استاندار يزد خواستار شد:
استاندار یزد با بیان این‌که شورا گسترده ترین و موثرترین نهاد مدنی در کشور است، ایفاء نقش شوراها در قالب تعامل موثر و تقویت فرایند ارتباط مردم و دولت در مسیر توسعه منطقه‌اي شهرها و روستاهای استان را خواستار شد .
کد خبر: ۷۳۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 30 April 2019

«محمدعلی طالبی» همزمان با روز شوراها، در جمع اعضاي شوراهاي اسلامی شهر و روستاي سراسر استان، اظهار کرد: اميدوارم با ادامه توفيقات شوراها، جايگاه اين نهاد مردمي در نظام جمهوري اسلامي مستحكم تر شده و به اتكاي فعاليت خوب و عملكرد موفق اعضاء، موانعي كه فراروي فعاليت این نهاد قرار دارد نیز برطرف شود .

وی افزود: شورا بزرگ ترين و موثرترين نهاد مدني كشور است و به دليل ويژگي هاي خاص خود، یکی از گسترده ترين نهادها نيز محسوب می شود که در گستره تمام شهرها و روستاها با طيف هاي متنوعي از اعضاء فعال است .

استاندار یزد گفت: مردان، زنان، جوانان، اقوام و حتي پیروان اديان مختلف در درون نهاد شورا حضور دارند و اين گستره و تنوع، ظرفيت هاي بسيار بالايي را در اختيار شوراهاي اسلامي قرار داده است .

طالبی شورا را به عنوان حلقه واسط دولت و مردم مطرح و خاطرنشان کرد: گرچه جایگاه فعلی شوراها با روح قانون اساسي و نگاهي كه تدوين كنندگان قانون به جايگاه شوراها داشته اند، فاصله دارد اما شوراها توانسته اند ساختاری كاملا نهادينه شده در كشور به وجود آورند .

این مسول ادامه داد: نگاه به سابقه شوراها نشان می‌دهد که گسست هاي تاريخي در فعالیت این نهاد به وجود آمده که بخشي از آسيب ها و موانع فعاليت شوراها نیز به این موضوع بر می گردد .

وی خاطرنشان کرد: سابقه بسيار خوبی از فعاليت شوراها و نظام شورايي در ديرينه تمدني کشور وجود دارد و با ورود اسلام و تاكيد دين مبين اسلام به شور و مشورت؛آموزه هاي ديني نیز به این سابقه تاريخي اضافه شد و فرهنگ ديني و اسلامي مشوق ایجاد و تقویت این ساختارهاي مشورتی شد .

اعضای شورا با احترام به آرای مردم، تقویت کننده این نهاد اجتماعی باشن

وی بیان کرد: اگر به انقلاب مشروطه و خواسته هايي كه مردم در آن زمان داشتند نگاه كنيم يكي از اصلي ترين خواسته هاي مردم، نظام شورايي بوده و این امر در سالهای قبل از پيروزي انقلاب ، به دلیل عدم سنخیتی که نظام ديكتاتوري با مفهوم شورا داشت، موجب انحراف این نهاد از محتوای خود شد .

استاندار یزد گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورا به دلیل نگاه راهبردي حضرت امام خمینی(ره) به ماهیت کار شورایی، همچنین وجود اصلی در قانون اساسی كه شوراها را در كنار مجلس از اركان تصميم گيري مهم كشور مي داند، به جایگاه ویژه ای دست یافت اما متاسفانه در برخی موارد بُعد نظارتی شورا به تنهایی بيشتر مورد توجه قرار میگیرد .

طالبی با تاکید بر رویکرد مناسب دولت نسبت به شوراها یادآور شد: ما اکنون مشغول تمرين نظام شورايي هستيم و سطح همكاري بسیار خوبی میان دولت و شوراها در زمينه های مختلف وجود دارد پس نباید محدوديت هاي قانوني و مسائلي خارج از چارچوب تصميمات دولت و وزارت كشور را به عنوان مانعی برای فعالیت شوراها ، به دولت نسبت داد‌ .

وی گفت: معتقدم در موضوع انتخاب شهردار يزد، وزارت كشور به تمام مسئوليت‌هاي خود عمل كرده زیرا تصمیم گیری نهایی در این خصوص، منحصر به قانون شوراها نيست و نهادهای دیگری بايد بر اساس ضوابط قانوني ، مرجع تشخيص صلاحيت افراد باشند و نمي توانيم اين امر را تنها منوط به تصمیم وزارت كشور كنيم .

استاندار یزد افزود: امروز اگر ما از پيشينه و پشتوانه ديني در نظام شورايي برخورداريم، این امرحاصل مبارزات مختلف در دوران انقلاب مشروطه، پيروزي انقلاب اسلامی و اجرايي شدن قانون برگزاري شوراها است و این موضوع بار مسئوليت ما درتقویت جایگاه شوراها را سنگین تر می کند .

این مسئول خاطرنشان کرد: ضروریست شورا به نهادي تبديل شود كه با تعامل موثر و تقویت ارتباط مردم و دولت بتواند نقش خود را به عنوان نمايندگان مردم در توسعه منطقه اي شهرها و روستاها ايفاء كند .

وی با تاکید جدی بر همکاری و تعامل حداکثری فرمانداران و بخشدارن با شوراهاي اسلامي شهر و روستا، اظهار کرد: از شوراها نیز انتظار داریم كه بر مبنای قانون در چارچوب وظايف و اختيارات خود عمل کنند و با متخلفين در بخش های مختلف نیز به شکل جدی برخورد نمایند .

استاندار یزد گفت: دموكراتيك ترين انتخابات تاريخ ایران، در استان يزد و سال 96 رقم خورد زیرا بيشترين فرصت براي ثبت نام افراد فراهم بود و نزديك به 99 درصد افراد ثبت نام کننده، تائید صلاحیت شدند و بالاترين میزان مشاركت مردم دركشور حاصل شد .

طالبیدر پایان با اشاره مجدد به مشارکت چشم گیر مردم استان یزد در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا، خطاب به اعضای شوراهای استان افزود: با احترام به آرای مردم، تقويت كننده جايگاه شورا در اذهان عمومی باشید و در رويدادهاي مختلف با عمل به وظايف خود و تعامل موثر با دستگاه هاي اجرايي استان؛ بیشترین ارتباط و تعامل را بين شورا و مجموعه دولت برقرار نمایید .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار