمعه پا به سن گذاشته نشان از شمولیت گام دوم انقلاب رهبری بر چنین جایگاه هایی دارد.
شهروند در گزارشی نوشته است : تریبون نمازجمعه جایگاه ویژه‌ای به لحاظ سیاسی-اجتماعی  در کشور دارد. در دو‌ سال گذشته به منظور جوانگرایی و نخبه‌گرایی، جابه‌جایی‌های بسیاری در میان ائمه جمعه سراسر کشور رخ داده است. در آخرین مورد آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی دامغانی، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان پس از ۲۹‌سال امامت جمعه بندرعباس از این سمت کنار رفت ، تا اسم او نیز در لیست امامان جمعه مستعفی قرار گیرد. او حتی در نامه استعفای خود خواستار استعفای ائمه جماعات مسن دیگر نقاط کشور هم شد، تا بلکه تریبون نمازجمعه به دست جوان‌ترها بیفتد.
امام‌جمعه بندرعباس در آخرین خطبه نماز جمعه خود درباره استعفای خود می‌گوید: «امروز، آخرین خطبه‌ام به‌عنوان امام‌جمعه در استان است و هیچ دلیل خاصی بر نبودنم در این سنگر نیست جز تصمیم رهبری معظم انقلاب. نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها تغییر می‌کنند و نظر رهبری بر جوان‌تر بودن نمایندگان‌شان در استان‌هاست.»
البته پیش از این استعفا نیز استعفای ائمه جمعه برای‌ جوان‌ترشدن این تریبون انجام شده بود. طی دو‌ سال اخیر چندین بار خبر استعفای امامان جمعه رسانه‌ای شده است. بهمن ماه ۹۷ بود که آیت‌الله محمود موسوی جزایری امام‌جمعه خوزستان  ، نامه استعفایش را امضا و به علت کهولت سن و بیماری از این سمت کناره‌گیری کرد.
چند روز بعد از استعفای امام‌جمعه خوزستان، امام‌جمعه زاهدان هم علت استعفایش را تفکر زیبای مقام معظم رهبری مبنی بر جوان‌گرایی عنوان کرد و از این سمت کنار نشست. مرداد ۹۶ نیز  سیدیحیی جعفری امام‌جمعه کرمان و  علی رضایی امام‌جمعه بیرجند به فاصله چند روز استعفا دادند. البته پیش از آن هم خرداد ‌سال ۹۶، آیت‌الله‌مجتهد شبستری نماینده سابق ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز به‌ دلیل بیماری، جای خود را به «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم» داد.
در این میان خبرسازترین استعفا مربوط به استعفای آیت‌الله جنتی از نمازجمعه تهران بود که بعد از ۲۵‌سال روزهای آخر ‌سال ۹۶ نامه استعفایش را تقدیم رهبری کرد و با این سمت خداحافظی کرد. 
البته تغییرات در نمازجمعه را تنها نباید در جوان‌ترشدن ائمه‌جمعه خلاصه کرد ، در نتیجه این جوان‌ترشدن ، بسیاری از موضوعات مطرح‌ شده در نماز جمعه نیز نسبت به گذشته به‌روزتر شد. برداشتن نرده‌های نمازجمعه ، حمایت از فعالیت اجتماعی زنان ، محیط‌‌ زیست ، معیشت اقتصادی مردم و ورزش در یک‌‌سال اخیر موضوعاتی هستند که با استقبال کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده‌اند. در ادامه «شهروند» به معرفی ائمه جمعه در مراکز استان‌ها پرداخته است.
مسن ترین ائمه جمعه مراکز استان ها را بشناسید
در صدر مسن‌ترین امامان‌ جمعه در مراکز استان‌‌ها نام دو تن از روحانیون به چشم می خورد . یکی آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه تهران است . آیت الله محمد امامی‌کاشانی سال ۱۳۱۰ در خانواده‌ای در کاشان به دنیا آمد.
آیت الله محمدعلی موحدی‌ کرمانی هم یکی دیگر از مسن ترین امام جمعه است که وی هم با ۸٨ سال امامت جمعه تهران را بر عهده دارد . آیت الله محمد علی موحدی کرمانی ، از موسسان و چهره‌های برجسته جامعه روحانیت مبارز تهران سال ۱۳۱۰ در خانواده‌ای روحانی در کرمان به دنیا آمد.
در ادامه مسن ترین ائمه جمعه مراکز استان ها به شرح زیر است:
 ۸۴ سال محمد شاهچراغی سمنان
 ۷۹ سال علیرضا عبادی خراسان‌جنوبی
 ۷۸ سال کاظم نورمفیدی گلستان
۷۸ سال نورالله طبرسی مازندران
۷۷ سال عبدالرحمن خدایی کردستان
٧٦ سال مصطفی علما کرمانشاه
٧٤ سال یوسف طباطبایی‌نژاد اصفهان
۷۴ سال محمدرضا ناصری یزد
٧٤ سال سید احمد علم‌الهدی خراسان رضوی
۷۳ سال قربانعلی دری‌نجف‌آبادی مرکزی
 ۶۷ سال کاظم صدیقی تهران
 ۶۷ سال محمد سعیدی قم 
۶۷ سال علی‌اصغر حسینی کهگیلویه‌وبویراحمد
۶۵ سال محمدحسن ابوترابی‌فرد تهران
۶۵ سال علی خاتمی زنجان
۶٣ سال محمدعلی نکونام چهارمحال‌وبختیاری
٦٢ سال سیدعبدالنبی موسوی‌فرد خوزستان
۶۲ سال عبدالکریم عابدینی قزوین
۶۰ سال حسن علیدادی سلیمانی کرمان
٥٩ سال سید احمد خاتمی تهران
۵۹ سال غلام‌علی صفایی بوشهری بوشهر
 ٥٧ سال سید   محمدعلی آل‌هاشم   آذربایجان شرقی
۵۵ سال سید مهدی قریشی آذربایجان غربی
٥٧ سال حسن عاملی اردبیل
۵۷ سال ابوالقاسم یعقوبی خراسان شمالی
۵۷ سال احمد میرعماد لرستان
۵۶ سال لطف‌الله دژکام فارس
۵٦ سال محمدمهدی حسینی‌همدانی البرز
۵۵ سال رسول فلاحتی گیلان
٥٥ سال اله‌نور کریمی‌تبار ایلام
۵۴ محمدجوادحاج علی‌اکبری تهران
٥٤ سال محمد عبادی‌زاده هرمزگان
٥٤ سال مصطفی محامی سیستان‌وبلوچستان
جوان‌ترین امام‌جمعه
اما جوانترین امام جمعه در مرکز استان‌ها با ٤٢ سال حبیب‌الله شعبانی‌موثقی همدان است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ طی حکمی حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی را به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه‌ شهر همدان منصوب کردند.
اولین نماز جمعه در تاریخ اسلام
بنا بر برخی روایات، نخستین نمازجمعه تاریخ اسلام توسط پیامبراکرم(ص) پس از هجرت ایشان از مکه اقامه شد. ١٦ ربیع‌الاول بنا بر برخی روایات، نخستین نمازجمعه تاریخ اسلام توسط پیامبراکرم(ص) پس از هجرت ایشان از مکه اقامه شد. حضرت محمد(ص) هنگام ظهر جمعه وقتی که به نزدیکی مدینه رسید، در محل قبیله‏ بنی‏‌سالم بن عوف که قُبا نام داشت، خطبه خواند و نمازجمعه را برپا کرد. بعدها در محل برپایی اولین نمازجمعه‏ پیامبر، مسجدی ساخته شد که هم‌اکنون نیز موجود است.
اولین نمازجمعه پس از انقلاب
اولین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ٥ مرداد ‌سال١٣٥٨ برگزار شد. روزجمعه ٥ مرداد‌ سال ١٣٥٨ برابر با سوم ماه مبارک رمضان ‌سال ١٣٩٩ قمری، اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار