ما نمی توانیم شانه خالی بکنیم از زیر اینکه شهرداری برود چاه بزند در «دره تاریخی مورگن» تا شن بشورند جایی که مرکز آب کرمان است و دره را خراب کرده‌اند این شن شوری‌ها از چه آبی می‌خواهند شن بشورند کارشناس دادگاه وقتی می‌آید می‌گوید از این آب استفاده نمی‌کند و شما هم می‌گوید که از این آب استفاده نمی‌کند پس برای شستن شن آب از کجا می‌آورد؟
کد خبر: ۷۶۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 12 July 2019

به گزارش تابناک کرمان، در نشست خبری محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خبرنگار هفتواد ‌منصور ایرانپور گفت: آب مورگن اصلاً مدیریت نمی‌شود آقای طاهری تشریف بیاورید از نزدیک ببینید، من از قنات نمی‌خواهم بگویم، اینکه شما (خطاب به مدیر آب و فاضلاب) می‌گویید که یکی از قنات‌های زنده و پر حیات کرمانه، بخشی از آن قنات را شما آمدید داخل لوله کردید صحبت سر وقتی است که آب وارد لوله می شود.

ایرانپور با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین معضلات آبی است که از حسین آباد دارد می‌آید و به آخر نمی‌رسد بیان کرد: من می‌خواهم بگویم برای آب مورگن مدیریت خوبی انجام نمی‌شود شما لطف کنید بیایید میدانی بازدید کنید ببینید که آب دارد از بین می‌رود ما اگر مشکل آب در کرمان داریم یکی از اصلی‌ترین معضلات در کرمان مشکل آب ایجاد شده آبی است که از حسین آباد دارد می‌آید و به آخر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: همین الان چیزی حدود 8 الی 9 سوراخ بیاید که نشانتان بدهم یک جا با پوکه کلانشینگوف سوراخ شده و هشت، نه جا زنگ زده چوب کردند در آنها اداره آب می‌آید از آنجا همین الان که اینجا نشستیم چیزی حدود ۸ الی ۹ جا دارد به شدت آب می آید همین الان آب دارد می‌رود و هیچ مدیریتی هم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: که این آب را کنترل کند و بیاورد در شهر کرمان شاید یک گوشه‌ای از این بدبختی معظلات آبی که در کرمان وجود دارد کم کند اصلاً ضرورتی نداشته که ما در آنجا درخت بکاریم کدام درخت ها بیشتر آب مصرف می‌کنند به نظر شما؟

خبرنگار هفتواد افزود: کل کرمان، یک شهر بی‌آبی است نه دریا ، دریاچه ، رودخانه و جنگل ندارد از لحاظ تاریخی همیشه همینی بوده هست باید آب آن مدیریت شود تا حیات بتواند در این شهر تداوم داشته باشد آمده‌اید درخت چنار و گردو کاشتی در «مورگن» واقعاً شما به عنوان یک مدیر نقد به شما وارد است در مورد این معضل و مشکلی که در کرمان وجود دارد.

ایرانپور بیان کرد: حق نداریم درخت چنار و گردو بکاریم در جایی که شهرش کم آب است بله در «راین» بروید بکارید چرا در سیرجان همچین کاری نمی‌کنید درخت چنار و درخت گردو نمی‌روید بکارید! در مورگن 25 هکتار گردو رفتید کاشتید برای چی کسی و چه کسی اینها را می‌خورد مال چه کسی هستند؟ حتماً از این درختان بچه‌های اداره آب این گردوها را می‌خورند.

خبرنگار هفتواد گفت: این درختها باید خشک شوند مورگن یکی از معضلات بزرگ کرمان است و مدیریت نمی‌شود مقصر شما هستید باور کن شما هستید مقصر، خدا می‌داند مقصر خودتان هستید شما می گوید 20 روز پیش من رفته‌ام دیده‌ام ولی دوماه ، سه ماه هست نرفته‌اید چون از مورگن یکسره دارد آب می‌رود «یکی از سوراخهای باز کرمان مورگن است» مثل قیف آب دارد به هدر می‌رود بدون اینکه آب مدیریت شود.

این خبرنگار اظهار کرد: برای سوراخ‌های این لوله باید بروید فکری بکنید و در مورگن نباید درخت بکاریم آبی که باید مصرف شود در شهر کرمانی که دارد تشنگی می‌کشد و رو به سهمیه‌بندی شدن است. چرا وقتیکه مردم آب ندارند باید درخت گردو آنجا بکارید، درخت گردویی که خیلی آب می‌خواهد درخت‌هایی که آب و فاضلاب می‌گوید مال ما نیستند! پس اینها مال کی هستند؟ ولی قطعاً توت‌ها هم مال شما هستند چون به آنها هم داشتند آب می‌دادند درخت‌ها دارد یکسره از دو طرف آب از کنارشان می‌رود.

ایرانپور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما نمی توانیم شانه خالی بکنیم از زیر اینکه شهرداری برود چاه بزند در «دره تاریخی مورگن» تا شن بشورند جایی که مرکز آب کرمان است و دره را خراب کرده‌اند این شن شوری‌ها از چه آبی می‌خواهند شن بشورند کارشناس دادگاه وقتی می‌آید می‌گوید از این آب استفاده نمی‌کند و شما هم می‌گوید که از این آب استفاده نمی‌کند پس برای شستن شن آب از کجا می‌آورد؟ با تانکر آب می‌آورد شن می‌شورند با تانکر هم نمی‌شود که شن شست این دارد از یک آبی استفاده می‌کند ما از وقتی که لوله می‌رود زیر زمین تا وقتی که... ما می رویم امتحان می‌کنیم ورود دبی آب تا ورودی آنجا چقدر است خروجی اش در کرمان چقدر است قول می‌دهم به شما که از نصف کمتر شده است.

خبرنگار دیگری خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: صحبت‌هایی که می‌خواهم خدمتتان عرض کنم همه مستند است فیلم عکس تصویر آنرا هم داریم چرا جلوی کارخانه شن شوری گرفته نمی‌شود چه کسی پشت این کارخانه است؟ که بیایند خیلی راحت با آب شهر کرمان شن بشورند بدون اینکه هیچگونه هزینه‌ای هم بپردازد! مبحث بعدی سر تأسیساتی است که شما در حریم رودخانه منطقه «هفت چنار» دارید اینجا اراضی ملی است مثل اینکه منابع طبیعی شکایت کرده از شرکت آب و فاضلاب بحث فنس‌کشی و درختکاری و استفاده‌های دیگر در آن منطقه اتفاقات بسیاری افتاده اراضی ملی توسط آب منطقه ای در آن منطقه تصرف شده و تأسیسات و اماکن تفریحی ساخته شده ویلا ساخته شده جریان این تأسیسات را توضیح بدهید اینها مال چه کسی است؟ آیا مال آب و فاضلابه یا اراضی ملی؟ شما تصرف کردید این مال چه کسی است؟

همچنین حسن اشرف گنجویی خبرنگار تابناک در نشست خبری اعلام کرد: موضوعی که می‌خواهم خدمتتان عرض کنم سالیان سال مطرح بوده و چون به جواب درستی نرسیدم آمدم در نشست خبری مطرح کنم؛ محضر شما ما یک دره‌ی داریم به نام دره انجیرو که شده دره مورگن ، دره‌ای که در منتهی علیه‌ آن قنوات آب «حسین آباد خان» بوده قنواتی که آب حسین آباد و تمامی اراضی حسین آباد حتی تا جاده و خیابان مطهری را تأمین آب می‌کردند و کشاورزی انجام می‌دادند این را بنا به صلاحدید ، شور و شوق خودشان اهدا کردن برای تامین آب شرب شهر کرمان.

وی یادآور شد: زمانی که اهدا کردند در دره مورگن نه درختکاری سه، چهار هکتار در گوشه و کنار بود، نه در بالادستش باغکاری بیش از 50 و 60 هکتار بود نه در قسمت‌هایی ویلاسازی بود، نه خبری از سرویس‌های بهداشتی فعال بود نه خبری از کودهای حیوانی درجه یک برای تأمین کود درختان باغ کاری این‌ها نبود هیچکدام و نه خبری از «جولانگاه موش» نبود اونهم در حوالی منطقه‌ای که چاه‌های اصلی قنات حسین آباد قرار دارد.

وی ادامه داد: که به راحتی آب را هدایت می‌کند برای تأمین آب شرب شهر کرمان هیچکدام از این مسائل اصلاً وجود نداشت دقیقاً از زمانی که این آب محول شد به آب و فاضلاب (کم کم و کم‌کم) در طول دره سمت راست و سمت چپ, سه هکتار، سه هکتار و چهار هکتار، 4 هکتار باغ‌های گردو سبز شد.

اشرف‌گنجویی گفت: کم کم بالاترش تمام چاه میله‌ای که مربوط به قنوات حسین آباد خان بودند یعنی 6 رشته و هفت رشته قنوات این چاه‌ها محو شدند و الان وجود ندارند اگر چاه‌ای وجود دارد سه یا 4 تا چاه است که همین سه و 4 چاه هم وصل است به لوله آب شرب شهر کرمان از اون چاه‌ها خبری نیست روی آن چاه‌ها تماماً کشت و کار ، باغ کاری است این اتفاقات با توجه به اینکه آب و فاضلاب شهری همه افرادی که می‌خواستند در منطقه بروند «کارت» صادر کرده بود و بر اساس کارت می‌توانستند در منطقه عبور و مرور نمایند این اتفاقاتی که در بالا افتاده با چه مکانیزمی چه شکلی و با چه روابطی صورت پذیرفته؟

وی عنوان کرد: جالب اینجاست که تمامی این مناطقی که باغ کاری شده هیچ کدامش مربوط به افراد حسین آبادی نیست، آقای طاهری همزمان با قنوات مورگنی کشاورزان در اختیار آب شرب شهر کرمان قرار داده‌اند قنات گوهرریز جوپار را می‌بینیم یعنی باید خارجی‌ها بیایند بلند شوند قنات گوهر ریز را به این شکل در بیاورند چرا آب و فاضلاب شهری تا به امروز وضعیت قنوات مورگن را به فرمی درنیاورده بهترین جولانگاه گردشگری و تفریحی یا افرادی که می‌خواهند قنوات را دنبال بکنند، ببریم آنجا به آنها نشان بدهیم که این «کار دستی» شرکت سهامی آب منطقه‌ای است.

ابراز کرد: این قنات را با این وضع از حسین آباد تحویل گرفته و امروز به این شکل آبادشان کرده مانع از درختکاری و ویلا سازی شده، مانع از دادن کود حیوانی شده، مانع از جولانگاه موش شده، ما بریم اینها را به آنها توضیح بدهیم. ببخشید یک جمله خدمتتون عرض بکنم مسئله این است شما می‌فرماید همش ما از چاه استفاده کرده‌ایم توجه شما نسبت به قنوات برای تأمین آب شرب در شهر کرمان به چه صورت بوده یعنی شما در منابع تأمین آب‌تان در سراسر استان کرمان در شهرها، و روستاها قنات ندارید؟

خاطرنشان کرد: اگر قنات دارید به قنوات چه توجهی کرده‌اید اینها را تشریح کنید و اگر توجه نکردید چرا توجه نکردید؟ امروز از اساسی ترین منابع تأمین آب شرب شهر کرمان قنوات هستند مثلاً مورگن موقعی که از مورگن صحبت می کنید یعنی 500 سال قبل با قلم و چکش یک بنده خدایی راه‌اندازی کرده امروز «پیکور» است می‌شود تونل بزنی مگر نمی‌شود قنات کوه متناسب با تکنولوژی و فن امروز راه‌اندازی کنیم که از همین مناطق کوهستانی گسترده‌ای که تا سیرچ تا چهار فرسخ و تا فلان و فلان گسترش دارند از اینها بهره‌برداری شود.

در پایان محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ضمن تکذیب تاکید نمود مسایل به ما مربوط نمی‌شود و داروغه نیستم.
انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
خبرنگار محترم میگه آب منطقه ای در صورتیکه ایشون آب فاضلاب هست. ببینید مشکل اساسی میدونین کجاست ؟ مشکل اساسی اینجاست که کمبود آب در کرمان بیش از اونکه مسئله تامین آب از قنات باشه، مصرف و هرز شدنش در شهر هست تا در مسیر که به شهر برسه یا ... این مسئله رو میتونید بررسی کنید.

متاسفانه بیش از 50 % از آب در داخل شهر کرمان هرز میره توسط لوله و اتصالات قدیمی شرکت آب و فاضلاب.

برای اینکه مطمئن بشید این آمار درست هست یا نه یه آزمایش ساده کنید، الان بخش زیادی از شهر فاضلابش هم اجرا شده، ببینید سطح آب زیر زمینی شهر چرا این همه بالاست !!!

برید گود خشتمال ها که دارن مرکز تجاری کنار بازار میسازند ببینید در ثانیه چند لیتر آب دارن پمپاژ میکنن به بیرون از اونجا بخاطر اینکه سطح آب زیرزمینی بالاست و اینها برای پروژه خودشون مجبورند آب رو به بیرون پمپاژ کنند.

دقیقا کل این صداها رو که گوش کردم یاد این سخن افتادم : این خانه از پایبست ویرانست، خواجه در پی نقش ایوان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار