آنطور که استاندار ایلام پیش بینی کرده اند قطعا با مجانی شدن ویا حذف ویزای اربعین ،استان ایلام بایستی آماده ورود چند میلیونی زائرین اربعین به استان باشد ،لذا ضرورت دارد از همین امروز با پیش بینی تمهیدات لازم آمادگی استقبال وانجام امور اداری ورفاهی این حجم زائر مد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۷۶۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 12 July 2019

تابناک ایلام ::در خبرها خواندیم که روزهای گذشته در توافق بین معاون وزیر دو کشور عراق وایران ،ویزای اربعین حذف و زایرین تنها با ارایه بیمه نامه می توانند از مرز خارج شوند . هرچند پیش از این در توافقنامه ای با حذف هزینه ویزای اربعین و با توجه به کاهش چشمگیر هزینه ها افزایش تردد زائرین اربعین از مرز مهران پیش بینی شده بود ،اما بدون شک حذف کلی ویزا بر میزان چند برابری تردد زائرین خواهد افزود.

به دنبال تحقق این مساله بود که استاندار ایلام در جلسه ستاد مقاومتی بیان داشته است ؛با حذف ویزا برای زائران، پیش‌بینی می‌شود روزانه 500 هزار نفر از مرز مهران بخواهند تردد کنند که باید برنامه‌ریزی لازم در این حوزه اندیشیده شود .

قاسم سلیمانی دشتکی گفته است : مسئولان اعلام کرده‌اند یکی اینکه ویزا مجانی و حذف‌ شده است که این به معنای هجوم غیرقابل‌ پیش‌بینی زوار عتبات عالیات است و در این صورت پیش‌بینی می‌شود روزانه 500 هزار نفر از مرز مهران بخواهند تردد کنند که باید برنامه‌ریزی لازم در این حوزه اندیشیده شود .

همانگونه که در سخنان استاندار ایلام مشخص است ،موضوع اندیشیدن تمهیدات وبرنامه ریزی برای تردد زائرین از درحه اهمیت بالایی قرار دارد.مسئولین ومردم استان ایلام به یاد دارند که دراربعین سال 94 بعنوان اولین تجربه میزبانی از صدها هزار زائر اربعین حسینی ،ضعف زیرساختهای استان در حوزه راه ،پارکینگ خودرویی،گیتهای خروجی  وسرویس های بهداشتی رانشان داد وحجم سنگین تردد خودرویی و کم رمق بودن جاده های استان چه وضعیت سخت و آزاردهنده ای را بر زائرین وحتی مردم استان تحمیل کرد.

اگرچه باگذشت چهار سال از اولین اربعین ،وضعیت زیر ساختها در حوزه راهها،پارکینگها،استراحتگاهها ،سرویس های بهداشتی،گیتهای خروجی  و ساماندهی موکب ها تغییر وبهبود یافته است ،اما این وضعیت هیچگاه جوابگوی جمعیتی افزون بر دو میلیون نفر نخواهد بود.

آنطور که استاندار ایلام پیش بینی کرده اند قطعا با مجانی شدن ویا حذف ویزای اربعین ،استان ایلام بایستی آماده ورود چند میلیونی زائرین اربعین به استان باشد ،لذا ضرورت دارد از همین امروز با پیش بینی تمهیدات لازم آمادگی استقبال وانجام امور اداری ورفاهی این حجم زائر مد نظر قرار گیرد.

با توجه به اینکه اربعین امسال با فصل گرما مقارن شده و گرمای شهرمرزی مهران نیز برهمگان آشکار است ،مسئولین استان بایستی در زمینه افزایش نیروهای کنترل مرزی ،افزایش گیتهای خروجی ،تدارک امکانات سرمایشی در محل تجمع زائرین در پایانه مرزی وآب آشامیدنی مورد نیاز برنامه ریزی لازم به عمل آورند.

چرا که ازدحام بیش از حد جمعیت در گرمای بالای 45درجه مهران و عدم اندیشیدن تمهیدات رفاهی برای این حمعیت مشکلاتی را رقم خواهد زد که جه بسا خدایی نخواسته تلفات جانی را نیز رقم بزند ،در این صورت آثار وتبعات سیاسی واجتماعی آن برای استان ونظام بسیار مخاطره انگیز خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار