اکنون استفاده ابزاری از پوشش زنان نجیب ایلم نگران کننده است و در غفلت مسئولان مربوطه و متولیان فرهنگ، مسیری را طی کرده است که در نهایت به عرضه چهره ای رقاصه و ولنگار از زن لر منجر شده است.
کد خبر: ۷۶۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۳ 13 July 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیده فاطمه بهرامیان ، طی چند سال اخیر کلیپ هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته می شود و چهره ای از زن لر به دنیا عرضه می کند که می توان گفت هیچ شباهتی به زن اصیل و با وقار لر ندارد.
به راستی اگر به تاریخ رجوع کنیم خواهیم دید که زن در فرهنگ لر به عنوان نماد هنر و زندگی، منزلت خاصی داشته و دارد و در کنار مرد است نه پشت سر او.
از روزگاران گذشته تاکنون  زن لر در تمام مناسبت های اجتماعی در کنار مردان نقش آفرینی کرده است.
او همچنان که قالی اش را می بافت به انسجام ایل هم می اندیشید. پوشش او قداستی خاص داشت چنان که اگر در بین ایل دعوایی در می گرفت، زن ایل به میان آنها رفته و دعوت به صلح و آرامش می کرد و اگر دعوا ختم نمی شد زن ایل داد می زد که اگر دعوا را تمام نکنید مینایم(روسری) از سرم بر میدارم و چه قداستی داشت این روسری! چرا که حتی دعواهای خونین را ختم به خیر می کرد.
 زنان لر از دیرباز در کمال نجابت و وقار، دوشادوش مردان غیور لر برای زندگی بهتر تلاش کرده اند و در این میان، بعضا به کارهای سخت و طاقت فرسای مردانه نیز تن داده اند، خواست های سایر اعضای خانواده را بر خود مقدم داشته اند، گاهی ظرافت ها و آرزوهای زنانه شان در طی مسیر ییلاق و قشلاق خاک می شد، اما هرگز هرگز از نجابت و وقار خود مایه  نگذاشتند. نجابت و وقاری که این روزها توسط افرادی سودجو وارد دنیای تجارت شد و به یغما رفت.
 
هویتی که دیگر نیست!

اکنون استفاده ابزاری از پوشش زنان نجیب ایلم نگران کننده است و در غفلت مسئولان مربوطه و متولیان فرهنگ، مسیری را طی کرده است که در نهایت به عرضه چهره ای رقاصه و ولنگار از زن لر منجر شده است. نگاهی مختصر به رواج موسیقی ها و کلیپ های چند ساله اخیر نشان می دهد که خوانندگان و ارکست ها در ابتدا برای معرفی خود و آهنگ هایشان به مردم، از رقص دختر بچه های خردسال استفاده کرده اند(آنها خوب می دانستند که زن لر ارزشمند و با متانت است و برای بر هم زدن دنیای نجیبانه اش باید ابتدا از مسائلی شروع کرد که حساسیت کمتر  خود او و مردان غیرتمند لر را  به دنبال داشته باشد). کم کم این مسئله عادی شد و دختران بزرگسال تر را وارد گود تجارت کرد.
 
هویتی که دیگر نیست!

شاید بتوان گفت که اولین قبح شکنی در استفاده ابزارگونه از دختران لر طی سالیان اخیر به کلیپی تحت عنوان سمانه برمی گردد؛ دختر  نوجوان قرمز پوشی  که تصویر رقصش مدتها دست به دست می چرخید و بعد از آن کم کم استفاده از رقص دختران جوان در کلیپ ها جای خود را باز کرد تا جایی که در غفلت مسئولین، هم اکنون شاهد ترویج بی بندباری و پایکوبی  دختران لر  با آرایش های زننده و جلف در کلیپ ها هستیم که حتی از شبکه های ماهواره ای نیز پخش می شود.
موج تخریب هویت، نجابت و شخصیت زنان لر روز به روز در حال افزایش است. جای بسی تاسف است که در این کلیپ ها، دختر لر  به پایکوبی و رقص بپردازد، روی جاذبه های جسمی او کار شود و دست  به لوندبازی بزند تا آهنگ های فلان خواننده زیرزمینی و گاهی خوانندگان دارای مجوز به فروش برسد و تالارها برایش صف بکشند.
 
 هویتی که دیگر نیست!

در کنار این معضل، وجود فروشگاه هایی تحت عنوان گالری(مغازه هایی که لباس های لری خاص مجالس عروسی را اجاره می دهند) روز به روز لباس زیبای زنان لر را تحریف می کند و از اصالت می اندازد. گویا  رسالت اصلی پوشش زن لر که روزی نجابت و وقار بود جای خود را به طنازی و دلبری داده است و بیشتر از اینکه زن لر را به عنوان بانویی عفیف و متین به دنیا معرفی کند، او را زنی ولنگار و رقاصه معرفی می کند.
به راستی که دیگر این لباس زیبنده قامت زن نجیب لر نیست؛ پیراهن هایی بسیار تنگ و اندام نما با آستین هایی که هر  روز بیشتر آب می رود و کوتاه تر می شود، کلاه گیس هایی بلوند و اغوا کننده (همان چیزی که تحت عنوان زلف مصنوعی در گالری ها عرضه می شود) و سایر موضوعاتی که حتی بیان آنها  قبح شکنی است دیگر هویتی برای زن لر باقی نگذاشته است.
امید است مسئولانی که مروج فرهنگ و حفظ کننده صیانت  از آداب و اصول این خطه هستند، از سنت شکنی وتجدد گرایی که با هیچگونه دلایل و براهین عقلی همراه نیست، جلوگیری کنند تا زن لر به اصالت و هویت از دست رفته اش باز گردد و از این هویت تحقیرآمیز و ابزارگونه دنیای تجارت رهایی یابد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیده طوبی فروزنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
بسیار تحقیق و مقاله ی بجا و قابل تاملی بود در خصوص بیداری و آگاهی هرچه بیشتر مسئولین و مدیران فرهنگی استان نسبت به هجمه و شبیخون فرهنگی دشمن .
و انشالله که باعث ایجاد حرکت های مثبت و ارزنده ای در زمینه ی جلوگیری از ترویج ناشایست و بدور از شان و شخصیت اصیل زن و استفاده غلط ، ابزاری و بدور از قداست مفهوم زن و بانو بشود .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
متاسفم.... واقعاً متاسفم.فضای کشورنه تنهااین استان روبه برون گرایی و دفاع ازدشمنان احتمالی رفته...هزینه ای نمیمونه که صرف فرهنگ پوشیدن مابمونه.وای وای وای ازدروغ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار