هپاتیت "سی" نوعی بیماری کبدی است که بر اثر عفونت با ویروس این بیماری رخ می‌دهد و ۸۵ درصد افراد مبتلا از بیماری خود مطلع نیستند.
کد خبر: ۷۵۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 15 June 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:هپاتیت سی به معنی التهاب کبد که می‌تواند بر اثر عوارض مصرف بسیاری از داروها، مواد نیروزا و عوامل دیگری چون ویروس‌های مختلف بیماری‌های خود ایمنی و بیماری ژنتیکی پدید آید، یکی از بیماری‌هایی است که شناخت آن و عوامل به وجودآورنده می‌توان نقش مهمی در عدم ابتلا به آن ایفا کند.

سید مجید ارجمند، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم  در این باره اظهار داشت: هپاتیت "سی" نوعی بیماری کبدی است که بر اثر عفونت با ویروس هپاتیت «سی» رخ می‌دهد، شایع‌ترین راه انتقال آن روش تزریقی است و 85 درصد افراد که به ویروس هپاتیت سی مبتلا می‌شوند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و وارد مرحله پیشرفته و طولانی بیماری می‌شوند.

وی گفت: ویروس هپاتیت «سی» در سلول‌های کبدی زندگی می‌کند و موجب التهاب کبد می‌شود، این ویروس همچنین می‌تواند موجب آسیب‌های دائمی کبد مثل سیروز(تنبلی کبد)، سرطان کبد و نارسایی کبد شود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بسیاری از بیماران تا زمانی که دچار آسیب کبدی شوند، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت «سی» رخ دهد.

وی افزود: بلافاصله پس از اینکه فردی به ویروس هپاتیت«سی» آلوده شد، وارد مرحله کوتاه مدت و ابتدایی بیماری می‌شود، در بعضی افراد پس از درمان سریع این مرحله ویروس هپاتیت به طور دائمی از بدن پاک شده و هرگز مشکل کبدی پدید نمی‌آید.

به گفته ارجمند ویروس هپاتیت «سی» از خون یک فرد به خون فرد دیگر منتقل می‌شود ولی از طریق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه، شیردهی در صورت ابتلای مادر و آب یا غذای مشترک منتقل نمی‌شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: استفاده از سرنگ مشترک یا دیگر وسایل برای تزریق داروها و موادغیرمجاز از شایع‌ترین موارد در انتقال بیماری هپاتیت "سی" است که بیش از 50 درصد را شامل می‌شود.

به گفته وی هپاتیت "سی" در دو نوع حاد و مزمن دیده می‌شود. نوع حاد، کوتاه مدت و علائم آن شبیه بیماری آنفولانزای خفیف مانند خستگی، تب اندک، سردرد، گلودرد خفیف، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ است ولی در نوع مزمن، عفونت جدی‌تر و طولانی مدت است که اکثر این بیماران حتی تا 15 سال یا بیشتر بیماری‌شان بدون علامت است.

وی خاطر نشان کرد: 85 درصد افرادی که وارد مرحله مزمن بیمای می‌شوند درصورت عدم تشخیص و درمان، پس از 20سال یا بیشتر دچار آسیب شدید کبدی و اسکار کبدی(سیروز) خواهند شد.

امیر محمد ابراهیمی، کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: تاتوکردن، حجامت، سوراخ کردن گوش، مانیکور، پدیکور، خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محل‌های نامطمئن و با وسایل آلوده، استفاده از وسایل مشترک در آرایشگاه‌ها، روابط جنسی نامشروع از راه‌های انتقال هپاتیت "سی" هستند.

به گفته ابراهیمی در موارد نادر در حین زایمان، مادر آلوده به هپاتیت "سی" می‌تواند بیماری خود را به نوزادش انتقال دهد.

وی با اشاره به روی آوردن جوانان به تاتو کردن گفت: تاتو کردن به روش غیر بهداشتی و استفاده از وسایل چند بار مصرف می‌تواند سبب ابتلا به عفونت‌های خطرناک مانند هپاتیت شود.

ابراهیمی افزود: در سال گذشته، در شهرستان جهرم 24 واحد صنفی ارائه کننده خدمات آرایشی به دلیل انجام تاتو به روش غیر بهداشتی اخطار تعطیلی دریافت کردند که 13 واحد از این تعداد به خاطر عدم رعایت موازین بهداشتی در تاتو پلمب شدند.

به گفته وی هپاتیت بیماری خاموش است که باید آن را جدی گرفت و ورزشکاران برای تزریق داروهای تقویتی از سرنگ مشترک استفاده نکنند و در آرایشگاه‌ها افراد از وسایل شخصی خود استفاده کنند همچنین اگر فرد شک به ابتلای خود به بیماری هپاتیت" سی" دارد از اهداء خون باید به جد خودداری کند.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به ارائه خدمات دانشگاه علوم پزشکی جهرم به بیماران مبتلا به بیماری هپاتیت گفت: در مرکز مشاوره هپاتیت (مرکز جامع سلامت امام صادق (ع) ) شهرستان جهرم مراحل تکمیل آزمایش و دریافت دارو به بیماران زیر نظر پزشک متخصص به صورت رایگان انجام می‌شود و توسط کارشناسان این مجموعه کلاس‌های مشاوره رایگان درباره چگونگی مراحل درمان به بیماران و پیشگیری از این بیماری به اطرافیان بیمار داده می‌شود.

به گفته وی از دیگر اقدامات این مرکز بررسی متناوب گروه‌های پر خطر در کمپ‌های ترک اعتیاد چون (معتادان تزریقی) و زندانیان مشکوک به این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: همین طور دانشگاه علوم پزشکی جهرم سامانه مدیریت مواجه شغلی jums.ac.ir به مدت یک سال راه‌اندازی کرده است و افراد می‌توانند به این سامانه مراجعه و اطلاعات شخصی خود را در چگونگی مواجه با این ویروس ثبت کنند و اقدامات و مراحل لازم آزمایش برای آنان انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار