مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: بافت تاریخی ارومیه در محدوده خیابان امام خمینی(ره) منتهی به میدان ایالت در حال مرمت و احیا است.
کد خبر: ۷۶۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ 20 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی داود فرازی  با بیان اینکه در سال‌های گذشته بافت تاریخی چند شهرستان آذربایجان‌غربی از جمله ارومیه شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شد، اظهار کرد: در حال حاضر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با مشارکت شهرداری ارومیه قراردادهای جداگانه‌ای را با پیمانکاران برای احیاء جداره‌های تاریخی منتهی به میدان ایالت ارومیه منعقد کرده که در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بسیاری برای عملیات مرمت و ساماندهی بافت تاریخی ارومیه در سالیان گذشته صرف شده است، افزود: با مرمت جداره‌های تاریخی در خیابان امام این شهرستان این کار مورد استقبال اعضای شورای شهر و شهرداری ارومیه قرار گرفت و با برگزاری جلسات مختلف و با نظر مساعد آنها اعتبارات لازم برای ادامه فعالیت‌های مرمت و احیاء بناهای تاریخی در این محدوده امکان‌پذیر شده است.

مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در صورت بی‌توجهی به حفظ بافت تاریخی ارومیه آسیب‌های جدی به این بناها وارد خواهد شد، ادامه داد: بافت‌های تاریخی از نظر معماری به دوره‌های گذشته تعلق دارند که حفاظت از این بناها ضمن انتقال این تاریخ به آیندگان موجب جذب گردشگر در ارومیه نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ طرح مرمتی و حفاظت از آثار تاریخی در دست اجرا در سطح استان قرار دارد، عنوان کرد: از محل اعتبارات سال گذشته بیش از پنجاه قرارداد با شرکت‌های پیمانکار برای حفاظت، مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی به امضاء رسیده است که تعدادی از این طرح اجرا شده و تعدادی نیز در مرحله اجرا هستند.

فرازی با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها مربوط به طراحی و اجرای مجموعه فرهنگی-تاریخی شمس تبریزی است، خاطرنشان کرد: طرح ایجاد موزه بوکان و توسعه فضای موزه میاندوآب، مرمت و استحکام‌بخشی کاخ موزه باغچه‌جوق ماکو، ساماندهی و احیاء بخش‌های تخریب شده مسجد جامع ارومیه از دیگر طرح‌های مرمتی در استان است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار