مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۱۲۰ بنای مهم تاریخی در سطح استان برای مرمت شناسایی شده است که تا پایان سال عملیات بازسازی آنها انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۶۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 16 July 2019

۱۲۰ بافت تاریخی امسال در آذربایجان‌غربی مرمت می‌شود
به گزارش تابناک آذربایجان غربی جلیل جباری افزود: در سال‌های گذشته برای احیای بافت‌های تاریخی اعتباری اختصاص نمی‌یافت اما در ۲ سال اخیر با تخصیص اعتبارات لازم، اقدامات خوب و مثبتی از جمله اختصاص کد پروژه برای مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی آغاز شده است.

وی ادامه داد: امسال احیا بافت‌های تاریخی چهار شهر خوی، تکاب، ماکو و ارومیه که دارای بافت تاریخی مصوب است در دستور کار این اداره کل قرار گرفته که هم اکنون عملیات احیای آنها نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای طرح احیای بافت‌های تاریخی این چهار شهر ردیف بودجه‌ای مستقل پیش بینی شده است، اضافه کرد: طی هفته آینده با تشکیل جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مقدار اعتبار اختصاص یافته مشخص خواهد شد.

وی همچنین از احداث موزه‌های تخصصی در سال جاری خبر داد و گفت: نسل جدید موزه‌ها که در کشور در حال راه اندازی است در استان نیز ایجاد می‌شود که در این راستا احداث ۱۰ موزه تخصصی از جمله موزه‌های طب، موزه مدرسه، موزه بانک در دستور کار قرار گرفته که به تناسب تأمین اعتبار برای راه اندازی آنها اقدام می‌شود.

جلیلی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره‌های ملی و سراسری در استان، بیان کرد: امسال برای معرفی و آشنایی بهتر با جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و فرهنگی کشور، دومین جشنواره ملی گردشگری از ۲۶ تا ۲۹ مرداد جاری در ارومیه برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در کنار جشنواره ملی گردشگری ششمین جشنواره سراسری صنایع دستی هم در ارومیه برپا خواهد شد که در معرفی و حمایت از اشتغال در این حوزه نقشه مهمی خواهد داشت.

وی در زمینه حمایت از صنایع دستی هنرمندان منطقه نیز بیان کرد: پرداخت تسهیلات کم‌بهره و برگزاری کلاس‌های ویژه صنایع دستی برای صنعتگران و هنرمندان در رشته‌های مختلف و جدید از جمله سفالگری، گلیم‌بافی و تراش سنگ‌های قیمتی پیش بینی شده که با درخواست متقاضیان در شهرهای مختلف استان برگزار خواهد شد.

آذربایجان‌غربی دارای یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی‌برازان مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان ایجاد شده است، افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان هم اکنون نگهداری می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار