تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
به هر جهت اگر دستگاه قضایی به صراحت و حساسیت وارد چنین موضوعاتی نشود ، مطمئنا در آینده هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود و در صورت ادامه دار بودن این رویه ، ورود سرمایه گذاران به استان محرومی که به شدت نیازمند سرمایه های بخش خصوصی است ، با ریسک بالاتری همراه می شود و استقبال کمتر خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵ 17 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طی یکی دو روز گذشته ، خبرها و تحلیل های متعددی از سوی رسانه های کهگیلویه و بویراحمد در مورد یکی از شیرینی های برند و معروف استان که در واقع شعبه این شیرینی فروشی مطرح کشوری در یاسوج است منتشر شد.  منبع کلیه اخبار ، ناشی از یک خبر منتشر شده از خبرگزاری صدا و سیما است که در اتفاقی نادر ، انبوهی از مسئولین در جایگاه های مختلف به ناگاه در این شیرینی فروشی حاضر شده و اقدام به مصاحبه و اتهام زنی می پردازند ! این گفتگوها و مصاحبه ها دستمایه انتشار گسترده اخبار و تحلیل هایی می شود که با نگاه به هر کدام از رسانه های منتشر کننده تاحدودی می توان به پشت پرده و نیت این اخبار و تحلیل ها پی برد. به گونه ای که برخی اعتقاد دارند هم اخبار منتقدان و هم اخبار حامیان ، ناشی از جهتگیری های خاص است.
در این خبرها و تحلیل های منتشره چند نکته وجود دارد که به نظر می رسد هم مسئولان نظارتی و قضایی و هم رسانه های مستقل و منصف بد نیست با حساسیت بیشتری به آنها توجه کنند تا اولا بی جهت بی عدالتی بر اساس اطلاعت غلط و شاید جهت دار صورت نگیرد و ثانیا بی جهت با آبروی کسی بازی نشود و در نهایت مسئولان مرتبط در صورت ناآگاهی بی دلیل مجری سناریوهای برخی افراد پشت پرده قرار نگیرند!
روشی کم سابقه در بازاریابی واحد تجاری در کهگیلویه و بویراحمد
شاید برای رسانه ها کم سابقه باشد که ببینند ، یک واحد تجاری در کهگیلویه و بویراحمد هم به خوبی تبلیغ می کند و هم اینکه در کنار فعالیت های اقتصادی ، فعالیت های فرهنگی خوبی انجام می دهد و درچهارچوب یک فعالیت اقتصادی سالم حرکت می کند. آنچه که ما در بازار و فعالیت های اقتصادی و تولیدی استان می بینیم چندان نشان از کار و رقابت سالم در یک سیستم باز اقتصادی نیست و بیشتر شامل پیروی از یک سیستم سنتی بازاریابی و فعالیت اقتصادی است به گونه ای که گاهی مشتریان به سراغ مرکز دوست و آشنا و یا قومیتی می روند و همین هم باعث ثابت بودن مشتری واحد ، با وجود این که کیفیت و قیمت جنس رقابتی نباشد ، می شود! در همین ابتدا و قبل از ورود به موضوع پلمپ شیرینی "الف" این شیرینی فروشی در استان در مدت 15 ماه حضور خود در استان دقیقا در مسیر سیستم باز و معمول رایج در مناطق توسعه یافته کشور وارد بازار سنتی استان شده و با انجام اقدامات تبلیغی عملکرد خوبی از خود نشان داده است که چنین موفقیتی با طی کردن چنین مسیری می تواند انگیزه ای در راستای رواج اینگونه فعالیت کردن و بازاریابی برای دیگر واحدهای تجاری ، اقتصادی و تولیدی استان باشد.
یکی دیگر از نکاتی که در مورد این شیرینی فروشی بسیار مهم و حائز اهمیت است ، ایجاد اشتغالزایی حدود 60 نفری است و بسیاری از این شغل ها به نوعی تخصصی هستند که تعدادی از این شاغلان با آموزش و تجربه ای که کسب می کنند ، جای کارگران فنی غیربومی را می گیرند و عملا متخصص در این فن می شوند.
آیا سناریویی در کار بوده است؟
 نکته مهم و کلیدی در ماجرای پلمپ شیرینی "الف" به گستردگی انتشار این خبر با استفاده از مصاحبه های مسئولین که در تعداد زیاد ، جایگاه و دستگاه های مختلف همراه با دعوت از خبرنگار صدا و سیما به عنوان تنها خبرنگار در این صحنه ! مربوط می شود.
در این نکته که لازم است دستگاه های نظارتی با قدرت هر چه تمام تر با تخلفات بازار خصوصا در حوزه هایی که سلامت مردم مورد مخاطره قرار می گیرد ، برخورد کنند ، هیچ شکی نیست اما با مطالعه برخی توضیحاتی که مسئولین بازدید کننده در زمان بازدید و پس از آن انجام داده اند (توضیحاتی در مورد پلمپ شیرینی معروف در یاسوج )، شائبه اجرای یک سناریوی از پیش طراحی شده بوجود می آید که به نظر می رسد ورود دستگاه های نظارتی و قضائی به موضوع می تواند در روشن شدن بهتر ماجرا کمک شایانی بنماید.
رخ دادن چنین اتفاقاتی برای مراکز تجاری استان در برهه هایی که موفقیت های عملکردی خوبی دارند ، سابقه دارد به گونه ای که سال گذشته دقیقا چند ساعت پس از ورود یک محموله روغن به فروشگاه رفاه یاسوج که در آن مدت این فروشگاه مورد اقبال عمومی بود و عملکرد خوبی داشت ، حضور بازرسان و معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد و تعزیرات با هم و اعلام موضوع "احتکار" سپس جنجال آفرینی رسانه ای پس از آن ، حواشی زیادی بوجود آورد !
موضعگیری های عجیب و غریب و خبر و تحلیل های پی در پی و انتشار فیلم و تصویر در شبکه های اجتماعی ، تا جایی که امام جمعه باشت هم در حمایت از حاشیه پردازان در خطبه های نماز جمعه شهر باشت! به انتقاد تند از عملکرد فروشگاه رفاه پرداخت ، شائبه های وجود سناریویی از پیش تعیین شده را تقویت می کرد !
در ماجرای فروشگاه رفاه هم مدیرکل تعزیرات حکومتی در متن ماجرا بود و حتی در گفتگویی از محرز بودن احتکار در این فروشگاه خبر داده بود و خبر از تشکیل پرونده داده بود اما نهایتا معلوم نشد که سرانجام پرونده احتکار فروشگاه رفاه به کجا رسید! آن ماجرا هم در نهایت با حضور معاون اقتصادی استاندار در فروشگاه رفاه و اعلام این موضوع که بحث ما احتکار نبود! خاتمه پیدا کرد !
در موضوع فروشگاه رفاه شائبه وجود دست های پشت پرده هم بسیار پررنگ بود، چرا که دقیقا ساعاتی پس از ورود محموله روغن به انبار انبوهی از بازرسان و مسئولانی که انتقادات تندی از آنان به دلیل رها کردن وضعیت بازار می شد، به ناگاه همگی با هم و با خبرنگاران وارد فروشگاه شدند!
نکته دیگر آن ماجرا درز خبر برکناری مدیر فروشگاه رفاه بود که گویا نامه ای از درون خود فروشگاه به بیرون فرستاده شده بود! نامه برکناری که نهایتا تکذیب شد و از آن موقع تاکنون هم مدیر این فروشگاه در پست خود مشغول کار است!
در ماجرای شیرینی "الف" بسیاری از موارد به همان صورت و با حضور حداکثری برخی مسئولین نظارتی و این بار پوشش خبری صدا و سیما! اتهامات زیادی زده شد! البته در این ماجرا هم صحبت های اولیه با سخنان پس از آن تفاوت هایی وجود داشت که در برخی موارد بیان صحیح مسئولین و انعکاس مناسب رسانه ای آن شاید چنین جنجالی درست نمی شد.
در ماجرای فروشگاه رفاه کلید واژه "احتکار" برای بهره برداری حداکثری پررنگ شد که نهایتا این اتهام منتفی شد! در ماجرای شیرینی فروشی "الف" هم کلید واژه های "الکل صنعتی" " شربت معده" "روغن چندبار استفاده شده" از جمله مواردی بود که برای ایجاد حساسیت و مانور رسانه ای از آن استفاده شد و البته تا حدود زیادی هم در متهم کردن این فروشگاه در افکار عمومی موفق شدند.
در خصوص ماجرای پلمپ شیرینی فروشی " الف" باید ضمن اثبات اتهامات مطرح شده ، به تخلفات احتمالی مسئولان و منتشر کننده اصلی این موضوع رسیدگی شود . همچنین لازم است مسئولان قضایی استان در مورد وجود چنین رویه ای که مسئولین کنترل و نظارت بر بازار که در واقع از کنترل آن به شدت ناتوان نشان می دهند ، چگونه در برخی موارد خاص اینگونه هماهنگ و با جنجال آفرینی اقدام می کنند؟ تحقیقات لازم را انجام داده و در صورت اثبات طراحی های از پیش تعیین شده به قصد تخریب چنین مراکز موفقی ، با عوامل به شدت برخورد شود.
به هر جهت اگر دستگاه قضایی به صراحت و حساسیت وارد چنین موضوعاتی نشود ، مطمئنا در آینده هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود و در صورت ادامه دار بودن این رویه ، ورود سرمایه گذاران به استان محرومی که به شدت نیازمند سرمایه های بخش خصوصی است ، با ریسک بالاتری همراه می شود و استقبال کمتر خواهد شد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
الف یک نمونه گوچکی از تخلفاته اکثر صنوف از راه .... اقدام به کسب می کنن باید نه تنها پلمپ بشن بلکه باید به اتش کشیده بشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
من واقعا از شیرینی الف بابت اینکه روغن سوخته و الکل و شیرینی تاریخ مصرف گذشته به خوردمون میداد معذرت میخوام !!!!
مردم باید بیان دستتون رو ببوسن که ازین به بعد هر آشغال دیگه ای که دلتون خواست به خوردمون بدین!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار