سرآمد بودن اصفهان در حوزه تئاتر بر هيچ كس پنهان نيست و همواره در دههاي 50 و 60 و قبل از آن شاهد به نمايش در آمدن تئاترهاي بسيار قوي از اصفهان در سطح كشور بوديم كه به علت بي تدبيري و بي مديريت مديران ارشاد اصفهان و همچنين مديران ناشايستي كه جايگاه هاي فرهنگي را غصب كردند امروز تئاتر اصفهان به يك بچه سر راهي و هنرمندان تئاتر آواره اين پارك و آن پارك شده اند.
کد خبر: ۷۴۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ 29 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناك ، اصفهان كه در بحراني ترين وضعيت اشتغال خود به سر مي برد به راحتي مي تواند با تكيه بر هنر معيشت مردم اصفهان را تامين كند اما دريغ از اينكه تمام فكر و تمركز مديران بر صنعت و ايجاد كارخانه جات مختلف صنعتي شده است و از هزار و يك ظرفيت خود در حوزه فرهنگ و هنر و گردشگري و غيره استفاده و بهره نمي برد.
در اصفهان كه روزي بسياري از افراد نان خود را تنها از راه تئاترهاي نمايشي و خياباني و هنر تزريق مي كردند  وتئاتر براي آن علاوه بر اينكه يك هنر بود به يك شغل و حرفه مبدل شده بود امروز به خاطر عدم حمايت مسئولان ارشاد و تخريب تنها جايگاه و مامن نمایش تئاتر در اصفهان و عدم جایگزینی جایگاه مناسب در طول مدت نعمیر و تخریب تالار هنر  باعث شد كه تئاتري ها به عشق حرفه و هنر خود آواره و سرگردان اين پارك و آن پارك شوند و گاها روي چمن يا از نيمكت هاي پارك به عنوان صحنه نمايش خود استفاده كنند يا با منت كشي و گدايي از ارگان هاي مختلف ، سالن هاي آمفي تئاترهاي ديگر سازمان ها  را به صحنه نمايش هنر خود مبدل سازند.
تئاتر به عنوان يك هنر شناخته شده در تمامي دنيا از جايگاه و شائنيت بالايي برخوردار است و حتي در سطح كشور به تئاتر اين هنر رسانه اي اهميت مي دهند زيرا كه هم مي تواند در توسعه پايه هاي يك شهر و يك كشور كمك كند وهم  يك زبان گويا براي به تصوير كشيدن جامعه است هم مي تواند با بها دادن به آن بسياري از جوانان علاقمند به اين هنر را ساماندهي كرد و در اين شهر كه ميانگين بيكاري آن سرسام آور شده است، باب اشتغال را فراهم ساخت.
مصطفي شيرخاني كه خود يكي از نويسنده ها و  كارگردان ها و بازيگران حاذق عرصه هنر تئاتر است با اعلام اينكه يكبار هنر تئاتر را به خاطر بي تدبير مديران اصفهان و عدم شناخت آنها از اين هنر نمايشي عطايش را به لقايش بخشيدم و وارد عرصه اقتصاد شدم و امروز بار ديگر به عرصه هنر برگشتم تا بتوانم با سرمايه گذاري بر هنر تئاتر و ساماندهي جوانان مستعد تئاتر بتوانيم بار ديگر تئاتر را در اصفهان زنده نگه داريم.
 
اداره ارشاد اصفهان دچار روز مره گي شده است
وي با اشاره به اينكه امروز هيچ جايگاه و فضاي مشخصي براي تئاتري ها وجود ندارد و مجبوريم براي تمرين هاي نمايشي خود به فضاي سبز و پارك ها برويم، گفت: اين در حالي است كه تمامي سازمان ها و ارگان ها يك سالن آمفي تئاتر دارند كه در طول سال خاك مي خورد و با يك همكاري و تعامل خوب ميتوانند ما را در تقويت اين هنر ياري دهند.
شيرخاني با بيان اينكه امروز هنر تئاتر در اصفهان از ديگر استان ها عقب افتاده است، گفت: اداره ارشاد دچار يك روزمره گي شده است و علي رغم اينكه تمامي حرفه ها و هنر ها يك صنف و جايگاهي دارند اما اداره ارشاد اصفهان نه تنها اقدامي موثري در جهت سامان دهي تئاتري ها نكرده است بلكه اشكال تراشي و مانع تراشي مي كند.
 
مسئولان ارشاد در اصفهان حتي برنامه اي براي روز جهاني تئاتر نداشتند
مهدي شهداد، كه خود را پير هنر تئاتر مي داند و عمرش را  در اين هنر گذرانده است و بازيگر تلوزيون و تئاتر با اشاره به اينكه مسئولان ارشاد تنها به شكل سمبليك در جشنواره هاي استاني شركت مي كنند كه بتوانند كارنامه كاري خود را پر كنند، ادامه داد: امروز  با هجمه اي از مديران مواجهيم كه آشنائيتي با هنر تئاتر ندارند و چگونه مي توان در اين فضا از آنها انتظار تعامل و همكاري را براي در اختيار قرار دادن سالن آمفي تئاتر براي زنده كردن هنر تئاتر در اصفهان داشت.
وي اضافه كرد: سال گذشته روز جهاني تئاتر در اصفهان در حالي گذشت كه مسئولان ارشاد اصفهان هيچ برنامه اي براي گراميداشت اين روز نداشتند.
 
از اينكه اصفهان را براي تعالي حرفه هنري خود انتخاب كردم پشيمانم
اسدالله بابايي يكي ديگر از چهره هاي هنر تئاتر كه به اصفهان آمده بود تا با كوله باري از تجربه از هنر تئاتر به تهران برود، گفت: روزي كه به اصفهان آمدند با 10 متن قوي از هنر نمايشي تئاتر قدم گذاشتم چون اصفهان را در عرصه هنر تئاتر سرآمد ديده بودم اما اين در حالي كه به هر 10 متن يكي پس از ديگري ايرادات بني اسرائيلي گرفتند و وقتي علت را جويا شدم گفتند ما چون تو را نمي شناسيم و تازه وارد هستيد نمي خواهيم هنرت را به نمايش درآوري بلكه اين متن ها را به يك كارگردان هاي معروف بده تا بتوانیم مجوز پخش بدهيم.
وي با اشاره به اينكه مديران ناشايست جايگاه هاي فرهنگي اصفهان را غصب كردند، ادامه داد: مسئولان بايد درب ها را به روي تمامي انديشه هاي متفاوت فرهنگي و هنري باز كنند.
 
تئاتر در اصفهان به بچه سر راهي مبدل شده است
جهانگير نكويي يكي ديگر از چهره هاي تئاتر در اصفهان است كه در ارتباط با مشكلات و چالش هاي تئاتر اصفهان گفت: تئاتر در اصفهان به يك بچه سر راهي مبدل شده است.
وي با اعلام اينكه هنر تئاتر در اصفهان يتيم است، گفت: 40 سال است كه دهانمان را بستند و نخواستند كه پاي درد و دل هاي ما بنشينند و گوش شنوايي را نداشتيم چون شاهد يك ناهماهنگي زيادي در حوزه مراكز فرهنگي بوديم.
 
تئاتر اصفهان كه امروز از يك هنر فرا استاني به حاشيه كشيده شده و به يك بچه يتيم مبدل شده است و تنها مسببان اصلي آن عدم حمايت مسئولان ارشاد در اصفهان است ، مسئولاني كه نه تنها حامي تئاتري ها نيستند بلكه همواره ديگر صنوف فرهنگي هم از عدم حمايت مسئولان ارشاد  و اشكال تراشي هاي آنها شاكي و گلايه مند هستند.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار