حرف و حدیث در باره انتخاب شهردار جدید زیاد بود ، روز گذشته با اعتراض یکی از اعضای شورا در باره طی نشدن روند قانونی اخذ استعلام ها برای شهردار جدید موضوع بعد تازه ای یافت و به دنبال آن هم نامه یکی از نامزدهای حذف شده به استاندار مازندران هم بر ابهامات در این زمینه افزوده است .
کد خبر: ۷۴۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 20 May 2019

عبدالحمید فرزانه که از یک ماه پیش سرپرستی شهرداری و قبل از آن هم یکی از معاونت های این مجموعه را بر عهده داشت عصر روز یکشنبه با رای مثبت پنج نفر از 9 عضو شورای اسلامی شهر ساری به عنوان شهردار انتخاب شد. رقیب وی کوروش یوسفی یکی از اعضای شورا بود که توانست رای چهار نفر را به دست آورد.
اگر چه تا پیش از این هم حرف و حدیث در باره انتخاب شهردار جدید زیاد بود ، ولی روز گذشته با اعتراض یکی از اعضای شورا در باره طی نشدن روند قانونی اخذ استعلام ها برای شهردار جدید موضوع بعد تازه ای یافت و به دنبال آن هم نامه یکی از نامزدهای حذف شده به استاندار مازندران هم بر ابهامات در این زمینه افزوده است . 
** اخذ استعلام از مرجع غیرمرتبط 
ایرنا ، یکی از ابهامات در باره شهردار جدید ساری اخذ استعلام در باره مدرک تحصیلی و شرایط وی از دفتر مدیریت امور شهری وزارت کشور است که مورد اعتراض یکی از اعضای شورا قرار گرفت .
اسفندیار عشوری سوادکوهی با اعلام این که رای دادن به فرزانه به عنوان یکی از نامزدها فاقد وجاهت قانونی است ، گفت : استعلام برای دو نامزد بر اساس قانون باید از معاونت امور عمرانی وزارت کشور صورت می گرفت اما این اتفاق نیفتاد.
عشوری با بیان اینکه استعلام در باره مدرک تحصیلی نامزدها و گرایش آن نیز باید منطبق با ضوابط انجام می شد ، افزود : داشتن فوق لیسانس برای مدیریت شهرداری با جمعیت بیش از 200 هزار نفر قانون است.
وی گفت : به هر حال من به عنوان نماینده مردم این موضوع را با جدیت و بدرستی پیگیری می کنم چرا که اعتبارنامه شهردار جدید باید توسط وزیر کشور امضا شود.
رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز با تایید اخذ استعلام یکی از نامزدها از دفتر امور شوراهای وزارت کشور ، گفت که برای نامزد دیگر هم که عضو شورای اسلامی شهر ساری است از مجموعه استانداری مازندران استعلام شده است .
سید مسعود مدینه تصمیم گیری نهایی را به وزیر کشور محول کرد و افزود : از آنجایی که شهر ساری نیاز به داشتن شهردار جدید دارد و هر 2 داوطلب این سمت دارای سوابق اجرایی و مدیریت خوبی بودند ، مورد تایید اعضا شورا هستند ولی اگر مغایرت قانونی در زمینه مدارک آنها از جمله مدرک تحصیلی و یا گرایش تحصیلی وجود داشته باشد، در فرایند امضای اعتبار نامه توسط شخص وزیر کشور مورد توجه قرار می گیرد.
** حذف هفت داوطلب از گردونه نامزدی 
انتخاب شهردار جدید ساری که قرار است جای مهدی عبوری معاون کنونی وزیر راه و شهرسازی را با سابقه مدیریت حدود 82 ماهه در این مجموع بگیرد یکی از موضوعات مهم برای شهروندان ساروی طی یک ماه گذشته بوده است و به همین دلیل هم حساسیت برانگیز شده است.
عبوری که در دوره مدیریتش دارای موافقان و مخالفان سازش ناپذیر بوده و از اواخر فروردین ماه امسال حکم معاونتش را در وزارت راه و شهرسازی دریافت و به تهران کوچ کرد ، جمعه گذشته به عنوان سخنران پیش از خطبه های ساری خواستار تداوم روند مدیریتیش در شهرداری ساری شد.
برای در اختیار گرفتن پست شهرداری ساری بر اساس اعلام اعضای شورا 9 نفر نامزد شده بودند که هفت تن از آنها از طریق بررسی مدارک در کمتیه مرتبط شورا و بدون هرگونه مصاحبه یا فرصت طرح برنامه از گردونه حذف شدند و همین موضوع نیز سبب دامن زدن شایعاتی در باره فرمالیته بودن روند انتخاب شهردار شده بود.
این موضوع اما شب گذشته با ارسال نامه ای از سوی یکی از نامزدهای حذف شده به استاندار مازندران و درخواست دخالت وی برای جلوگیری از ' روند غیرقانونی انتخاب شهردار ساری ' بعد تازه ای یافته است .
کمال زارعی در نامه اش خطاب به احمد حسین زادگان نوشت : انتخاب شهردار جدید ساری در یک روند پر نقصان ، نمایش مهندسی یک انتخاب شهری در مرکز استان بود که ورود جنابعالی به آن و تدقیق در مراحل و کنش و بازتاب ای آن می تواند، تلاشی برای رعایت اصول و حقوق شهروندی و حفظ مولفه های قانون مدارانه یک حاکمیت خوب قلمداد شود. 
وی افزود : پس از انتصاب دکتر عبوری شهردار سابق به سمت جدید ، شورای شهر ساری با اعلام فراخوان و با ژست قانون مداری و اتکا به اصول دمکراتیک و توسل به شاخصه های عدالت و انصاف، خواستار ثبت چهره ها و برنامه های جدید جهت تصدی شهرداری ساری شد، این درحالیست که به استناد و اظهار تعدادی از اعضاء محترم و قانونمند شورا، برخی از اعضاء بدون کمترین بررسی برنامه ها و گزینش ها و با حذف دسته جمعی هفت داوطلب و کاندیدا ، به چینش انتخاباتی اقدام و درنهایت فرد مورد نظر درروز جاری با ایرادات و نقیصه های مدارکی بیشتر از دیگر کاندیداها و همچنین مصرح در نامه آن استانداری در پاسخ به استعلام جناب آقای مهندس عشوری به شماره 17781 مورخ 28 اردیبهشت، انتخاب شد.
زارعی در نامه اش به استاندار مازندران درخواست کرد : با ایمان به تعلق جنابعالی به تفکرات قانون مدارانه و لزوم رعایت اصول اخلاقی و منطبق بر عدالت‌خواهی انتظار داریم تا این مهم با دقت و ظرافت بررسی و نتیجه به مردم شریف و عزیز و مظلوم ساری گزارش شود.
** سردرگمی قانونی 
در همین حال معاون امور عمرانی استاندار مازندران هم اعلام کرد که انتخاب شهردار ساری بر اساس ابلاغ آیین نامه جدید وزارت کشور که مدرک تحصیلی را برای شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر کارشناسی ارشد اعلام کرده، غیرقانونی است.
مهدی رازجویان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: استناد اعضای موافق شهردار منتخب برای انتخاب عبدالحمید فرزانه با مدرک کارشناسی براساس استعلامی است که از دفتر مدیریت امور شهری وزارت کشوراخذ شده است که گفته می شود این دفتر مدرک کارشناسی را تایید کرد.
وی اضافه کرد : این در حالیست که در آیین نامه جدید انتخاب شهرداران که سال گذشته برای استانداری سراسر کشور ابلاغ شد، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و با سابقه هفت ساله در مدیریت پایه شهرداری است.
معاون استاندار مازندران گفت : تایید احکام شهرداران مراکز استان ها از سوی وزیر کشور انجام می شود و ما نیز مدارک شهردار منتخب را برای وزیر کشور ارسال می کنیم و تصمیم نهایی با ایشان است.
رازجویان افزود : ما اعتراض اعضای مخالف شورای شهر را به همراه پرونده انتخاب شهردار به وزارت کشور ارسال خواهیم کرد و منتظر نتیجه می مانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار