فعالیت پشه ناقل این بیماری در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور بیشتر مشاهده می شود که استان فارس نیز با توجه به شرایط اقلیمی، جزو مناطق پرشیوع بیماری در کشور محسوب می شود.
کد خبر: ۷۶۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ 16 July 2019

تابناک فارس به نقل از برنا:سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت بدون درد و تب است که از دیرباز در کشور ما به صورت بومی وجود دارد و در سال­ های اخیر با توجه به شرایط زندگی حاشیه نشینی در اطراف شهرها و همچنین توسعه پراکندگی جغرافیایی کانون های جدید این بیماری، با افزایش موارد روبرو بوده ایم.
فعالیت پشه ناقل این بیماری در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور بیشتر مشاهده می شود که استان فارس نیز با توجه به شرایط اقلیمی، جزو مناطق پرشیوع بیماری در کشور محسوب می شود.
مهار این بیماری از عهده یک دستگاه به تنهایی بر نمی آید و نیازمند هماهنگی، مشارکت و اقدام موثر حداقل ۱۳ دستگاه مسئول در امور اجرایی است.
بیماری سالک در مبتلایان علاوه بر مشکلات جسمی اهم از مدت درمان طولانی، درمان دردناک و هزینه های بالا، مشکلات روحی و روانی قابل توجهی ایجاد می کند.
بیماری سالک بسته به تعداد محل های گزش پشه که در بهار و تابستان صورت می گیرد به صورت یک زخم یا زخم های متعدد در نقاط باز بدن مانند صورت، بینی، گوش، دست و پا ایجاد می شود و چهره ناخوشایند خود را در پاییز و زمستان نمایان می سازد.
افراد می توانند در صورت ابتلا به هر گونه زخم یا ضایعه پوستی که بیش از ۱۰ روز طول بکشد، برای تشخیص و درمان رایگان ابتلا یا عدم ابتلا به سالک به مراکز تشخیص و درمان سالک در شهرستان ها مراجعه کنند.
افرادی که در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند و کسانی که در محیط های روباز و یا در کنار دامداری ها زندگی می کنند و یا در مکان زندگی آنها محل انباشت زباله و نخاله ساختمانی و موارد این چنینی باشد، بیشتر در معرض ابتلا به سالک قرار دارند.
راه های پیشگیری سالک:
ü تشخیص و درمان به موقع
ü حفاظت فردی در برابر گزش توسط پشه: نصب توری در جلوی درب ورودی و پنجره ها، استفاده از پشه بند، استفاده از حشره کش های خانگی و پماد دور کننده حشرات
ü معدوم کردن سگ های ولگرد، از بین بردن جوندگان (موش ها) با تله گذاری و سموم موش کش و درمان تمام بیماران مبتلا
ü بهسازی و نظافت محیط زندگی: جلوگیری از تجمع آب های راکد در محل زندگی، جمع آوری و دفع صحیح زباله ها و ممانعت از انباشته شدن زباله در محل زندگی
ü مشارکت همه مردم و ارگان های مرتبط در اجرای برنامه های کنترلی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار