دکتر ایرج نظری تصریح کرد: تاکنون تلاش‌های زیادی در زمان سیل و جلوگیری از خسارات جانی و یا بروز بیماری‌ها شده است که جای تشکر دارد و می‌توانیم ادعا کنیم تاکنون خسارت جانی یا و بروز بیماری نداشته‌ایم.
کد خبر: ۷۴۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 02 May 2019

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت که شامگاه چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: هنوز سیل تمام نشده و تازه مسائل اجتماعی و انسانی سیل گریبان ما را می‌گیرد. باید با برنامه‌ریزی و کار همه جانبه مانند زمان سیل، مسیر را ادامه دهیم تا بتوانیم موفق شویم اما اگر کار را رها کنیم، مشکلاتی گریبانگیر ما می‌شود.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: باید از بروز بیماری‌های واگیر، مسائل اجتماعی و روانی پس از سیل، و موارد دیگر جلوگیری شود. باید در کنار هم تلاش کنیم تا مسائل بحران و پس از بحران  مدیریت شوند.
 
استاندار خوزستان با بیان اینکه برخی مسائل باید به صورت اورژانسی انجام شود، گفت: اینکه اکنون مانداب‌هایی وجود دارد، درست نیست و باید در این نقاط آهک‌پاشی انجام شود و این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.
 
استاندار خوزستان ادامه داد: آهک‌پاشی مخصوصا در روستاهای سیل‌زده و کمپ‌ها باید به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد.
 
شریعتی دستور داد: شهرداران باید به کمک روستاها بیایند و جهت آهک‌پاشی روستاها کمک کنند. امکانات لازم باید جهت آهک‌پاشی همه روستاها مخصوصا روستاهای سیل‌زده بسیج شوند و بر اجرای این کار نظارت و گزارش کار ارائه شود.
 
وی با اشاره به برخی بیماری‌های واگیر، گفت: باید از بروز بیماری‌های التور و امثال آن جلوگیری شود در غیر این صورت هیچ کاری نکرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به گرمای هوا، عنوان کرد: اکنون در نزدیکی پیک بیماری التور هستیم که با توجه به گرمای هوا نگرانی وجود دارد. البته غذایی که بین سیل‌زدگان توزیع می‌شود نظارت و بررسی می‌شود اما همه تلاش جهت برچیده شدن عمده کمپ‌ها است.
 
وی گفت: هنوز روستاهایی در حوضه کرخه زیر آب هستند اما جلسه‌ای جهت کاهش خروجی سدها برگزار خواهد شد. هنوز ورودی سد بالا است و شرایط به آن گونه که می‌خواهیم نیست اما سعی می کتیم خروجی سد را کاهش دهیم.
 
وی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان گفت: باید آهک‌پاشی به درستی انجام شود و در صورت لزوم دانشگاه‌های علوم پزشکی روند صحیح آهک‌پاشی را به متولیان امر آموزش دهند.
 
استاندار خوزستان با اشاره به دستاوردهای سیل، گفت: در مدیریت سیل در مقایسه با استان‌های دیگر عملکرد خوبی داشته‌ایم و به گونه‌ای عمل شد که کمترین مشکلات رخ داد. نباید با غفلت، همه این زحمات به هدر برود و تبعاتی پیش بیاید. مراکز بهداشت مراقبت‌های لازم را انجام دهند. نباید اجازه دهند بحران پیش بیاید و سپس ورود کنند و اقدامات لازم را باید پیش از آن انجام دهند.
 
وی با اشاره به وضعیت بهداشت حمیدیه، گفت: در حال حاضر اولویت رسیدگی به وضعیت بهداشت حمیدیه است و اقدامات لازم مانند آهک‌پاشی و امثال آن باید سریعا انجام شود و در صورت نیاز یکی از شهرستان‌ها که دچار سیل نشده است معین حمیدیه شود و به کمک حمیدیه بیاید.
 
استاندار خوزستان بیان کرد: جهاد کشاورزی و دامپزشکی در خصوص تعیین تکلیف گندم‌های زیر آب هماهنگی لازم را داشته باشند و مشخص شود گندم‌ها قابلیت مصرف دام را دارند یا خیر تا سپس زمین‌های کشاورزی برای کشت تابستانه آماده شوند.
 
وی با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقاء سلامت، گفت: باید اقدامات موثر تا انتها ادامه داشته باشد تا از وقوع مشکل جلوگیری کنیم و خدشه‌ای در کار بپیش نیاید. 
 
استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه همه حوضه‌های آبریز خوزستان دچار سیلاب شدند، باید در خصوص وضعیت آب شهری و روستایی مراقبت بیشتری شود و به شهرهای سیل‌زده به صورت ویژه توجه شود.
 
در ادامه دکتر ایرج نظری اظهار کرد: امروز اولین جلسه شورای سلامت در سال 98 برگزار شد و امیدواریم این شورا برنامه‌های خوبی در خصوص سلامت و تأمین سلامت غذایی داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: تاکنون تلاش‌های زیادی در زمان سیل و جلوگیری از خسارات جانی و یا بروز بیماری‌ها شده است که جای تشکر دارد و می‌توانیم ادعا کنیم تاکنون خسارت جانی یا و بروز بیماری نداشته‌ایم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اگر برنامه‌ها مانند زمان وقوع سیل انجام نشود، ممکن است همه زحمات تحت تأثیر قرار بگیرد بنابراین باید به صورت ویژه به این مسائل توجه شود.
 
نظری با اشاره به هفته سلامت گفت: امسال با توجه به اینکه در ارتباط با مسائل سیل فعالیت می‌کردیم، همه فعالیت‌های هفته سلامت در رابطه با سیل بود اما در پایان هفته سلامت، بسیج همگانی برای کنترل فشارخون اعلام شد. وظیفه ما به عنوان دانشگاه علوم پزشکی در بخش آموزش، بهداشت و درمان و هم مردم به عنوان کسانی که درگیر این مساله هستند این است که شعار ویژه امسال این باشد که جهت کنترل فشارخون گام برداشته شود.
 
وی عنوان کرد: هزینه‌هایی که بابت بیماری فشارخون و عوارض آن پرداخته می‌شود، بسیار هنگفت و سرسام‌آور است. اگر بتوانیم از وقوع فشارخون جلوگیری کنیم قطعا بسیاری از این منابع مالی که صرف درمان می شود برای موارد دیگر هزینه خواهد شد. البته گهگاهی درمان نیز نتیجه‌ای قطعی ندارد. یکی از عوارض فشارخون نارسایی کلیه و وابستگی به دیالیز تا پایان عمر است که هزینه سنگینی به خانوار و نظام سلامت وارد می‌کند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم آهک‌پاشی صحیح، گفت: آهک خشک پاشیدن در جوی آب هیچ اثری ندارد و باید شیرآهک پاشیده شود تا کار موثری انجام شده باشد.
 
نظری با بیان اینکه بیماری‌های ناشی از سیل می‌تواند گریبان‌گیر خوزستان شود، عنوان کرد: بیماری هاری در حیوان گزارش شده است. همچنین بیماری ناگ پیش درآمد وبا است. متاسفانه ناگ انسانی در حمیدیه رو به افزایش است. یکی از نگرانی‌ها در این زمینه است.
 
نظری بیان کرد: بنابراین همه باید پای کار بیایند و نگذاریم با همه زحماتی که کشیده شد و ادعا کرده‌ایم که مشکلی از نظر سلامت نداشته‌ایم، با یک غفلت دچار مشکل شویم. 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تذکر داد: اکنون همه توجهات به سمت غرب کارون است و به تدریج در شرق کارون کم‌کاری می‌شود. گزارشاتی ارائه می‌شود که دقت در  کلرزنی آب و کلر مورد نیاز ما در شرق کارون  مخصوصا روستاهای رامشیر وجود ندارد. همچنین وضعیت اسکان‌ها باید تغییر یابد. بخش سم‌پاشی نیز نیاز به تمهیدات خاصی دارد که باید در سطح شهرستان‌ها با هماهنگی مراکز بهداشت انجام شود.
 
نظری با اشاره به لزوم حفظ بهداشت روان مردم سیل‌زده گفت: اکنون مردم در حال برگشت به منازل خود هستند اما همه چیز خود را از دست داده‌اند که باید به این موضوع نیز توجه شود. 
 
نظری با اشاره به مشکل فاضلاب اهواز، گفت: مشکل فاضلاب اهواز بر کسی پوشیده نیست. وجود فاضلاب در خیابان‌ها باعث می‌شود که با گرمای هوا آب فاضلاب به بخار سپس و خشک و به پودر فاضلاب تبدیل شود که این شرایط را خطرناک‌تر می‌کند.
 
همچنین احمدرضا لاهیجان زاده اظهار کرد: سیل خسارات زیادی به خوزستان وارد کرد اما برکات بیشتری داشت.
 
وی گفت: به واسطه فشار زیادی که سیل وارد کرد و لزوم خروج آب از منازل و مزارع مردم، دایک مرزی در هورالعظیم شکافته شد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دایک مرزی هورالعظیم در حوضچه شماره یک از چند نقطه بازگشایی شد و آب زیادی به سمت عراق رفت و آب همچنان در حال خارج شدن است.
 
وی تأکید کرد: باید هر چه سریعتر دایک مرزی هورالعظیم ترمیم شود تا از خروج آب به سمت عراق جلوگیری شود.
 
لاهیجان‌زاده گفت: ورودی آب به هورالعظیم از حوضچه‌های 2 و 3 و  4 هورالعظیم کاهش یافته است و باید آب به پایین‌دست هورالعظیم هدایت شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در جاده آبادان - ماهشهر نیز همین مشکل وجود دارد که باید تا هفته آینده دریچه‌گذاری شود زیرا حجم زیادی از آب در حال خارج شدن از تالاب شادگان است.
 
مهدی حسینی‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اظهار کرد: ابتدا پس از سیل و اتفاقاتی که رخ داد، اکوسیستم  خوزستان به هم زده شد و به تبع آن مشکلات جدیدی در حوزه بهداشت و درمان رقم زد.
 
وی افزود: در مناطق بالادست خوزستان در مرحله پسابحران هسیتم، اگرچه هنوز در آبادان در مرحله بحران قرار داریم.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به جابجایی مردم در پی سیلاب از منازل خود و اسکان در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها گفت: با اسکان مردم در کمپ‌ها، تیم‌های سلامت خوزستان پیگیر معضلات و سلامت مردم شدند و در همه جا حضور پیدا کردند و خدمات لازم را همچنان به مردم ارائه می‌دهند.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: آنچه در بحث بهداشت نگران‌کننده است، وضعیت فعلی جغرافیای خوزستان به دنبال سیل است. اکوسیستم خوزستان به هم خورده است و نقشه‌ای که از وضعیت گسترده بیماری‌ها داشتیم، از بین رفته است. بنابراین اگر اقدامات خود را به موقع انجام ندهیم ممکن است مخاطرات و تهدیداتی در آینده  متوجه ما شود. 
 
وی گفت: تاکنون طغیان بیماری خاصی نداشته‌ایم که  این کار نتیجه تلاش و زحمات بوده است اما با توجه به گرمای هوا شرایط برای بروز برخی بیماری‌ها از جمله بیماری التور، سالک و سایر بیماری‌ها مساعد است. اگر غفلت شود مردم به مخاطره می‌افتند. اینکه تاکنون بیماری نداشته‌ایم و توانستیم سلامت مردم را حفظ کنیم، افتخاری است که باید حفظ شود.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نگرانی ما در مرحله پس از سیل است و مشکلات بهداشتی پس از این نمود خواهد کرد. جلگه خوزستان محل وسیعی برای ایجاد مانداب‌ها شده است که مخاطراتی برای ما خواهد داشت و اگر به موقع اقدام نکنیم خطر وجود دارد.  باید مشکلات هر چه سریعتر رفع شود و از بروز بیماری جلوگیری کنیم.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره ادامه برپایی اردوگاه‌های اسکان سیل‌زدگان، گفت: همچنان برخی اردوگاه‌ها در سطح شهرستان‌های حمیدیه، غرب اهواز، کارون و سوسنگرد برپا هستند که مشکلاتی دارند و باید مسئولین شهرستان‌ها به این مسائل توجه و آنها را مدیریت کنند.
 
حسینی‌زاده با اشاره به وضعیت اردوگاه‌های حمیدیه، گفت: در اردوگاه ثامن، رهاسازی فاضلاب در کانال پشت پادگان، عدم تامین مستمر صابون مایع و کمبود کیسه زباله از کمبودهای این اردوگاه است. وضعیت مدرسه ولایت نسبت به اردوگاه‌های دیگر بهتر است. اردوگاه شیخ طعمه، با کمبود توالت، عدم مدیریت پسماند، وفور حشرات و جوندگان مواجه است.
 
وی افزود: همچنین در سالن خانه والیبال غرب اهواز وضعیت نامطلوب تهویه و ایمنی وجود دارد. کمپ روستای آلبو امشیلش، نیز مشکلاتی از جمله عدم جمع‌آوری مستمر پسماند، وفور حشرات و جوندگان و در باشگاه دوقلوهای هادی‌آباد نیز عدم نظافت مستمر سالن و محوطه، کمبود کیسه زباله و پراکندگی پسماند وجود دارد.
 
حسینی‌زاده با اشاره به اردوگاه‌های دشت‌آزادگان، گفت: عدم مدیریت پسماند، فاضلاب، آب جهت مصارف بهداشتی، وفور حشرات و جوندگان و حیوانات ولگرد، عدم وجود ایمنی در اردوگاه، عدم وجود حمام به تعداد کافی، عدم وجود آب گرم، مشکل تأمین وسایل سرمایشی از مشکلات پادگان قدس است. همچنین دیگر اردوگاه‌های این شهرستان با مشکلاتی از قبیل نظافت روزانه، مدیریت فاضلاب و همجواری حیوان و انسان، مواجه هستند.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: به محض خروج منطقه‌ای از محاصره سیلاب، علاوه بر تخلیه کلیه سپتیک‌های فاضلاب، لایروبی و گندزدایی معابر و جداول با شیر آهک به دلیل اثربخشی بالا و پایدار ضمن کم ضرر بودن برای محیط زیست و کم‌هزینه بودن در مقایسه با گندزداهای دیگر انجام شود. همچنین شبکه توزیع بررسی و علاوه بر رفع شکستگی احتمالی و شستشوی شبکه نسبت به تامین کلر باقی مانده مطلوب اقدام شود.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همچنین لاشه دام و طیور خارج شده از سیلاب باید با نظارت و هماهنگی معاونت بهداشت تابعه به صورت بهداشتی دفن شود.
 
وی با اشاره به مشکلات بهداشتی برخی روستاها، گفت: برخی روستاهای حمیدیه از سیلاب خارج شده‌اند و آهک‌پاشی در این مناطق انجام شده است اما اکنون مشکل در تامین آب شبکه توزیع است. همچنین کلر باقی‌مانده مطلوب از دیگر مشکلات آنها است. همچنین تعداد دیگری از روستاهای حمیدیه از سیلاب خارج شده‌اند اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
 
حسینی‌زاده با اشاره به زیر آب بودن 6 روستای حمیدیه گفت: به محض خروج این روستاها از زیر آب، علاوه بر لایروبی و آهک‌پاشی، چاه‌های فاضلاب باید تخلیه شود. همچنین شکستگی‌ها باید ترمیم و شستشوی شبکه  بررسی شود. کلر باقی مانده مطلوب در شبکه آب نیز تأمین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار