آب شرب شهر دلبران از پنجشنبه هفته گذشته تا امروز با افت فشار و قطعی مواجه است و آبرسانی به حداقل 200 خانوار ساکن بالادست این شهر در مدت یادشده با تانکر انجام شده است؛ این معضل در حالی سبب ایجاد نارضایتی در این شهر شده که پروژه حذف آرسنیک آب دلبران حداقل از 4 سال قبل معطل اقدام مسئولان است!
کد خبر: ۷۵۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ 16 June 2019

به گزارش تابناک کردستان، شهرستان قروه یکی از شهرستان‌های استان کردستان است که چندین سال است با مشکل کم‌آبی ناشی از خشکسالی مواجه است.

طبق اطلاعات موجود، صد در صد آب شرب چهار شهر شهرستان مذکور شامل قروه، دلبران، سریش‌آباد و دزج و همچنین  127 روستای دارای سکنه شهرستان از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و این در حالی است که افت آب‌های زیرزمینی در محدوده شهرستان در سال‌های اخیر بسیار مشهود بوده که برداشت‌های بی‌رویه هم در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است.

بنا به گفته مسئولان، در شهرستان قروه حدود 2300 حلقه چاه وجود دارد که تنها 1818 حلقه آن با مجوز حفر شده است، حفر این تعداد چاه در حالی انجام شده که پهنه شهرستان قروه بنا به اذعان کارشناسان ظرفیت بیش از 1000 حلقه چاه را ندارد!

این مشکل در حالی در کل شهرستان وجود دارد که قسمت‌هایی از شهرستان با مشکلات دیگری هم دست به گریبان است؛ دلبران یکی از بخش‌های شهرستان قروه است که آب آن به دلیل وجود آرسنیک در آن، قابل شرب نیست و آب این شهر در سال‌های اخیر از سه حلقه چاه حفر شده در روستای «خریله» تأمین شده که فاصله خط انتقال آب حدود 13.5 کیلومتر و زمان مورد نیاز برای انتقال آب در این خط هم طبق گفته مسئولان حدود 7 ساعت است؛ گویا در حال حاضر هم یکی از چاه‌ها از مدار خارج شده است.

پروژه حذف آرسنیک آب دلبران حداقل 4 سال است که شروع شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده و طبق اطلاعاتی که خبرنگار ما به دست آورده بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه 2 سال است که در قروه انبار شده است!

آنچه آمد، مختصری از وضعیت آب شرب در شهرستان قروه و بویژه بخش دلبران است؛ حالا جالب است که از روز پنجشنبه هفته گذشته تا امروز شهر دلبران بویژه بخش‌های بالادست شهر با مشکل قطعی آب مواجه شده‌اند.

فرماندار قروه در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کردستان با تأیید قطعی آب شرب از شهر دلبران از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون اظهار کرد: خط انتقال آب از روستای خریله به شهر دلبران در روز پنجشنبه هفته گذشته به دلیل قطع برق و فشار آب ایجاد شده در داخل لوله‌ها دچار شکستگی شد و به دنبال این اتفاق در دلبران با افت فشار آب و قطعی مواجه شدیم.

وی به قطعی مجدد برق فیدر دلبران در روز شنبه هم اشاره کرد و گفت: قطعی برق فیدر دلبران در روز پنجشنبه ناشی از مشکل فنی و قطعی روز شنبه هم در قالب برنامه زمان‌بندی خاموشی بوده است.

در کنار این اظهارات همین امروز مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفته «تاکنون خاموشی اضطراری بار در کردستان اتفاق نیفتاده است»!

رضا حسنی‌پدرام، بخشدار دلبران هم در گفت‌گو با خبرنگار تابناک کردستان اظهار کرد: افت فشار آب و قطعی آب در دلبران از روز پنجشنبه اتفاق افتاده است، بخش‌هایی از شهر با قطعی کمتری مواجه بوده‌اند اما در بالادست شهر دلبران از روز پنجشنبه آب قطع است، این بخش از شهر در حال حاضر هم آب ندارند و آبرسانی به 200 خانوار ساکن در آن قسمت از شهر با تانکر انجام شده است.

با این تفاصیل می‌توان گفت بخشی از مشکل به وجود آمده در دلبران تاحدی طبیعی است و ممکن است در هر نقطه دیگری از کشور روی بدهد، اما معلوم نیست چرا آب و فاضلاب شهری کردستان سه روز است در قبال این مشکل سکوت کرده و مسئولان این شرکت حتی زحمت یک عذرخواهی از مردم را به خود نمی‌دهند؟! معلوم نیست چرا پروژه حذف آرسنیک آب دلبران 4 سال است معطل مانده است؟ معلوم نیست زمانی که دو سال قبل همین مشکل قطعی آب در دلبران به وجود آمد چرا فکری به حال شبکه فرسوده انتقال آب به این شهر نشد؟

همه این سؤالات بی‌پاسخ در ذهن مردم رسوب کرده و شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان تاکنون به خود زحمت پاسخ به آنها را نداده است!

و اما، شاید بد نباشد اگر زحمات بی‌دریغ کارگران زحمتکش آب و فاضلاب دلبران و قروه را هم در چند روز اخیر ببینیم؛ کارگرانی که از جان مایه گذاشتند تا بخشی از بی‌برنامگی و ضعف عملکرد مسئولان کردستان را جبران کنند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار