کد خبر: ۷۳۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 20 April 2019

بوشهر- ایرنا- رئیس امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: یکهزار و500 راس آهو در مناطق حفاظت شده مند و پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ زیست می کنند.

به گزارش ایرنا، خسرو درویشی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در فصل زادآوری این وحوش که از اواخر اسفند تا اوایل فصل بهار است برخی افراد اقدام به گرفتن بچه آهوها می‌کنند.
وی بیان کرد: از آنجا که بچه آهو در ابتدای تولد تحرک چندانی ندارد، متخلفان نیز از این شرایط سوء استفاده و آنها را از زیستگاه دور کرده و به مکان های دیگری انتقال می دهند.
درویشی ادامه داد: هم اکنون حفاظت خوبی توسط محیط بانان در استان بوشهر صورت می گیرد و تخلفات و میزان شکار غیرمجاز کم است.
وی در ارتباط با خطرات احتمالی پیش روی این گونه جانوری گفت: در سال 1382 با شیوع یک نوع بیماری، بسیاری از این آهوها از بین رفتند اما با تمهیدات اندیشیده شده در سال‌های اخیر این بیماری تکرار نشده است.
درویشی یادآور شد: همچنین با وقوع سیل در سال های گذشته در منطقه 'مند' بیش از 300 راس آهو از بین رفتند چون این منطقه در پایین دست رودخانه قرار گرفته است این درحالی است که پیش از آن با پیش بینی سیل بخشی از آهوها منتقل شده بودند.
وی بیان کرد: اکنون جمعیت آهوها در استان بوشهر احیا شده و حداقل 700 راس آهو در پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ و حدود 800 رأس نیز در منطقه حفاظت شده مند نگهداری می‌شود.
درویشی اظهار داشت: با اقدام های حفاظتی از قبیل ایجاد جان پناه‌هایی برای مواقع بروز سیل سعی شده مشکلات موجود در هنگام سیل به حداقل ممکن برسد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات محیط زیست در جزیره خارگ، کوچک بودن زیستگاه نسبت به جمعیت آهوها بوده و اینکه ممکن است به دلیل وجود صنایع نفت و گاز و نظامی بودن منطقه مشکلاتی برای حیات وحش به وجود آید.
جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب های خلیج فارس واقع است و 20 هزار نفر جمعیت دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار