امام جمعه شهرستان استهبان با تاکید بر اینکه حقابه بختگان باید تخصیص یابد گفت: نباید اجازه داده همانند سال گذشته فاجعه کشتار جمعی فلامینگوها در این دریاچه به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران اتفاق افتد.
کد خبر: ۷۳۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 27 April 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حجت‌الاسلام مصطفی خاوری  در خطبه‌های نمازجمعه استهبان به دریاچه بختگان و لزوم تخصیص حقابه آن اختصاص داد و اظهار داشت: دریاچه بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است، دریاچه ارومیه متولی زیاد دارد از رئیس جمهور تا رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشوری خودشان را موظف و متولی برای احیای این دریاچه می‌دانند که این نیز به‌جا و به‌بحق است اما نباید از بختگان نیز غافل شد.

وی با بیان اینکه نسبت به بختگان نیز توجه است نه در این سطح تصریح کرد: متاسفانه سال‌های گذشته این دریاچه به طور کامل خشک شد و به خاطر خشکسالی‌های طولانی و احداث سد در بالادست وضعیت مناسب نداشت.

امام جمعه استهبان گفت: سال گذشته فاجعه‌ای به وجود آمد و در پی آن تعداد زیادی فلامینگو که مهاجر بوده و از کشورهای دیگر آمده و در بختگان تخمگذاری و زاد و ولد کرده بودند بخاطر خشک شدن آب دریاچه تلف شدند.

 

وی گفت: علاوه بر اتلاف فلامینگوها به عنوان یک فاجعه محیط زیستی مشکلاتی نیز برای مردم منطقه اطراف دریاچه پیش آمده و به اعتقاد متخصصان اهل فن برخی بیماری‌های موجود در منطقه نیز ناشی از خشکی این دریاچه و عوارض آن است.

خاوری افزود: همچنین خشکی دریاچه تاثیر منفی بر روی کشاورزی مردم از جمله باغ‌ها به ویژه انجیرستان‌ها گذاشته و مردم نیز دچار خسارت شده‌اند.

امام جمعه استهبان تاکید کرد: نباید اجازه داد این پرندگانی که هزاران کیلومتر به امید بختگان حرکت و به این دریاچه می‌آیند و سال گذشته نیز بسیاری از آنان قتل عام شدند امسال نیز دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به بارش باران وضعیت آبگیری امسال بختگان نسبت به سال گذشته بهتر است، گفت: مسئولان امر نیز باید دقت کنند اگر حقابه این دریاچه مدنظر قرار نگیرد و تمام هم و غم آنان، سدهای بالادست باشد، دوباره همان وضعیت قبلی که خیلی دردآور بود اتفاق می‌افتد که این نیز شایسته نیست.

خاوری خاطرنشان کرد: درخواست ما از مسئولان امر به ویژه محیط زیست استان فارس این است که در وضعیت موجود حقابه بختگان را در نظر بگیرند.

امام جمعه استهبان همچنین در خطبه‌های نماز با بیان اینکه اگر بنا است تغییر و تحولی در آموزش و پرورش باشد نباید سیاسی و جناجی باشد، افزود: توان و لیاقت فرد افراد باید در نظر گرفته شود درخواست ما این است که این مهم مورد توجه مدیران استانی قرار گیرد.

خاوری همچنین به هفته سلامت اشاره کرد و گفت: برخی از بیماری‌هایی که انسان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نشات گرفته از عدم توجه به بهداشت فردی و جمعی است که درخواست ما این است پیشگیری را مورد توجه قرار دهند.

امام جمعه استهبان همچنین در خطبه‌های نماز جمعه  جنایت‌های آل‌سعود در کشتارجمعی عده‌ای از مردم این کشور را محکوم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار